Conceput cu precadere pentru transportul public din orasele mici, Isuzu Citimark a fost lansat la Busworld Kortrijk 2009. Autobuzul poate fi configurat cu diferite capacitati, numarul total de locuri variind intre 52 si 72, cu sau fara carucior cu rotile. Citimark a venit in Romania la sfarsitul lui octombrie 2009, la scurt timp dupa aceea fiind cu vehiculul la un test-drive la Ploiesti, pe o ploaie mocaneasca, rece si cu vant.
La numai cateva saptamani de la lansarea europeana, care a avut loc cu ocazia Busworld Kortrijk 2009, autobuzul urban Isuzu Citimark a fost adus si in tara noastra, iar la inceputul lui noiembrie am facut un test-drive in Ploiesti. Drumul pe DN1 a fost destul de greoi, pentru ca vremea a fost mohorata si ploioasa. Motorul mic, Isuzu Euro 5, tip 4HK1E4S, common-rail turbo-diesel, de cinci litri si 204 CP, avand cuplul maxim de 637 Nm, la 1.600-2.600 rpm, accelereaza destul de greu. Iar asta in conditiile in care nu am avut pasageri. Totusi, trebuie tinut seama de faptul ca vorbim de un autobuz urban, iar Citimark s-a descurcat bine in conditiile de trafic din Ploiesti. Vehiculul, avand dimensiunile 9.016x 2.300×3.121 mm (Lxlxh – numai 2.837 mm inaltime in partea din spate) si ampatament de 4.150 mm, este usor de manevrat si se preteaza la circulatia in aglomeratie, opriri multe la semafor si rulare cu viteza redusa. Mai ales ca plecarea de pe loc se face cu promptitudine.
Turatia optima („zona verde“) este intre 1.000 si 2.000 rpm. In treapta a sasea de viteza, la 60 km/h, turatia este de 1.400 rpm, iar daca se coboara la 50 km/h, aceasta scade la 1.200 rpm. Motorul ramane la o turatie buna si la viteze mai mari, astfel ca, in afara localitatilor, la 70 km/h aveam 1.700 rpm.
Cutia de viteze manuala cu 6+1 trepte este usor de manevrat, dar pozitionarea manetei acesteia in dreptul scaunului soferului, pe un suport metalic, ingreuneaza accesul la volan. Fiind suport fix, indiferent de reglarea scaunului soferului, schimbatorul de viteze este practic chiar in dreptul culoarului de acces.
Siguranta buna pentru un urban
La capitolul sistemelor de siguranta, Isuzu Citimark este echipat in standard cu sistem de franare cu discuri atat pe axa fata, cat si pe spate, precum si cu dublu circuit pneumatic cu ABS si ASR. Tot in pachetul de baza mai intra imobilizatorul pentru motor, senzorii de parcare si limitatorul de viteza (obligatoriu prin lege, la 100 km/h). Optional se mai poate comanda preincalzitorul pentru motor, farurile de ceata si sistemul de coborare/ridicare a caroseriei (ECAS).
Vizibilitatea este asigurata cu ajutorul a doua oglinzi retrovizoare mari, pe fiecare parte, plus o oglinda mai mica, pe partea dreapta, pentru zona din fata a masinii si coltul dreapta.
Pozitia soferului la drum este comoda, iar scaunul, pe perna de aer, se regleaza fata-spate. In plus, coloana volanului este, de asemenea, reglabila pe inaltime cu ajutorul unei manete aflate sub volan si usor de utilizat. Frana de mana este si ea foarte bine pozitionata, in stanga scaunului soferului. Tot pe stanga se gasesc comenzile pentru degivrarea geamului soferului (care are deschidere manuala), pentru sistemul de climatizare (cu comanda separata pentru spatiul soferului si salonul pasagerilor), precum si butonul de contact general si cel pentru autocuratarea filtrului de particule. Astfel, in momentul in care filtrul se umple, este emis la bord un semnal sonor, iar soferul trebuie sa apese butonul de curatare. Singura restrictie este ca masina sa fie stationata, iar sub aceasta sa nu se gaseasca materiale inflamabile. Timpul necesar este de 20 de minute.
Pe partea dreapta se gaseste tahograful digital, radio-DVD-ul, reglarea separata a temperaturii pentru sofer, precum si comenzile pentru inchiderea/deschiderea usilor, preincalzirea motorului si butonul de avarie.
Parasolarul acopera jumatate din parbriz, pe partea soferului, si are actionare manuala, iar deasupra scaunului soferului se gaseste si o caseta pentru acte.
Variante multiple de configurare
In functie de specificul aplicatiei, Citimark poate fi configurat la interior in sapte variante, de la 52 la 72 de locuri, cu sau fara loc pentru caruciorul cu rotile amenajat in zona mediana. Astfel, se pleaca de la 25 de locuri pe scaune plus 27 in picioare plus carucior, pana la 17 locuri pe scaune si 55 in picioare, fara carucior. In varianta cu loc special amenajat pentru persoanele cu handicap locomotor, spatiul in zona din mijloc a masinii este larg si aerisit, si, desi se urca o treapta mica pentru accesul la bord, caruciorul cu rotile se poate incarca usor, gratie rampei manuale, pliate pe podea. Pentru a ajunge la scaunele din spate se urca progresiv mai multe trepte, dar culoarul e destul de lat si permite spatiu suficient de manevra.
Intrarea pe la usa din fata este si ea larga, cu bara de sustinere pe toata zona din dreapta a bordului. De altfel, ambele usi au actionare pneumatica si se deschid spre interior, iar standard se ofera si telecomanda. Optional, vehiculul poate fi configurat cu semi-cabina pentru delimitarea spatiului soferului.
Scaunele pasagerilor sunt fixe, din material plastic si tapitate cu material textil pe spatar si sezut. Fixarea perechilor de scaune din partea din spate a autobuzului de peretele lateral usureaza curatenia la interior.
Incalzirea interiorului se face rapid, gratie caloriferului lung, din zona centrala, si a celor doua calorifere mai mici, din spate. Tot optional se poate comanda si sistem de aer conditionat, cu comanda separata pentru salonul pasagerilor. Radio-casetofonul cu CD-player este standard, iar contra cost sunt disponibile DVD cu monitor LCD, TV Tuner, microfon cu amplificator, ceas digital si, la exterior, vopsea metalizata.
Pasagerii pot semnaliza intentia de a cobori prin apasarea unuia din butoanele dedicate, fixate de barele de sustinere, un semnal luminos aprinzandu-se in partea din fata a masinii. Acesta nu se stinge pana in momentul in care autobuzul nu se opreste si nu se deschid usile.
Garantia acordata este de 18 luni, fara limita de kilometri.