Anul trecut a fost unul in care revirimentul slab simtit pe piata de transport a aparut si pe segmentul vanzarilor de anvelope. Insa asta se intampla numai in ceea ce priveste anvelopele pentru camioane de transport marfuri generale, constructiile ramanand inca la un nivel scazut si nici pentru anvelopele pentru vehicule de transport de persoane nu s-a observat o crestere. Din fericire, legislatia europeana din domeniu nu a pus mari probleme producatorilor si clientilor de anvelope. Doar la inceputul iernii Ministerul Transporturilor a incercat sa dea o lege privind circulatia pe timp de iarna, dar a carei punere in aplicare a fost amanata pentru octombrie anul acesta.
Consumul de anvelope este influentat direct de gradul de activitate pe segmentul transporturi. In 2009, cererea a fost foarte scazuta si transportatorii au preferat sa foloseasca la maximum doar masinile cele mai bune, iar restul au fost retrase in baze, fiind deposedate si de anvelope, care au reechipat masinile pe care le foloseau. Anul trecut insa, cererea a mai crescut putin si au fost nevoiti sa readuca in activitate si masinile pe care inainte le trasesera pe dreapta, care au trebuit echipate cu anvelope. Acesta pare sa fie unul dintre motivele pentru care, anul trecut, vanzarile de anvelope au crescut fata de 2009.
Vanzarile Continental au cunoscut un reviriment semnificativ in comparatie cu anul precedent. Cererea a inceput sa creasca in mai, tendinta care a continuat pe tot parcursul anului.
Michelin a obtinut o majorare a cotei de piata in 2010. Piata de anvelope de camion a pastrat sezonalitatea comparabil cu anii anterior, iar cresterea pietei s-a inregistrat in mod aproximativ egal in fiecare luna.
Rotis Lux, dealer multi-brand de anvelope, a resimtit o crestere semnificativa a vanzarilor, care aproape s-au dublat, Dragos Beldica, directorul general al firmei, fiind de parere ca aceasta este o consecinta clara a cresterii activitatii in transport, lucru care s-a manifestat din vara.
In cazul Binar, vanzarile de anvelope au inregistrat in 2010 o usoara crestere, dar numai pentru anvelope pentru autocamioane de transport marfuri generale (prelate, cisterne) si autocare. La aceasta categorie vanzarile de anvelope au inregistrat o crestere de circa 10%. In schimb, au fost inregistrate scaderi cu circa 15% pentru autocamioane de transport in santier (on/off). Nici regiile de transport local nu au dus-o prea bine anul trecut, vanzarile de anvelope pentru autobuze urbane suferind o cadere de 5%.
„Cererea de anvelope de camion pentru transport de marfuri generale s-a revigorat in partea a doua a anului, din septembrie. Dar cresterea s-a suprapus pe o diminuare a ofertei de anvelope de camion de la principalii producatori (Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear, Pirelli) si pe o crestere destul de importanta a preturilor de vanzare. Preturile la anvelopele de camion au crescut in 2010 cu 2-5% la fiecare doua luni la toti producatorii“, a explicat Denis Dutescu, Brand Manager Binar. S-au cumparat cu preponderenta anvelope specifice transportului regional, in Romania prea putine flote putandu-se lauda cu activitate strict pe international.
Reducerea retelei a adus un plus de profitabilitate
2009-2010 a fost a fost o perioada dificila si pentru Heuver Tyre Wholesale. La inceputul crizei au fost inchise doua filiale, din Bucuresti si Iasi, ramanand doar cea din Cluj, care in final a fost si ea inchisa, iar toata partea operationala a fost preluata de firma-mama din Olanda. Aceasta inseamna ca biroul din Romania se ocupa doar de vanzari, facturarea facandu-se direct in Olanda.
In Romania, Heuver Tyre Wholesale vinde in principal anvelopele Aeolus, brand pentru care are exclusivitate, anvelope noi, de camion, industriale si agricole. Cele mai bune rezultate au fost obtinute cu anvelopele pentru semiremorci, mai ales in perioada cand erau montate ca prima echipare pentru Schmitz.
In momentul de fata importurile de la producator din China se fac doar in Olanda, de unde anvelopele sunt distribuite in Romania. Clientii care achizitioneaza anvelopele in regim intracomunitar din Olanda au un avantaj semnificativ prin faptul ca nu platesc TVA.
