![](https://traficmedia.ro/wp-content/uploads/RO-e-Transport-controale-ANAF-DGAF-aderare-Schengen-cod-UIT-rusia-steag.png)
Piața vehiculelor comerciale din Rusia a înregistrat o contracție semnificativă în 2024, cu o scădere de 12,5% a înmatriculărilor față de anul precedent. Conform datelor prezentate la conferința anuală a dealerilor auto din Rusia, în total au fost înmatriculate 126.181 de camioane, iar luna noiembrie a fost deosebit de afectată, înregistrând o scădere anuală de 31%.
Președintele asociației dealerilor a explicat că principala cauză a declinului pieței este reprezentată de costurile ridicate ale finanțării. Aproximativ 70% dintre camioanele noi sunt achiziționate prin leasing sau credite, însă ratele dobânzilor extrem de mari fac aceste opțiuni neeconomice sau inaccesibile pentru majoritatea companiilor. Drept urmare, multe firme de transport sunt obligate să păstreze vehicule mai vechi în circulație, ceea ce ridică probleme legate de siguranța rutieră și eficiența logistică. Statisticile arată că accidentele în care sunt implicate camioane mai vechi au consecințe mult mai grave decât cele cu vehicule moderne, subliniind necesitatea reînnoirii flotelor.
Piața camioanelor second-hand: scădere moderată și creșterea importurilor din China
Pe lângă reducerea vânzărilor de camioane noi, piața vehiculelor second-hand a înregistrat și ea o contracție de 6% în 2024. Aproximativ 300.000 de camioane uzate au fost vândute, dintre care jumătate produse în Rusia. În același timp, importurile de camioane chinezești, atât noi, cât și rulate, au crescut semnificativ, consolidând tendința ascendentă a mărcilor chinezești pe piața rusă.
Un aspect surprinzător este creșterea numărului de dealeri de camioane în Rusia. În doar un an, numărul acestora s-a dublat, de la 793 la 1.789. Această expansiune rapidă a impus crearea unui comitet dedicat pentru protejarea acestui sector emergent, care este perceput ca având un potențial ridicat de creștere pe termen lung, în ciuda dificultăților actuale.
Producătorul rus de camioane Kamaz, deși implicat în livrarea de vehicule militare pentru armata națională, a raportat pierderi financiare considerabile. În primele nouă luni ale anului 2024, compania a înregistrat o pierdere netă de 3,831 miliarde de ruble (aproximativ 37 de milioane de euro), în contrast puternic cu profitul net de 15,819 miliarde de ruble (153 de milioane de euro) raportat în aceeași perioadă a anului 2023.
Această scădere ar putea fi influențată de investițiile strategice ale companiei, în special de extinderea operațiunilor în Africa. În octombrie 2024, Kamaz a deschis o nouă uzină în Senegal, unde produce atât vehicule comerciale, cât și militare. Investițiile în această unitate de producție fac parte dintr-o strategie pe termen lung a companiei, care include și programe de formare pentru șoferi și mecanici locali.
În contextul economic actual, piața vehiculelor comerciale din Rusia se confruntă cu multiple provocări, de la costurile ridicate ale finanțării și scăderea cererii interne, până la concurența tot mai puternică a mărcilor chinezești. Creșterea numărului de dealeri sugerează că există încă optimism privind redresarea sectorului, însă perspectivele pe termen scurt rămân incerte, mai ales în absența unor măsuri guvernamentale care să faciliteze accesul la finanțare și să sprijine reînnoirea flotelor de camioane.