Intentiile de angajare referitoare la ultimul trimestru din 2016 sunt mai ponderate fata de cele din trimestrul anterior, doar 19% dintre companiile chestionate preconizand cresteri de personal intre octombrie si decembrie 2016, potrivit celei mai recente editii a studiului Manpower privind Perspectivele Angajarii de Forta de Munca. Spre deosebire de perioada de vara, in transporturi, depozitare si comunicatii se cunoaste o usoara revitalizare din punct de vedere al fortei de munca, firmele din aceste domenii raportand semne incurajatoare pentru cei aflati in cautarea unui job,
Previziunea Neta de Angajare fiind de +6%. Totusi, transportatorii se plang de lipsa fortei de munca, in timp ce logisticienii intampina dificultati in a gasi personal specializat si doresc o mai mare implicare in formarea specialistilor, atat din partea industriei, cat si a mediului universitar.
Angajatorii romani raporteaza planuri de angajare modeste pentru intervalul octombrie-decembrie 2016: doar 19% dintre cele 627 de companii chestionate se asteapta sa-si sporeasca numarul de angajati, in timp ce 13% anticipeaza reduceri, iar 66% nu prognozeaza nicio schimbare, ceea ce duce la o Previziune Neta de Angajare de +6%. Astfel, in ultimul trimestru al acestui an este de asteptat ca numarul total de angajati sa creasca in opt din cele 10 sectoare de activitate si in sase din cele opt regiuni ale tarii. Cel mai abrupt declin se raporteaza insa in sectorul Constructii. Previziunea Neta de Angajare aici este de -3%, situandu-se la cote negative dupa sapte trimestre consecutive de intentii de angajare pozitive. In sectoarele de transport, depozitare si comunicatii, companiile angajatoare raporteaza semne incurajatoare pentru cei aflati in cautarea unui loc de munca in ultimul trimestru al anului, cu o Previziune Neta de Angajare de +6%. Perspectivele de angajare se imbunatatesc cu 5% comparativ cu trimestrul al treilea si sunt neschimbate de la an la an.
Nord-vestul, centrul, Bucuresti si Ilfov, cele mai stabile regiuni
La nivel de regiuni, studiul Manpower mai arata ca oportunitatile cele mai abundente de angajare vor aparea probabil in centru, unde angajatorii raporteaza o Previziune Neta de Angajare de +18%. Companiile se asteapta, de asemenea, la o activitate de angajare alerta atat in regiunea nord-vest, cat si in Bucuresti si Ilfov, ambele cu o Previziune Neta de Angajare de +17%. Unele cresteri ale numarului de angajati sunt prevazute si in regiunea de vest, unde Previziunea Neta de Angajare este de +7%, precum si in regiunile nord-est si sud, cu Previziuni situate la +4%, respectiv +2%. Angajatorii se asteapta insa ca numarul de angajati sa se restranga in regiunea sud-est, unde Previziunea este de -5%, dar si in regiunea sud-vest, unde se raporteaza o Previziune de -3%.
Solutiile transportatorilor pentru a-i pastra pe soferi
Din pacate, intentiile de angajare ale companiilor de logistica si transport sunt direct proportionale cu un fenomen care devine tot mai acut in domeniu: lipsa soferilor si a personalului specializat. In zona Moldovei, de exemplu, unde majoritatea companiilor de transport isi desfasoara activitatea in Comunitate si la international, sunt suficiente cazurile in care soferii renunta la locurile de munca din dorinta de a sta acasa, mai aproape de familie, ori pleaca la multinationale, pe salarii mai mari. Exista insa si cazuri de personal concediat, asa cum s-a intamplat in cadrul Ravy Prest din Sibiu. Compania are o strategie foarte bine pusa la punct, legata de bonusuri de performanta. Sunt bonusuri verificabile prin solutii de software, legate de optimizare de combustibil, de condus eficient s.a. Cei care nu se pot incadra la bonusuri au venituri mai mici. „Anul trecut ne-am permis acest lux. I-am dat afara pentru diverse probleme. Pierderea companiei este mai mare decat bonusul pe care il acord. Anul trecut au fost 5-6 soferi in situatia de a nu reusi sa atinga bonusul“, dupa cum a explicat Razvan Teusan, managerul companiei.
Ca si alti transportatori romani, Istrate Com se confrunta cu problema lipsei soferilor, angajati de firmele externe care si-au deschis subsidiare in Romania. Cu toate acestea, datorita achizitiilor facute si a clientilor noi castigati, compania sibiana a reusit sa isi suplimenteze numarul de angajati cu circa 10 in acest an, ajungand la aproape 65 de soferi. „Avem soferi fideli datorita modului in care ii selectam. Ii angajam cateva luni in perioada de proba, in cazul in care corespund, bine, altfel nu ii pastram. Vechimea medie a soferilor in firma este de 12-13 ani, incercam tot timpul sa ii multumim, cu bonusuri in functie de performante“, a marturisit Vasile Istrate, managerul firmei sibiene.
