Volumele de containere operate în porturile din întreaga lume au continuat să crească mult în ultimul timp, așa cum sintetizează Transport Intelligence, iar cele mai recente cifre anunțate de portul Hamburg arată un plus de 9% în prima jumătate a lui 2025 comparativ cu perioada similară din 2024, până la 4,2 milioane TEU. Surprinzător pentru Germania, creșterea se datorează importurilor, cu 11,6% mai mari decât în prima parte a lui 2024, în timp ce exporturile au crescut cu 6,9%.
Geografia creșterii comerțului a fost mai puțin surprinzătoare. Portul Hamburg a declarat că regiunea principală pentru această evoluție a comerțului a fost Extremul Orient, unde traficul a crescut cu 10,7%, traficul din Malaiezia a înregistrat o creștere de 93% ca volum față de anul trecut datorită restructurării rutelor de containere, traficul cu India a înregistrat o creștere de 41,6%, până la 137.000 TEU, dar pornind de la o valoare joasă, în timp ce volumele din China au crescut cu 10,5%, până la 1,2 milioane TEU. Singura scădere a fost în comerțul cu SUA, unde volumele au fost cu 19,3% mai mici față de 2024, adică de 275.000 TEU.
Aceste cifrele dau impresia unor schimbări în modelele comerciale globale, dar încă nu este clar cât va dura scăderea comerțului cu SUA – oricum, nu pare o schimbare permanentă.
Și portul Los Angeles a avut în iulie 2025 cea mai aglomerată lună din istoria sa de 117 ani, cu o creștere de 8,5% față de anul anterior, fapt datorat mai ales retailerilor și producătorilor care au comandat mărfuri în ritm accelerat din cauza îngrijorărilor provocate de taxele vamale care ar urma să intre în vigoare.
În opinia analiștilor Ti, cifrele din ambele porturi descriu un sistem global de trafic de containere care crește surprinzător de mult, deși o parte din creștere se datorează precomenzilor din SUA, pentru a face stocuri, și creșterii exporturilor din China. Dar este clar că există dinamică și în activitățile comerciale din restul lumii, în ciuda fricțiunilor din relațiile comerciale, ceea ce duce la estimări optimiste pentru a doua jumătate a anului și chiar pentru perioada de după.
*Sursa foto: portofhamburg.com











