Producatorii implicati in constructia de vehicule sunt din ce in ce mai preocupati sa aduca pe piata produse si solutii care sa contribuie la reducerea consumului de carburant si a emisiilor nocive. Asa se intampla si pe segmentul anvelopelor, unde marii producatori au lansat anul trecut modele si tehnologii noi. Principalele obiective urmarite sunt rezistenta la rulare mai mica si greutatea redusa, care duc la economii de carburant si la o capacitate mai mare de incarcare.
Bridgestone a lansat anul trecut gama de anvelope de camion Ecopia, care au o rezistenta la rulare cu 12% mai mica. Aceasta performanta a fost obtinuta prin folosirea unor compusi speciali pentru flancuri care ajuta la scaderea consumului de carburant si a emisiilor fara a influenta negativ celelalte performante ale pneurilor. In noua gama sunt incluse anvelopele de directie R249 (disponibile cu noua dimensiuni si care includ compusul Nano-Pro Tech, care reduce pierderea de energie in timpul rotatiei) si R249 EVO (cu capacitate mare de incarcare). Pentru axa motoare sunt disponibile modelele M749, care au tractiune buna pe suprafete ude, disponibile in cinci dimensiuni, si Greatec M709, o alternativa single la anvelopele duble, care reduce greutatea proprie. In ceea ce priveste axa de tractiune, producatorul japonez ofera anvelopa R109. Aceasta, impreuna cu M749 sunt disponibile si ca anvelope resapate.
Model pretabil la aplicatii diferite
Utilizarea exclusiva pentru transportul pe distante lungi sau regional este in descrestere. Domeniile transport de marfuri si colete cresc impreuna si aceasta conduce spre alte pretentii legate de anvelope. Astfel, Continental a dezvoltat HD HYBRID, model care raspunde nevoilor din ambele activitati.
Compania germana este convinsa ca in curand HD HYBRID va fi cea mai vanduta anvelopa pentru axa motoare si va atinge 50 de procente in cadrul sortimentului propriu de anvelope motoare, chiar daca in prezent acest segment inca este clar dominat de anvelopele Allround HDR2. Dar se presupune ca miscarea pietei va fi accelerata si mai mult datorita programului de reconditionare integrat. Acest lucru va avea loc gratie faptului ca desi, exista proprietari de flote care s-au stabilit pana in prezent la modelele HDL2 si HDR2, datorita carcaselor identice, acestia se pot decide la reconditionare pentru o banda de rulare HD HYBRID.
Design optimizat pentru performante ridicate
Dunlop a avut o premiera mondiala in 2010, anvelopa SP244 pentru trailere, care inlocuieste modelele SP242 si SP352. Aceasta se preteaza la mai multe tipuri de aplicatii – distributie pe distante scurte, intre orase, pe distante lungi si partial regionale, dar si pentru piata de inchiriere – si permite scaderea costului/km. Pentru noua anvelopa se folosesc materiale compozite de ultima generatie, cu anduranta mare. S-a apelat la un profil dedicat al benzii de rulare, cu cinci nervuri solide si caneluri netede si rotunjite, si la o carcasa robusta, cu geometrie optimizata, pentru un kilometraj mare si cheltuieli mici – performante cu 20% mai bune decat ale predecesoarei sale, SP242. Un plus de robustete este conferit de optimizarea peretilor laterali, noua arie a talonului si introducerea firelor de otel Ultra Tensile in cordul anvelopei. Volumul de cauciuc utilizat este cu 15% mai mare decat la predecesoarea sa, si cu toate acestea, anvelopa este mai usoara si mai simplu de montat. Canelurile multi-unghiulare in zig-zag ajuta la imbunatatirea performantei franarii pe carosabil umed si la reducerea retentiei de pietre.
Iar forma cavitatii multi-radius face ca distributia presiunii sa fie mai buna si uzura, mai uniforma si mai redusa.
