Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Raport PwC: Aproape trei sferturi dintre companii se așteaptă ca numărul inspecțiilor fiscale să crească în următorii 3-5 ani

Conform studiului “Global Tax Controversy and Dispute Resolution Survey”, realizat de PwC în 35 de țări, inclusiv România, aproape trei sferturi dintre companiile participante au indicat că s-au confruntat cu mai multe controale fiscale în ultimii 3-5 ani și se așteaptă ca acestea să crească în următorii trei până la cinci ani, pe fondul extinderii reglementărilor și digitalizării autorităților fiscale. În plus, raportul arată că aproximativ 43% din cele peste 2.000 de controale s-au transformat ulterior în litigii.

”Pe măsură ce trebuie să facă față tot mai multor provocări geopolitice și economice – în numeroase țări existând perspective extrem de dificile pentru finanțele publice -,  guvernele solicită autorităților fiscale și autorităților de reglementare să fie mai exigente în aplicarea legislației fiscale și să crească veniturile colectate la bugete. Companiile se pot aștepta, în aceste condiții, ca autoritățile fiscale să devină mai active și să adopte o poziție intransigentă față de respectarea legislației. În plus, noile reglementări fiscale, colaborarea dintre autoritățile fiscale internaționale și dezvoltarea rapidă a noilor tehnologii au toate potențialul de a amplifica situațiile potențial litigioase din domeniul fiscal, asemenea tendințe fiind extrem de relevante și pentru contribuabilii români.”,

a menționat Dan Dascălu, Partener și Lider al Departamentului de Litigii Fiscale din cadrul D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC în România.

Principalele domenii de interes pentru inspecții din partea autorităților fiscale din întreaga lume sunt impozitele pe profit (inclusiv ajustările prețurilor de transfer), impozitele aduse în discuție de noile reglementări fiscale internaționale, precum și impozitele indirecte (inclusiv taxele vamale) și taxele de mediu. În prezent, pregătirea pentru Pilonul II, în special, este o sursă de îngrijorare pentru multe companii care se așteaptă ca aceasta să conducă la inspecții și litigii suplimentare cu autoritățile fiscale, inclusiv având în vedere corelația acestor reglementări cu cele din tratatele de prevenire a dublei impozitări și, respectiv, cu cele speciale aplicabile privind prețurile de transfer.

Soluționarea litigiilor fiscale durează mai mult

Companiile implicate în litigii cu autoritățile fiscale se pot confrunta cu ani de muncă costisitoare până la soluționarea cazurilor. Deși majoritatea companiilor care intră într-un litigiu fiscal le soluționează în termen de 3 ani, raportul PwC arată că există un număr semnificativ de cazuri în care procesul durează mult mai mult. În funcție de problemă, litigiile fiscale care implică chestiuni de fond – cum ar fi aplicarea diverselor reglementări anti-abuz fiscal (GAAR) sau a normelor privind prevalența fondului – sunt cele mai susceptibile de a dura trei ani sau mai mult, 41% dintre aceste cazuri necesitând o durată mai lungă de soluționare.

Cazurile legate de deducerile fiscale, care includ categorii precum cheltuielile de afaceri, stimulentele pentru cercetare și dezvoltare și cheltuielile de personal, sunt cele care se soluționează cel mai rapid, 78% dintre cazuri fiind soluționate în decursul a trei ani.

”Sondajul arată că, la nivel global, agenții economici se confruntă atât cu presiunea crescândă de a avea o reacție promptă, dar riguroasă la solicitările din cadrul controalelor fiscale, cât și cu îngrijorarea că acestea se pot transforma în litigii, fapt care generează mai multă presiune pe resurse și incertitudini suplimentare legate de funcția fiscală. Deși natura controlului inițial poate varia, de la o verificare de rutină relativ banală până la primirea unui set de întrebări mai ample și complicate legate de tranzacțiile companiei, multe asemenea întrebări conduc – la fel ca în România – la investigații și inspecții suplimentare. Concluziile sondajului evidențiază astfel necesitatea ca firmele să fie bine pregătite, să implementeze și să utilizeze noile tehnologii și să se angajeze în mod proactiv în relația cu autoritățile fiscale pentru a face față unui mediu fiscal cu provocări din ce în ce mai complexe.”,

a completat Mihai Boian, Partener D&B David și Baias.

Reducerea poverii litigiilor fiscale cu ajutorul inteligenței artificiale

Multe companii consideră inteligența artificială (IA) drept un instrument potențial de gestionare a numărului tot mai mare de solicitări și litigii fiscale, deși adoptarea acesteia se confruntă încă cu provocări. Nouă din zece companii speră că IA poate avea un impact asupra activității lor de soluționare a litigiilor fiscale. De exemplu, 44% dintre respondenți doresc ca IA să joace un rol important în îmbunătățirea vitezei și calității implicării lor în litigiile fiscale. Alți 49% cred, de asemenea, că IA poate juca un rol în alte domenii de activitate, de exemplu în analiza seturilor mari de date. Multe companii se află într-un stadiu relativ incipient al implementării noilor tehnologii în funcțiile lor fiscale, însă interesul este în creștere.

Studiul “Global Tax Controversy and Dispute Resolution Survey” a fost realizat de PwC în rândul a 825 de companii din 35 de țări la nivel global, inclusiv România.

”Dincolo de unele particularități legate de obiectul controalelor fiscale sau gradul de digitalizare destul de incipient, ar fi de remarcat că trendurile mai sus evidențiate se regăsesc cu prisosință și în interacțiunile companiilor din România cu autoritățile locale, fapt care denotă amploarea globală a provocărilor cu care se confruntă mediul de afaceri, dar și autoritățile fiscale, în încercarea de a identifica, pe de o parte, instrumentele pentru asigurarea unui grad înalt de conformare fiscale și, pe de altă parte, cheia eficientizării comunicării cu organele fiscale pentru reducerea controalelor fiscale inutile și evitarea abuzurilor.”,

a adăugat Dan Dascălu.  

Articole similare

Ad