
Proiectul Rail Baltica, cel mai ambițios coridor feroviar sprijinit de Uniunea Europeană, se confruntă cu o nouă provocare. În timp ce Polonia a anunțat în ianuarie o investiție record de 1,4 miliarde de euro pentru modernizarea unui segment esențial de 100 km, Letonia a decis să își încetinească implicarea din motive financiare.
Deși oficialii de la Riga motivează această decizie prin dificultăți economice, analiștii consideră că aceasta ar putea fi și o strategie menită să determine Uniunea Europeană să aloce mai multe fonduri. Sumele vizate de guvernul leton sunt relativ modeste în comparație cu valoarea totală a proiectului în Letonia, estimată la 4,5 miliarde de euro.
Un proiect esențial pentru conexiunile europene
În ciuda obstacolelor, proiectul Rail Baltica avansează în alte regiuni. Estonia, de exemplu, a accelerat lucrările la terminalul de marfă din Ülemiste în 2024. Însă poziția geografică a Letoniei, situată între Estonia și Lituania, face ca orice întârziere să afecteze întregul coridor.
Odată finalizat, Rail Baltica va lega Tallinn de Polonia, traversând Letonia și Lituania pe o distanță de 870 km. Aceasta va fi prima rută feroviară modernă care conectează statele baltice la rețeaua europeană, eliminând dependența de infrastructura feroviară rusească. De altfel, noua cale ferată va respecta standardele europene: ecartament de 1.435 mm, alimentare cu curent alternativ de 25 kV și sistemul de semnalizare Ertms/Etcs.
UE își menține sprijinul financiar
Importanța strategică a proiectului este confirmată de sprijinul Uniunii Europene, care finanțează până la 85% din costuri prin programul Connecting Europe Facility (CEF). Inițial, costul total era estimat la 5,8 miliarde de euro, dar actualizările recente indică o creștere la peste 13 miliarde de euro.
Chiar și în acest context, RB Rail, compania responsabilă de implementare, continuă planificarea și extinderea infrastructurii. Pe 13 februarie, aceasta a depus o nouă cerere de finanțare în cadrul programului CEF, vizând dezvoltarea unei rețele moderne de telecomunicații pentru Rail Baltica. Acest sistem va înlocui tehnologia Gsm-R cu Future Railway Mobile Communication System, oferind conectivitate 5G pe coridoarele europene Ten-T.
Deși Letonia introduce un element de incertitudine, Rail Baltica rămâne un proiect de referință pentru integrarea regiunii baltice în rețeaua feroviară europeană. Cu sprijinul constant al UE și investițiile partenerilor, proiectul își continuă drumul către finalizare.