Dupa suspendarea in instanta a atribuirii traseelor din zona metropolitana Bucuresti, in primavara anului trecut, AMTB se pregateste de o noua procedura. Intre timp, a comandat un studiu de trafic ce ii va permite intocmirea unui program de transport bine documentat si doreste sa se incadreze cu derularea licitatiei pana la expirarea licentelor de traseu, valabile – dupa ultima prelungire – pana la 30 iunie a.c.
In paralel, s-au facut demersuri pentru reducerea termenului de organizare a atribuirii de la 180 de zile la 90 de zile, prin ordin comun MT-MDRAP. Sunt insa si sanse ca licentele de traseu pe Bucuresti-Ilfov sa fie din nou prelungite.
Situatia transportului in zona metropolitana Bucuresti este inca incerta, dupa anularea in instanta a procedurii de atribuire a traseelor, ce fusese planificata pentru primavara anului trecut. Licentele de traseu au fost atunci prelungite pentru a treia oara, cu 12 luni, insa pe 30 iunie a.c. se incheie perioada de valabilitate a acestora, astfel ca trebuie gasite solutii.
Dupa suspendarea atribuirii s-au purtat discutii aprinse pe tema reorganizarii din temelii a transportului pe Bucuresti-Ilfov, cu modificarea legii 92/2007 si elaborarea unui capitol separat pentru transport in zona metropolitana Bucuresti, insa lucrurile merg greu. Intre timp, Primaria Capitalei si localitatile din judetul Ilfov au demarat infiintarea unei asociatii de dezvoltare intracomunitara (ADI), dar se pare ca procedurile vor dura destul de mult. Dupa aceea, ramane de vazut daca se va infiinta o autoritate de transport separata sau actuala Autoritate Metropolitana de Transport Bucuresti va trece in subordinea acestei ADI. In oricare varianta, trebuie asigurata problema finantarii transportului, direct proportional de la bugetul Municipiului Bucuresti si de la bugetele localitatilor din Ilfov care vor beneficia de serviciul de transport. Acestea din urma insa cam dau din colt in colt cand vine vorba de plata.
Dupa anularea procedurii de atribuire, AMTB ar trebui in mod normal sa isi apere punctul de vedere si sa conteste decizia, avand obligatia, ca orice institutie a statului, sa urmareasca speta in toate fazele procesuale, pana se pronunta o decizie finala definitiva.
Intre timp, AMTB a demarat un studiu de trafic pe Bucuresti-Ilfov (prin intermediul Incertrans, care a mai elaborat asemenea studii si pentru alte orase din tara), mai ales ca unul dintre principalele motive pentru care s-a anulat procedura a fost lipsa unei fundamentari a programului de transport. „Acum se vor argumenta foarte clar traseele, cursele si frecventele acestora, precum si criteriile de atribuire pentru o viitoare atribuire“, a precizat Iulian Gheorghe, director general al AMTB.
Finalizarea studiului este planificata pentru sfarsitul lui februarie, astfel ca pana la sfarsitul lui martie a.c. sa fie gata noul program de transport. Intre timp, se doreste adoptarea ordinului comun MT-MDRAP pentru reducerea termenului de la 180 de zile la 90 de zile …