Anvelopa este disponibila cu dimensiunile 385/65R22.5 162K (158L) si 385/55R22.5 162K (158L), iar de la inceputul acestui an va avea si alte variante.
Modele noi pentru uzura si consum redus
Incalzirea si rezistenta la rulare sunt doua elemente care influenteaza direct consumul de carburant si durata de viata a unei anvelope. Pentru asta, la noua anvelopa Marathon LHT II de la Goodyear, pentru distante lungi, s-a folosit o carcasa optimizata. Centurile cu cablu din otel de ultima generatie imbunatatesc stabilitatea si reduc pierderile de energie cauzate de inertie. Forma carcasei si zona talonului de generatie noua optimizeaza stabilitatea si rezistenta la rulare, sporind resapabilitatea.
Profilul compact al LHT II face ca pierderea de energie sa fie mica, ceea ce contribuie la reducerea rezistentei la rulare si deci si a consumului de carburant. Designul benzii are raze de curbura multiple, ce asigura o uzura omogena, iar nervurile umerilor anvelopei, largi si solide, sporesc protectia impotriva agresiunii si, implicit, kilometrajul pe care il poate atinge anvelopa.
Distributia si densitatea lamelelor asigura performante bune la franare pe suprafete umede, o rezistenta mica la rulare si un nivel redus al zgomotului. Canelurile cu unghi variabil reduc posibilitatea de a retine pietre si sporesc rezistenta la deteriorare. Noul amestec de cauciuc pentru banda de rulare, pe baza de siliciu, confera un echilibru optim intre rezistenta la rulare, performantele la franare pe suprafata uda si kilometraj.
In plus, LHT II este cu 7,5 kg mai usoara decat predecesoarea ei, ceea ce permite obtinerea unei sarcini utile mai mari dar presupune si mai putina materie prima.
Alte doua noutati ale Goodyear sunt Omnitrac MSS II si MSD II pentru santier, care au la baza Omnitrac Max Technology, adica materiale si profile inovatoare, in special amestecuri de cauciuc rezistent la agresiune, constructie robusta a carcasei si nou design al benzii de rulare. Aceste caracteristici imbunatatesc kilometrajul si tractiunea, asigurand si o buna resapabilitate, ceea ce contribuie la reducerea costurilor de exploatare.
Kilometrajul la care poate ajunge MSD II este cu 17% mai mare decat al predecesoarei sale, iar rezistenta la rulare a fost si ea redusa. Daca se folosesc MSS II si MSD II, tractiunea off-road creste cu 6% fata de situatia in care se monteaza modelele precedente MSS si MSD. Pe suprafata uda, tot prin comparatie cu generatia anterioara, noile modele au o distanta de franare cu 3% mai mica in linie dreapta si o aderenta cu 2% mai mare.
Gama cuprinzatoare, pentru toate axele
Michelin si-a extins gama X Energy Savergreen, astfel incat sa echipeze toate cele cinci axe ale unui ansamblu. Noile anvelope au aderenta imbunatatita si sunt rezistente la taiere si intepare. Pentru axa frontala sunt disponibile modelele ZW sau ZF, ambele cu carcasa Energy, ca parte a Michelin DurableTechnologies, care isi pastreaza temperatura relativ constanta. Noua carcasa Flex incorporeaza trei tehnologii: cauciuc Energy, chiar si in cele mai sensibile parti ale anvelopei, componente mai subtiri si cord de otel mai flexibil. Anvelopele pot suporta 8 t/axa datorita tehnologiei InfiniCoil.
Pentru axa directoare este disponibila anvelopa XD, caracterizata de caneluri dublu val, care maresc durata de viata si ofera tractiune cu 10% mai buna decat a predecesoarei sale, XDA2+ Energy. Canelurile dublu val au si rolul de a face banda de rulare mai rigida, reducand astfel rezistenta la rulare si uzura.
Pentru axa de tractiune, Michelin ofera modelul XT, tot cu carcasa Flex si pereti intariti, pentru a face fata contactului cu soseaua.