Deoarece din oferta au fost scoase anvelopele pentru vanuri si turisme, volumele s-au restrans fata de anii anteriori. Pentru 2010, importatorul Aeolus estimeaza vanzari de circa 15.000 de anvelope de camion. Este mai putin decat in 2009, cand s-au vandut in jur de 20.000 de unitati, dar atunci structura companiei era mai vasta. Acum, datorita reducerii ei, si costurile au fost micsorate cu 95%. Cu toate ca prin aceasta miscare strategica au fost afectate si vanzarile, profitabilitatea a fost mai mare. „Targetul nostru este undeva la 30.000 de unitati, dar cred ca o sa mai treaca cel putin doi ani pana cand ajungem la acea cifra. Din pacate, unele marci chinezesti ne fac o imagine proasta, dar sunt si branduri la care calitatea primeaza“, a afirmat Lucian Urda, Area Sales Manager, Heuver Tyre Wholesale.
Clientii dau vina pe criza
Deoarece au existat probleme cauzate de unii clienti, Heuver a facut o selectie drastica a acestora. Din pacate, unii dintre ei s-au folosit de situatia pietei si nu au mai platit sau au platit mai tarziu, desi erau clienti vechi, cu care se lucrase foarte bine inainte. Ei motiveaza prin faptul ca nici clientii lor nu platesc, asa ca nu pot nici ei mai departe sa isi plateasca furnizorii. „Din pacate, modul in care se fac afaceri in Romania este foarte diferit de vestul Europei. In Romania foarte multe persoane lucreaza pe baza de credit la furnizor, cel putin pe partea de anvelope. Lipsa de capitalizare in firme este o mare problema. Este foarte greu sa obisnuim firmele din Romania sa lucreze ca cele din Olanda. Acolo nu se accepta o intarziere la plata mai mare de trei zile, altfel se suspenda colaborarea, in sensul ca nu mai poti primi marfa la termen, trebuie sa platesti cash, in avans. Ordinul de plata nu este considerat ca fiind efectuarea platii, ci este urmarita data cand banii au intrat in cont. Ne-am luat masuri de precautie destul de mari, lucram, in principal, cu clientii care obtin limite de credit sau asigurari pentru o anumita suma din partea firmei cu care lucram. Daca le obtin, livram in limita sumei respective, daca nu, trebuie sa plateasca in avans”, a explicat Lucian Urda. Heuver a avut pierderi mari si din cauza ca unii clienti, firme de transport sau revanzatori, au intrat in insolventa, dar o parte din aceste pierderi vor fi recuperate in timp.
In a doua jumatate a anului trecut Heuver a trebuit sa creasca preturile de doua ori din cauza diferentelor de curs valutar intre euro si dolar, dar si a pretului de productie.
Anvelopele chinezesti sunt primite cu prudenta
„In momentul de fata putem spune ca Aeolus este brandul chinezesc de cea mai buna calitate. Pretul, in comparatie cu marcile europene de buget, ajunge la nivelul Kormoran sau Sava. Cand mergem pentru prima data la un client, acesta este dezamagit cand aude ca avem o marca chinezeasca, se asteapta la o marca foarte ieftina, dar Aeolus este o marca de calitate, unde nu primeaza pretul, ci calitatea, disponibilitatea. Doar dupa ce foloseste produsul se convinge si incepem sa lucram, e foarte greu la prima vanzare. Randamentul kilometric depinde foarte mult de tipul de marfa transportata. Dar la o exploatare de tip european, anvelopele de semiremorca au un randament de 220.000 km, insa conteaza foarte mult mentenanta, reglajele, etc.“, este de parere Lucian Urda.
In momentul de fata Heuver are in jur de 30 de revanzatori plus clienti directi, flote mai mari. Partea de service este realizata prin parteneri, dealeri zonali. E vorba de dealeri multi-marca, deoarece intr-o zona pot fi clienti de marci de buget, dar si de marci premium. De exemplu, sunt unii care pun marca premium pe axele directoare si de tractiune si buget pe semiremorca, sau buget pe toate axele. Depinde de strategia lor si de rezultatele pe care le-au avut.
