Daca in anii trecuti rezultatele producatorilor de anvelope erau foarte slabe, in unele cazuri pierderile fiind substantiale, cifrele pentru primele trei luni ale lui 2011 arata cresteri importante pentru majoritatea, iar previziunile pentru intregul an sunt deosebit de optimiste, chiar daca pretul materiilor prime va continua sa creasca.
Pentru Bridgestone, intervalul ianuarie-martie a fost influentat de cresterea preturilor pentru materiile prime, de aprecierea yenului japonez, dar mai ales de cutremurul de pe 11 martie, care a afectat puternic activitatea de productie.
Chiar si asa, vanzarile nete au inregistrat peste sase miliarde euro, o crestere cu 7% fata de aceeasi perioada din 2010. O imbunatatire decisiva a avut-o venitul net, care a crescut cu 78%.
In ceea ce priveste segmentul anvelopelor, Bridgestone a avut vanzari nete de aproximativ cinci miliarde de euro, cu 8% mai mult decat in primele trei luni ale anului trecut.
In Europa, vanzarile de anvelope de camion sau vehicule transport persoane au inregistrat cresteri importante, ca si cererea de pneuri destinate activitatii in constructii sau operatiuni miniere.
Scumpire cu 5-12% cauzata de pretul materiilor prime
In primele trei luni ale acestui an, vanzarile diviziei Continental Commercial Vehicle Tires au crescut cu 49,9%, ajungand la 420,8 milioane de euro. Pe segmentul anvelopelor de autoturism si vehicule comerciale usoare, producatorul a avut vanzari de 1,581 miliarde de euro. Principalele piete Continental sunt Europa si SUA, acestea fiind si zonele care si-au revenit cel mai repede dupa criza. Astfel, conform informatiilor furnizate de producatorul german, in ceea ce priveste productia de vehicule noi, in Europa acest segment a crescut cu 69%, iar in SUA, cu 33%, deci si vanzarile de anvelope pentru echipare originala sunt semnificativ mai mari.
Si piata anvelopelor de schimb pentru vehicule comerciale si-a revenit imbucurator. Conform aceleiasi surse, acest segment a crescut in primele trei luni ale anului cu 16% in Europa si cu 25% in SUA.
Ca urmare a cresterii preturilor pentru materiile prime, Continental a scumpit anvelopele la nivel international inca de la inceputul anului. Intre ianuarie 2009 si februarie 2011, pretul cauciucului natural a crescut de patru ori, ajungand la un nivel record de 5,86 dolari/kg, ceea ce a dus la o scumpire de 5-12% a produselor Continental, in functie de caracteristicile acestora.
Se asteapta o explozie a vanzarilor
Pentru Goodyear, primul trimestru a fost unul record, deoarece s-a inregistrat cea mai mare crestere, de 27%. Astfel, vanzarile companiei la nivel global au insumat 5,4 miliarde de dolari. Si la nivel de unitati vandute cresterea a fost semnificativa, cu 7% fata de 2010, ajungandu-se la circa 46,8 milioane de unitati. In primele trei luni, compania a avut venituri operationale de 327 de milioane de dolari, cu 87 de milioane mai mult decat in primul trimestru din 2010. Venitul net a fost de 103 milioane de dolari, in comparatie cu pierderea neta de 47 de milioane din primele trei luni ale lui 2010.
Cresterea inregistrata in Europa, Orientul Mijlociu si Africa a fost putin mai mare decat cea medie, de 28%.
Numarul anvelopelor vandute pentru echipare originala a crescut cu 6%, iar cel al pneurilor pentru inlocuire, cu 7%. In aceasta zona, venitul operational inregistrat a fost cu 44 de milioane de dolari mai mare decat in primul trimestru din 2010. Veniturile au fost puternic afectate de cresterea cheltuielilor cu materiile prime.
Producatorul american considera ca industria anvelopelor per global va creste anul acesta si previziunile pentru America si Europa au fost modificate fata de ce anuntase initial. Compania crede acum ca volumul de anvelope vandute va creste cu 5%. In Europa se considera ca, pe segmentul vehiculelor comerciale, piata anvelopelor pentru inlocuire va fi cu 7-11% mai buna, iar in ceea ce priveste echiparea originala, aceasta va avea o crestere fulminanta, de 50%.
Goodyear anticipeaza o crestere sustinuta a costurilor cu materiile prime pe tot parcursul anului, in total 25-30% fata de 2010
Vanzarile de anvelope, favorizate de Euro 6
In primele trei luni ale anului, Michelin a avut vanzari nete de 5,047 miliarde de euro, cu 28,1% mai mult decat in primul trimestru din 2010.
Pe segmentul anvelopelor de camion, vanzarile nete au fost cu 32,5% mai mari decat in perioada similara a anului trecut. Unul dintre factorii care au dus la obtinerea de vanzari mai mari a fost reactia clientilor la aflarea vestii ca preturile pentru anvelope vor creste ca urmare a cheltuielilor mai mari cu materiile prime.
In ceea ce priveste echiparea originala, in Europa cererea a crescut rapid ca urmare a comenzilor pentru camioanele noi, insa, chiar si in aceste conditii, este cu 17% mai mica decat in 2007. Chiar si in America de Sud, unde de obicei in primul trimestru vanzarile sunt foarte slabe, cresterea a fost semnificativa. In Brazilia, vanzarile au fost cu 21% mai mari, unul dintre motive fiind si dorinta clientilor de a lua cat mai multe masini inainte de intrarea in vigoare a normelor Euro 6.
Si in Africa, India si Orientul Mijlociu vanzarile sunt notabil mai mari, fiind influentate de faptul ca s-a intensificat trecerea catre anvelopele radiale, mai ales in India.
Cresterea volumelor de transportat la nivel mondial a dus si la un volum mai mare de vanzari de anvelope, iar acum se observa si un interes mult mai mare pentru cele resapate.
Criza politica din Egipt a scazut productia
Pirelli Tyre s-a bucurat de o cres-tere cu 24,7% a veniturilor in primul trimestru al lui 2011 fata de aceeasi perioada din 2010, cu 1,38 miliarde de euro. Profitul net la sfarsitul lui martie era de 88,5 milioane de euro, crestere semnificativa fata de 50,1 milioane euro, cat s-a inregistrat in primele trei luni ale anului trecut.
Pe segmentul autoturisme, comerciale usoare si moto, producatorul a avut venituri de 983,3 milioane de euro, cu 25,9% mai mult decat in aceeasi perioada a lui 2010.
Pe segmentul industrial (anvelope pentru vehicule industriale si cord metalic), veniturile au crescut cu 21,9% fata de primul trimestru din 2010, de la 329,1 milioane de euro la 401,2 milioane. Rezultatele in ceea ce priveste volumele au fost puternic influentate de criza din Egipt, mai ales in februarie, cand vanzarile si productia au scazut. Treptat, situatia s-a normalizat, iar fabrica din Alessandria si-a reluat operatiunile si exporturile.
In concordanta cu planul industrial pentru 2011-2013 si pe fondul cererii in crestere, Pirelli se va concentra mai mult asupra produselor premium si a dezvoltarii capacitatii. Targetul grupului, din care Pirelli Tyre reprezinta 99%, pentru anul acesta vizeaza vanzari de 5,85 miliarde de euro, iar planul investitional pentru 2011 prevede circa 500 de milioane de euro.