In cazul Dunca Expeditii, reformarea companiei si optimizarea de cost au presupus si gasirea unor solutii la problema fortei de munca specializate. In momentul de fata, compania timisoreana are contracte cu mai multe scoli de soferi, iar pentru viitorul apropiat are in vedere obtinerea autorizatiilor pentru infiintarea propriei scoli de soferi, incercand astfel sa rezolve problema deficitului. Pe langa faptul ca nu gaseste oameni care sa lucreze pe camion, cei care vin in firma sunt slab pregatiti si au si pretentii salariale foarte mari, asa cum a explicat Doru Husarciuc, directorul de exploatare. Nici in cazul caselor de expeditii situatia nu este mai roz. De exemplu, anul acesta se observa o scadere pe partea de intermediere, problema gasirii partenerilor de transport fiind din ce in ce mai acuta, dupa cum arata Maria Noje, managerul general al companiei Euroccoper.
O implicare mai activa din partea industriei de logistica
La randul lor, desi spun ca ofera salarii peste medie, managerii companiilor de logistica se plang ca asteptarile potentialilor angajati sunt mult peste nivelul lor de pregatire. In aceste conditii, ei sunt pusi de multe ori in situatia de a face rabat de la nivelul de exigenta cerut. „Din pacate, rata de know-how a proaspat absolventilor despre ce inseamna logistica si bransa in sine este destul de modesta, as spune. Cred ca incep sa se miste lucrurile din toate partile, insa in ultimii ani s-au miscat mult prea incet, suntem in 2016, am fi putut fi mult mai avansati. Din punctul meu de vedere, la nivel de invatamant s-a facut prea putin pentru bransa aceasta in Romania. Eu am studiat si in Germania si in Romania, cunosc ambele sisteme universitare, modelul de succes din Germania este studiul dual. In opinia mea, aduce cei mai valorosi oameni pe piata la absolvire. Cred totusi ca e nevoie de mult mai multa implicare din partea industriei“, a afirmat Dan Dehenes, director logistic Turda Kaufland Romania, in cadrul conferintei ExpoTranzit privind forta de munca specializata in transport si logistica organizate la Cluj-Napoca. Acesta considera ca la ora actuala la nivel de invatamant focusul principal este pe transport. „Sa mergem in zona de logistica, pe fluxul de marfa, acolo ne trebuie teoreticieni, dupa care sa iasa pe piata si sa gaseasca aplicabilitate.“
De partea cealalta, prof. ing. dr. economic Marian Mocan, decan al Politehnicii Timisoara, Facultatea de Management in Productie si Transporturi, a mentionat ca institutia pe care o conduce are colaborari foarte bune cu firme private din Timisoara, insa trebuie sa existe si un interes mai mare din partea politicului pentru ca lucrurile sa se dezvolte in aceasta directie. El a oferit si un exemplu: acum cativa ani a existat o initiativa prin care s-a semnat un pre-acord de colaborare cu mai multe firme olandeze, potrivit caruia la Politehnica Timisoara, la Politehnica Bucuresti si la „Universitatea Ovidiu“ din Constanta se vor face trei facultati de logistica. „A fost un pre-acord si a ramas un pre-acord, pentru ca vointa politica nu a fost, asa ca vom incerca sa dezvoltam aceasta zona cu ce avem noi, pentru ca este de mare viitor.“ Si prof. univ. dr. ing. Filip Nicolae, de la Universitatea Tehnica din Cluj, responsabilul cursurilor de Ingineria Transporturilor si Traficului si de Logistica Transporturilor Rutiere (Master), a aratat ca angajabilitatea studentilor, viitorii ingineri din domeniul Auto general si Transporturi, este relativ buna, in special la programul de Master, unde, dupa cum arata statistica ultimilor patru ani, dupa primul an circa 90% dintre studenti sunt angajati. Din pacate, nu in totalitate in domeniul Transporturilor, dar in domenii colaterale. Profesorul a recunoscut insa faptul ca la nivel national aria de acoperire a fiecarei universitati este limitata. „E drept, la nivel national sunt listate la bursa peste 2.400 de companii care au in domeniul de activitate si logistica transporturilor. Totusi, la nivel national sunt doar trei centre universitare unde exista specializari in transporturi: Bucuresti, Timisoara si Cluj-Napoca, Pitestiul avand o pondere in formare. Or, din acest punct de vedere, aria de acoperire a fiecarei universitati este destul de limitata.“ In opinia lui Filip Nicolae, ar trebui sa existe o mai mare implicare din partea mediului de afaceri in formarea studentilor pentru cerintele actuale ale pietei. Desi exista o colaborare foarte buna cu specialisti logisticieni din cadrul firmelor de profil din zona, fiind de multe ori invitati sa sustina in fata studentilor anumite teme de aplicatii, la invitatia universitatii de a-i avea cadre didactice asociate acestia spun „pas“, in special din cauza faptului ca nu au timp. Pe zona de inginerie in special, scoala romaneasca ramane totusi un etalon in domeniul pregatirii specialistilor, insa si mediul de afaceri trebuie sa se implice mai activ daca isi doreste forta de munca bine pregatita, care sa faca fata cu succes provocarilor din domeniu.