Cele mai multe comenzi sunt onorate din Olanda, in Romania fiind doar un stoc de urgenta. Pentru a avea tot timpul anvelopele necesare in stoc, firma din Olanda lucreaza in regim de precomanda cu producatorul chinez. Sistemul logistic este foarte bine organizat, astfel incat se poate prognoza cu doua luni inainte marfa care urmeaza sa soseasca, deoarece in cazul producatorilor din China marfa comandata vine dupa 3-4 luni. Pentru brand-ul Aeolus, in Europa Heuver acopera in exclusivitate Olanda, Belgia, Franta, Austria, Elvetia, Germania, Norvegia, Suedia, Romania, Polonia, si Cehia.
Transportul, distributia si depozitarea anvelopelor in Romania sunt realizate de Englmayer Logistic. In functie de cerere, se fac importuri saptamanale sau de doua ori pe saptamana, cantitatea minima comandata fiind de 12 anvelope. In Romania, stocurile sunt localizate la Cluj si la Bucuresti.
Cererea de resapate inca nu este semnificativa
Anvelopele resapate au fost scoase din oferta Heuver deoarece, din considerente de costuri, resaparea trebuia facuta in Romania, dar reprezentantii companiei nu au gasit un resapator de calitate la noi si, in plus, in prezent, in Romania se gasesc prea putine carcase de calitate din cauza drumurilor proaste. De obicei carcasele sunt prea deteriorate si in proportie prea mica sunt bune pentru resapat.
Pentru a oferi anvelope resapate, acestea trebuiau importate, lucru care nu s-ar justifica din cauza costurilor, deoarece o anvelopa resapata in vestul Europei este cu 20% mai scumpa decat una resapata aici. „Daca neaparat vor resapate, clientii prefera sa cumpere din vest sau, daca nu, cumpara anvelope noi Aeolus, care sunt cu 15% mai scumpe decat resapatele“, a aratat Lucian Urda.
Si Denis Dutescu afirma ca cererea pentru anvelope resapate nu este mare.
„Este posibil ca acele flote care utilizau anvelope chinezesti (deficitare in acest moment) sa le inlocuiasca cu anvelope resapate.“
O noua lege pentru siguranta rutiera
Poate singurul eveniment care i-a pus pe jar pe cei implicati pe piata anvelopelor din Romania a fost tentativa de lege demarata in octombrie. Atunci, CNADNR anunta ca Ministerul va inainta un proiect de Ordonanta de Urgenta privitor la modificarea Codului Rutier (Ordonanta de Urgenta 195/ 2002) care prevede in principal obligativitatea montarii anvelopelor de iarna in perioada cuprinsa intre 1 noiembrie si 31 martie. A urmat o serie de discutii la sfarsitul carora ministerul a acceptat o definitie mai clara a anvelopelor de iarna, anvelopele marcate M+S, M.S. sau M&S fiind considerate anvelope de iarna.
Zvonurile, dar si declaratiile oficiale venite de la minister au creat panica printre transportatori la acel moment, acestia nestiind ce sa mai creada.
Dupa discutii intre reprezentantii transportatorilor si minister, s-a ajuns la concluzia ca un asemenea act normativ nu poate fi aplicat. Motivele aduse de reprezentantii transportatorilor au fost ca, pe de o parte, nu este posibil ca in numai doua saptamani tot parcul auto din Romania sa fie dotat cu astfel de anvelope, iar, pe de alta parte, sumele mobilizate pentru asta sunt foarte mari, intr-o perioada asa scurta de timp, si nimeni nu se poate pregati atat de repede.
Ca urmare, s-a luat hotararea ca obligativitatea echiparii vehiculelor cu anvelope de iarna sa fie amanata pentru anul acesta, urmand sa fie pusa in aplicare de la 1 noiembrie. Asa ca, iarna aceasta trebuie respectate doar dispozitiile codului rutier, adica dotarea cu lanturi, nisip, etc., iar in cazul in care un vehicul ramane inzapezit din cauza nerespectarii codului rutier sau a marcajelor de circulatie, vinovatii vor trebui sa plateasca scoaterea din zapada, daunele produse infrastructurii si, bineinteles, daunele produse celorlalti participanti in trafic, dupa caz.
Aceasta perioada de incertitudine nu a influentat foarte mult vanzarile de anvelope de iarna, clientii adoptand o pozitie de asteptare pana la clarificarea lucrurilor.
Nu sunt asteptari prea mari pentru 2011
Deoarece anul acesta sunt asteptate cresteri ale activitatii de transport, se presupune ca si piata de anvelope va urma acelasi trend. Denis Dutescu estimeaza ca vanzarile de anvelope de camion vor creste cu circa 10%, in conditiile in care situatia economica a tarii va ramane constanta.
