Dupa ani la rand de optimizare continua a activitatii, companiile de logistica au ajuns la concluzia ca mai mult nu se poate. Asa ca s-au decis ca este neaparat nevoie de o crestere a tarifelor.
Anul acesta, insa, planurile le-au fost date peste cap atat de scaderea pretului la combustibil, pe baza careia clientii cer chiar o micsorare de tarife, cat mai ales de aparitia unor noi concurenti, respectiv firmele consacrate de curierat, care au vazut pe piata marfurilor grele o nisa unde si-ar putea creste cota de piata.
Anul trecut, FAN Courier a introdus serviciul de Supply Chain, prin care ofera un intreg sistem de livrare, depozitare si logistica, raportari din WMS si SAP, pregatire pentru livrare, dar si serviciul Eurocargo, pentru transport international de marfa in regim de grupaj. Iar anul acesta compania si-a propus sa investeasca in extinderea si modernizarea parcului auto, dar si intr-un centru de tranzit la Brasov.
TNT spune ca poate transporta oriunde orice fel de marfa, indiferent cat este de mare, de grea sau de neobisnuita. Nici DPD nu sta deoparte de aceasta piata, anuntand pentru 2015 un plan investitional cu scopul de a deveni solutia logistica numarul 1 in Balcani.
Cu flota deja existenta si in conditiile in care o parte din costurile de transport o pot acoperi din serviciile de curierat, aceste companii sunt deja concurenti puternici pentru firmele consacrate de logistica. Mai ales ca deja au inceput sa participe la aceleasi licitatii, cu preturi uneori mai avantajoase pentru clienti.
Specialistii din logistica spun, insa, ca logistica de marfuri paletizate nu se compara cu cea pentru colete. Este nevoie de o dotare speciala in depozit, de softuri dedicate si de oameni pregatiti in acest sens. Asa incat, deocamdata, curierii ar putea avea acces doar la clientii mici cu marfa pentru transport si care nu au nevoie de valoare adaugata.
In schimb, cum nu mai e loc de optimizare, firmele de logistica au decis ca este timpul sa treaca si ele de cealalta parte a baricadei si sa ofere clientilor servicii noi, unul dintre acestea fiind cel de curierat. Un prim pas este facut in 2015 de DSV Solutions. Compania nu si-a propus, insa, sa investeasca in active pentru aceasta activitate, ci sa apeleze la serviciile celor deja consacrati pe piata de curierat. Dar serviciul va fi personalizat cu sigla DSV.
Dezvoltarea tot mai puternica a comertului online ii va determina probabil si pe altii sa se indrepte catre acest gen de serviciu, mai ales daca au deja know-how-ul necesar in alte state.
De exemplu, Dachser, care la noi este cunoscuta mai mult ca o firma specializata in logistica produselor ADR, in Austria sau Germania nu numai ca livreaza la domiciliul clientilor produsele comandate online, dar le si monteaza daca este nevoie.
Migrarea de la un domeniu la altul este deja consacrata in distributia de produse farmaceutice si cu siguranta nu se va opri la curierat. Concurenta este tot mai mare si fiecare priveste cu interes peste gard, gasind sinergii in alte activitati.
Pentru clientul final, concurenta in domeniul distributiei si transporturilor este aducatoare de profit, prin obtinerea unor tarife minime, insa calitatea se pierde treptat daca subcontractorii nu fac si ei profit. Iar acestia nu pot face profit decat daca-si utilizeaza la capacitate maxima vehiculele. Cei care vehiculeaza volume mari pot avea noroc sa aiba un grad de incarcare aproape de 90%, dar tot pierd oportunitati prin faptul ca nu colaboreaza cu concurenti pentru cresterea la maximum a productivitatii.