In urma dezbaterii pe Pachetul Mobilitate 1 din Parlamentul European, in 27 martie a.c., Comisia de Transporturi si Infrastructura din Senatul Romaniei a transmis un comunicat de presa prin care se pozitioneaza ferm impotriva acestui demers legislativ european, care „aduce prejudicii grave Romaniei, dar si altor state estice. Asociatiile transportatorilor rutieri din Romania, Bulgaria, Estonia, Lituania, Letonia, Malta, Polonia si Ungaria au atras atentia in repetate randuri asupra impactului negativ asupra cetatenilor si a intreprinderilor europene pe care l-ar putea avea adoptarea Pachetului. Restrictiile introduse privind accesul la pietele internationale de transport rutier si cresterea costurilor operatiunilor pentru transportatorii rutieri vor determina noi preturi pentru serviciile de transport si pentru bunuri, ceea ce va afecta economia europeana in ansamblu. Operatorii de transport rutier vor avea mai putine posibilitati de a transporta marfuri intre diferite state membre ale UE, fapt care va conduce la o piata concurentiala saraca, neloiala, la disparitia a mii de locuri de munca, la inechitate intre statele membre UE. In acest sens, atragem atentia asupra incalcarii grave a unor principii si valori europene, fapt care poate fi remediat printr-o analiza serioasa asupra efectelor pe care le-ar putea avea aceste reglementari pentru toate statele membre UE“, se arata in comunicat.
Comisia de Transporturi si Infrastructura din Senat saluta decizia Presedintelui Parlamentului European (PE), Antonio Tajani, de a retrimite Comisiei pentru transport si turism (TRAN) Pachetul Mobilitate 1 si isi exprima convingerea ca documentele vor fi votate intr-o forma agreata de toate statele membre UE.
In septembrie 2017, pornind de la avizele transmise de Comisia pentru Transporturi si Energie, precum si de la rapoartele transmise de Comisia pentru Afaceri Europene, Senatul Romaniei a adoptat trei Hotarari privind propunerile de Regulament.
Prin documentele depuse de catre Senatul Romaniei se solicita:
Privind propunerea de Regulament al PE si al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 referitor la timpii de conducere si de odihna si a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 referitor la pozitionarea prin intermediul tahografelor:
• Clarificarea si reevaluarea restrictiilor referitoare la efectuarea odihnei soferilor in cabina, pentru ca statele membre nu detin suficiente parcari securizate; clarificarea termenilor folositi pentru descrierea cazarii corespunzatoare si a facilitatilor adecvate, in forma prezentata provocandu-se dificultati de implementare;
• Reevaluarea propunerii privind obligativitatea intoarcerii acasa a soferilor la 3 saptamani deoarece este impotriva drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanelor, propunerea impunand de facto, restrictii privind libera circulatie a persoanelor;
• Reevaluarea cresterii perioadei de referinta la 4 saptamani consecutive in legatura cu efectuarea perioadelor de odihna saptamanala, deoarece duce la reducerea timpului de conducere in decursul unei luni.
Privind propunerea de Directiva a PE si a Consiliului de modificare a Directivei 2006/22/CE privind cerintele de control si de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE si la Directiva 2014/67/UE privind detasarea conducatorilor auto in transportul rutier:
• Excluderea in mod explicit din domeniul de aplicare al Directivei 96/71/CE (detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii) a transportului rutier international, avand in vedere caracterul mobil al acestei activitati;
• Reevaluarea termenului de 3 zile intr-o luna calendaristica de la care incepe perioada de detasare, in cazul operatiunilor de transport rutier international;
• Perioada de derogare sa fie de minim 16 zile. Pentru ca un sofer ce efectueaza operatiuni de transport rutier international sa poata fi considerat detasat intr-un stat membru, ar trebui ca timpul total de lucru pe teritoriul statului membru sa fie peste 50% din totalul zilelor dintr-o luna;
• Reevaluarea noilor contracte administrative, deoarece timpii de imobilizare la control vor creste considerabil;
Privind propunerea de Regulament al PE si al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1071/2009 si a Regulamentului (CE) nr. 1072/2009 in vederea adaptarii lor la evolutiile sectorului:
• Pastrarea flexibilitatii unor operatiuni de transport si a conditiilor de acces la ocupatie pentru sectorul sub 3,5 tone;
• Reformularea textului privind dovada indeplinirii cerintei de capacitate financiara, pentru claritate, din perspectiva aplicari acestuia fata de intreprinderile nou infiintate;
• Eliminarea introducerii unui procent obligatoriu de verificari la cabotaj in trafic, pentru ca ar creste nejustificat imobilizarile/timpii de control in trafic, care ar trebui sa vizeze in primul rand siguranta rutiera; este dificil de stabilit numarul total de operatiuni de cabotaj efectuate intr-un an, iar identificarea acestora in cadrul controalelor efectuate in trafic se poate realiza numai in mod neprevazut;
• Eliminarea reducerii perioadei actuale de 7 zile in care se pot efectua operatiuni de cabotaj, limitarea la 5 zile a perioadei nefiind sustinuta prin argumente solide in cuprinsul evaluarii de impact si fiind in dezavantajul statelor membre periferice;
• Eliminarea introducerii cabotajului, Directivei detasarii lucratorilor si a legii aplicabile obligatiilor contractuale la incalcarile care pot determina pierderea bunei reputatii a operatorului de transport sau a managerului de transport, deoarece sunt masuri disproportionate in raport de gradul de pericol al faptei.
„Modificarea cadrului legislativ european actual ar trebui sa vizeze, in principal, clarificarea regulilor existente, care sa asigure o abordare unitara pentru aplicarea acestora in statele membre si nu sa introduca reguli noi, care sa genereze costuri semnificative pentru conformare, atat pentru operatorii de transport rutier, cat si pentru autoritatile de control“, se mai arata in comunicatul Comisiei de Transporturi si Infrastructura din Senat.