Dar transportatorii se vor confrunta cu problema cresterii preturilor, de catre toti producatorii, ca urmare a cresterii preturilor pentru materii prime. Reprezentantul Binar estimeaza ca firmele de transport vor cumpara anvelope mai scumpe cu 3-5%, scumpire care se va repeta la fiecare 2-3 luni. Aceasta este o veste proasta in conditiile in care din ianuarie, toti producatorii vor creste preturile cu 5%, in euro.
O alta problema va fi indisponibilitatea anumitor dimensiuni de anvelope. „Sunt unele dimensiuni care in momentul acesta lipsesc de pe piata, mai ales cele pentru semiremorci si super-single. Probabil producatorii au subevaluat cererea de pe piata si nu s-au fabricat aceste dimensiuni“, considera Lucian Urda
La nivel global, marii producatori isi revin
In primele noua luni ale lui 2010, la nivel de corporatie, Bridgestone a avut vanzari nete de 18,93 miliarde euro, o crestere de 11,5% fata de primele noua luni din 2009. Venitul operational a avut o crestere fulminanta fata de 2009, cu 838,1%, de la 109,44 milioane euro la 1,026 miliarde euro.
In Europa, vanzarile nete au insumat 2,5 miliarde de euro, cu o crestere de 7% fata de perioada similara a anului precedent. Venitul operational a reprezentat 43,4 milioane de euro, in timp ce cu un an inainte, compania inregistrase pierderi operationale de 123,1 milioane de euro.
Si in cazul Rubber Group din cadrul Continental AG s-a simtit un reviriment economic, in primele noua luni ale lui 2010 avand vanzari nete de 7.380,8 milioane de euro, fata de 5.828,4 milioane de euro in perioada similara a lui 2009, dar, peste rezultatele obtinute in intregul an fiscal 2009, acestea sunt imbucuratoare, in ciuda cresterii mari a preturilor pentru materiile prime, pe intregul an 2010 estimandu-se un plus de costuri doar din aceasta crestere de circa 450 milioane de euro.
In primele noua luni ale anului trecut, Goodyear a inregistrat vanzari de 10,4 miliarde de euro, cu 16% mai mult decat in acelasi interval din 2009. Veniturile operationale au crescut destul de mult, de la aproape 92,8 milioane de euro la 523,2 milioane.
In zona Europa, Orientul Mijlociu si Africa, in perioada ianuarie-septembrie 2010, Goodyear a vandut circa 54,3 milioane de unitati, fata de 49,8 milioane in perioada similara a lui 2009.
In al treilea trimestru al anului trecut, volumul de anvelope de prima echipare a crescut cu 11%, iar cele de schimb, cu 6%.
Vanzarile Michelin au avut o crestere de 18,1% in primele noua luni ale lui 2010, pe segmentul anvelope de autoturism si vehicule de distributie usoara. Anvelopele de camion s-au vandut mai bine cu 25%, iar pneurile pentru aplicatii specializate, cu 12,4%. Pentru tot anul 2010 se estimeaza vanzari nete de 17-18 miliarde de euro, iar pentru anul acesta se preconizeaza o crestere usoara.
Pana la sfarsitul lui septembrie 2010, Pirelli Tyre avea venituri de circa 3,5 miliarde de euro, cu 20,3% mai mult decat in aceeasi perioada a lui 2009. Segmentul industrial a avut o crestere de 28,8%. Pentru tot anul 2010 se estimeaza venituri de peste 4,7 miliarde de euro. Vanzarile au crescut cel mai mult in zona Mercosur (Argentina, Brazilia, Paraguay si Uruguay), 58% prima echipare si 23% inlocuirea, dar s-a simtit o crestere semnificativa in Europa, 46% in ceea ce priveste anvelopele de schimb si 22% la prima echipare, semn ca producatorii de vehicule din Europa nu si-au revenit inca in totalitate.
Pe langa problemele aduse de criza economica, un pericol din ce in ce mai mare sunt produsele chinezesti care intra mai agresiv pe piata. Conform estimarilor ETRMA (Asociatia Europeana a Producatorilor de Anvelope si Cauciuc), importurile de anvelope din China au avut o crestere de 45%, per total. Importurile de anvelope de camion au crescut de la 0,45 la 0,7 milioane de unitati.