Dupa doi ani de criza, se constata o revenire a segmentului echipamentelor de manipulat, primele tari care au intrat pe o linie ascendenta fiind cele cu industrie de productie. Rusia, Europa de Est, dar si Orientul Mijlociu si Africa sunt, in acest context, zone strategice pentru Hyster, care, dupa ce si-a reorganizat productia in ultimii doi ani, priveste 2011 cu optimism. Tot anul acesta, constructorul american si-a planificat innoirea seriilor de produse, atat pe segmentul big-truck, cat si pe gama warehousing, toate noutatile urmand sa fie prezentate in mai la CeMAT.
Piata europeana de echipamente a scazut in 2009 si 2010 la jumatate, potrivit lui Iris Cepero, director de marketing Hyster pe Europa. „Hyster furnizeaza echipamente pentru foarte multe sectoare industriale, astfel ca de la primele semne ale crizei economice ne-am luat precautii si am ajustat productia. Am devenit mai flexibili, am inchis doua fabrici (in Scotia si Italia) si in paralel le-am dezvoltat pe celelalte, largind gama de modele. Am investit masiv in fabrica de la Nijmegen (Olanda), unde se construiesc big-truck-uri, am investit intr-un nou centru de testare in Italia, langa vechea fabrica, si am reunit productia de echipamente electrice si diesel pentru gama warehouse.“
In prezent, printre pietele cu potential pentru Hyster se numara cele din Europa de Est, Rusia si tarile vecine acesteia, dar si Orientul Mijlociu si Africa. De altfel, piata ruseasca a cunoscut o cadere aproape de zero pe perioada crizei, iar acum isi revine spectaculos. Polonia merge foarte bine, in conditiile in care a fost printre ultimele tari unde criza si-a spus cuvantul. In acelasi timp, la nivel global, Hyster a intrat recent in India, dar si in Turcia. Pietele cu cele mai importante volume inainte de 2008-2009 pentru Hyster nu au ramas in toate cazurile aceleasi, o prioritate la momentul de fata fiind castigarea cotei acolo unde se vede o revenire puternica din criza economica. „In general, tarile care si-au revenit mai repede sunt cele care au si o industrie dezvoltata si unde a reinceput o productie sustinuta. Iar aici exista si cerere de echipamente de manipulat.“
Serie noua de big-truck-uri
Noua legislatie cu privire la nivelul de poluare al echipamentelor a intrat in vigoare in ianuarie 2011, iar Hyster va prezenta la CeMAT o gama complet innoita de echipamente de manipulat containere si big truck-uri, cu capacitate de ridicare de peste 16 t, propulsate de noile motoare Cummins cu tehnologie ce asigura respectarea normelor Tier 4i/Stage IIIB. In plus, emisiile de carbon au fost diminuate, prin reducerea consumului de carburant cu aproximativ 15%. De altfel, operatorul poate selecta intre modurile ECO-eLO sau Hip, pentru economie de carburant sau maximum de putere. Acesta din urma este un mod de operare mai popular, in conditiile in care versiunea de functionare economica a fost introdusa mai intai la echipamentele electrice si abia apoi extinsa catre cele cu ardere interna. Alte optiuni de reducere a consumului de carburant vor fi introduse pe seriile mai mici de echipamente Hyster. Nu in ultimul rand, functiile echipamentelor au fost optimizate prin updatarea sistemului de control al vitezei motorului, incluzand optiunea de „hibernare”, senzorii de detectare a incarcaturii si sistemele de racire cu mare acuratete in masurarea temperaturii.
„Noua tehnologie este, intr-adevar, mai scumpa, ceea ce se va traduce in cresterea pretului intregii game de produse, dar diferenta de pret nu este importanta daca ne raportam la intreaga durata de viata a echipamentelor, deoarece costurile de exploatare sunt mai mici in cazul noii generatii. Amortizarea se face in functie de aplicatie si de intensitatea cu care este utilizat echipamentul“, a mai explicat Iris Cepero.
Productia de serie esalonata pe game
Productia de serie va incepe treptat pe diferite categorii de produse. Cum noile standarde de poluare se aplica deja gamei de big-truck-uri, aici a fost deja demarata productia noilor modele. Pentru o perioada se va merge insa in paralel cu modelele vechi, pana cand productia va fi inlocuita cu totul. Pe segmentul echipamentelor de depozit, intrarea in productia de serie a noilor modele se va face pe tot parcursul anului, astfel ca noile stivuitoare electrice, spre exemplu, nu vor fi disponibile decat spre finalul lui 2011.
Hyster, ca producator, nu tine stocuri, dar unii dintre dealeri au avut vehicule comandate in avans, cu care au ramas pe perioada crizei. Spre deosebire de piata vehiculelor, unde s-a practicat frecvent vanzarea unitatilor ramase pe stoc de la o tara la alta, aici costurile de transport sunt destul de mari si nu prea este rentabil sa muti utilajul. „Configuratiile sunt diferite de la un tip de aplicatie la alta si, in plus, in fiecare tara sunt anumite tendinte. De exemplu, in Italia si Olanda se solicita mai ales echipamente electrice. Se constata insa o reorientare a clientilor spre echipamente electrice chiar si pe pietele unde se solicitau cu precadere utilaje cu ardere interna, in conditiile in care tehnologia a fost imbunatatita semnificativ, iar perceptia utilizatorilor despre motoarele electrice in termeni de performanta s-a schimbat. Cu toate acestea, trecerea de la diesel la electric se face intr-un ritm mult mai lent decat pare la prima vedere. Desigur, conteaza si unde se produce cresterea pietei, pentru ca la ora actuala, spre exemplu, Rusia, Europa de Est, Orientul Mijlociu si Africa, dedicate echipamentelor cu ardere interna, vor face sa creasca iar cota acestora din urma“, a precizat directorul de marketing Hyster.
Alte noutati pentru CeMAT
In innoirea gamelor de produse, Hyster s-a concentrat pe economia de energie atat pentru echipamentele de manipulat cu combustie interna, cat si pentru cele electrice.
La CeMAT, Hyster va expune noile modele de stivuitoare Fortens de 8 si 9 t, pe gaz petrolier lichefiat (GPL). Acestea sunt recomandate utilizarii in depozitele de bauturi, dar si pentru manipulat hartie, lemn, materiale de constructii s.a. Capacitatea ridicata de incarcare si designul compact asigura functionarea optima in conditii dure de utilizare si cu costuri reduse de exploatare, potrivit reprezentantilor companiei. In plus, conditiile de lucru ale operatorului sunt acum imbunatatite gratie introducerii unui nou sistem de suspensie pneumatica pentru scaun. Comenzile sunt amplasate inteligent, iar sistemul de evacuare la stivuitoarele diesel si GPL nu este deloc zgomotos.
Hyster va prezenta si imbunatatirile aduse noilor generatii de echipamente electrice cu contragreutate. Gama JXN(T) a fost prezentata prima data in 2009, dar acum este mai cuprinzatoare, incluzand modele intre 1,5 si 3,5 t. Versiuni noi vor fi lansate in mai. Si pentru echipamentele JXN(T) sunt disponibile modurile ECO-eLO si Hip, care asigura un consum de energie redus cu 16%, respectiv o productivitate mai mare cu 8%, in conditiile mentinerii unui consum rezonabil de energie.
Pentru gama warehouse, Hyster va lansa o noua gama de order picker-e cu nivel coborat de operare, cu functii de stocare pe raft si versiuni cu sistem de ridicare de tip foarfeca.
Echipamentele Hyster vor putea fi vizionate la standul G-02 in zona expozitionala exterioara.