Asa cum s-a aratat in videoconferinta Tranzit din 12 mai (https://youtu.be/wRSgxJ0Uy_Y), motivul pentru care diurnele au fost dintotdeauna preferate de firmele de transport pentru a completa veniturile soferilor este faptul ca taxele pe care angajatorii romani trebuie sa le plateasca pentru angajatii lor sunt foarte mari comparativ cu alte state europene. Potrivit unei analize a TPA Romania asupra sistemului de salarizare si impozitare din mai multe tari europene, inclusiv Romania, la noi cota cea mai mare de impozitare este data de asigurarile sociale, in timp ce in tarile vestice ponderea cea mai mare este data de impozitul pe venit.
La ora actuala, salariul de baza minim brut pe tara, fara a include sporuri si alte adaosuri, este de 2.230 de lei, cu exceptia sectorului constructiilor, unde salariul minim brut este de 3.000 de lei, dar salariile din constructii sunt scutite de la plata CASS si a impozitului pe venit.
Cotele de contributii care se datoreaza si se retin din salariul de incadrare in Romania (25% CAS + 10% CASS) defavorizeaza firmele romanesti care se supun Directivei Detasarii Transnationale, care trebuie sa respecte salariile minime din alte state membre, este de parere Sorana Cernea, analist TPA Romania, chiar daca salariul net este mai mic; iar diferenta poate fi suplimentata prin diurna (teoretic, neimpozabila, dar foarte controversata). „Din pacate, discutia legata de diurna este mai veche, iar din punct de vedere al legislatiei fiscale si coroborat cu codul muncii, statutul diurnei nu este suficient de clar, astfel ca trebuie facut lobby pentru clarificarea problemei diurnei”, a subliniat Sorana Cernea.
Practic, la acelasi cost total al angajatorului pe luna, salariul net acordat in Romania, la actualele cote de impozitare, este mai mic cu pana la aproximativ 9% fata de Germania, de exemplu. Cu cat salariul brut este mai mare, diferentele la salariul net intre angajatii romani si cei occidentali se mai reduc, deoarece in vest este mai mare impozitul pe venit, dar, chiar si asa, romanii sunt dezavantajati. „Interesul Romaniei, in conditiile in care 5,17% din toti angajatii lucreaza in transporturi (potrivit evidentelor din 2017), este ca firmele de profil sa ramana din punct de vedere fiscal rezidente aici si sa plateasca taxele si impozitele in Romania”, a atras atentia specialistul TPA.
In revista Tranzit de iunie vom publica 4 simulari de salarii brute – de 1500, 1800, 2000 si 2200 de euro – cu toate impozitele si contributiile datorate de angajat si angajator pentru opt state: Romania, Bulgaria, Germania, Danemarca, Belgia, Luxemburg si Ungaria.
In toate situatiile, salariul net pentru acelasi brut este mai mic in tara noastra, care aplica cele mai mari impozite pe munca, dar salariul minim ca valoare este cel mai mic din Europa.
Daca doriti sa comandati editia de iunie a revistei Tranzit scrieti-ne pe office@traficmedia.ro.