Afacerile micilor antreprenori au fost lovite cel mai mult de coronacriza economica. Dincolo de perspectiva somajului tehnic, de facilitatile oferite de stat angajatilor, multi dintre oamenii de afaceri sunt decisi sa continue activitatea, sa isi plateasca salariatii si sa isi extinda serviciile si vanzarile. In fata situatiei fara precedent cu care se confrunta economia, antreprenorii fac un apel la colaborare in mediul de business, la evitarea blocajului financiar si a disponibilizarilor de personal.
95% din economia romaneasca este formata din microintreprinderi si firme mici, cu 1-20 angajati. Pentru multi dintre antreprenori, coronavirusul a insemnat mai mult decat restrictiile sociale. S-au vazut pus in fata unui blocaj fara precedent, ce poate conduce la faliment, arata Frames Romania.
Intr-un apel lansat pe internet, antreprenorii sustin ca nu este timpul pentru shut-down in economie. Nu este timpul pentru inchiderea business-urilor, pentru somaj tehnic. Este timpul pentru a strange randurile si a construi proiecte de colaborare.
,,Avem o firma mica de training, organizare evenimente B2B si consultanta si ni s-au redus afacerile cu 100%’’, spune Ligia Neacsu, de la Best Smart Consulting. "Cam toti antreprenorii cu firme mici cu activitate in HORECA, organizare evenimente, training, consultanta sunt in colaps. Mai bine zis ne paste insolventa. Noi vrem sa continuam, sa platim salariile, pentru ca angajatii mei au familii si cheltuieli. Nu pot trai din somajul tehnic. Noi vrem sa continuam sa ne platim taxele, sa asiguram statului banii din care sa lupte cu epidemia. Noi nu dezarmam’’, afirma antreprenorul.
„Pentru a face fata situatiei actuale, asociatiile specializate precum HORA, FIHR, ANAT, UNTRR sau FORT tin jucatorii intr-o relatie colaborativa, care sa ii mentina uniti, in raport cu acest numitor comun. Exista o serie de masuri care ar ajuta industria, de la scutirea impozitelor, la amanarea taxelor pe o perioada posterioara crizei. ANAF a anuntat deja ca va accelera plata TVA-ului si ca va suspenda executarea silita a creantelor bugetare. In fiecare zi, se comunica masuri noi, adoptate ca urmare a starii de urgenta”, afirma Ionut Iovan, patronul Fabrica Ospitalitatii SRL (Red Angus). ,,Retail, servicii, transport, consultanta. Multi oameni de afaceri si-au reconfigurat afacerile cu gandul ca restrictiile nu se vor opri la mijlocul lui aprilie. Micii producatori agricoli au inceput sa se promoveze puternic pe internet, restaurantele si-au dezvoltat servicii de home-delivery, folosind personalul pe post de curieri, altii si-au extins vanzarile prin intermediul website-urilor si platformelor specializate. Cu totii incearca sa continue business-ul, nu sa se predea si sa apeleze la somajul tehnic’’, spune consultantul economic Adrian Negrescu, de la Frames.
Potrivit unui sondaj realizat de MiniCRM in randul antreprenorilor romani, in perioada 1-20 martie, 77% dintre companii vad deja modificari ale veniturilor din cauza crizei. 45% dintre aceste companii observa deja pierderi mari. Mai mult, peste 84% se asteapta la rezultate negative in urmatoarele 2-3 luni, ceea ce este in contrast cu cat de pregatite sunt aceste companii in acest moment.
SOMAJUL TEHNIC TREBUIE SA DEVINA NU PRIMA, CI ULTIMA SOLUTIE
Multi antreprenori se intreaba ce pot face in aceasta situatie. ,,Din randul restaurantelor, operatorii de fine dining sunt primii care au avut de suferit, pentru ca aveau foarte putin loc de manevra. Cei specializati pe preparate casual au fost nevoiti sa iasa din zona de confort si sa se orienteze catre livrari, takeaway si catering. Aceasta modificare presupune foarte multe schimbari interne, la nivel de meniu – produse create pentru a face fata transportului, pentru a putea fi consumate acasa, in conditii optime etc. – fluxuri de productie si livrare. Chiar si metodele de plata sufera modificari, intrucat atat operatorii, cat si clientii prefera metodele cashless, considerate mai in siguranta’’, explica Ionut Iovan, patronul Fabrica Ospitalitatii SRL (Red Angus).
"Noi am decis sa nu oferim nimic gratis, ci sa dezvoltam o noua gama de tarife prin care imi voi acoperi doar cheltuielile. Vreau sa pot sustine salariile angajatilor, sa pot plati darile la stat asociate salariilor, sa pot plati furnizorii de utilitati, abonamemte de tot felul: CRM, internet, telefonie etc. Eu zic ca asa ajutam economia, platind salariile intregi, nu 75% din salariul mediu pe economie, astfel incat angajatii firmei si familiile lor sa aiba din ce sustine cheltuielile in aceasta perioada, sa platesc darile la stat astfel incat statul sa detina lichiditati sa-si faca treaba in lupta cu COVID 19, furnizorii mei sa nu-si restranga drastic afacerile si sa nu mai am cu cine sa negociez un serviciu sau produs necesar business-ului dupa perioada asta’’, a declarat antreprenorul.
Potrivit analistilor de la Frames, business-ul romanesc are nevoie, mai mult ca oricand, sa stranga randurile. ,,Dincolo de facilitatile pentru somajul tehnic, vrem sa vedem puse in practica liniile de finantare cu dobanda subventionata. Mediul de afaceri are nevoie in primul rand de bani, de lichiditati cu care sa isi continue business-urile. Ca antreprenor sa poti discuta cu banca si sa iti asiguri rapid o linie de finantare cu care sa iti reconfigurezi business-ul, sa devii activ in mediul online, sa ai capital sa continui productia, serviciile. Somajul tehnic trebuie sa devina ultima solutie, nu prima, asa cum este promovata in prezent’’, afirma Adrian Negrescu, managerul Frames.