Folosite si intretinute corespunzator, semiremorcile frigorifice au o durata de viata de cel putin 7-9 ani, ceea ce inseamna ca trebuie sa-si innoiasca macar o data certificatul ATP – e vorba insa mai ales de cele care circula la international, pentru ca in tara nu se fac controale ale respectarii acestei prevederi – astfel ca au inceput sa apara si la noi, in ultimii ani, centre autorizate sa testeze vehiculele si sa elibereze certificate. Pe de alta parte, legislatia referitoare la igienizarea dubelor ce transporta marfuri alimentare pare sa fie mai stricta, poate pentru ca, fiind vorba de sanatatea consumatorilor, producatorii si comerciantii de bunuri alimentare nu pot fi insensibili.
Exista patru tipuri de certificat ATP: FNA si FRA, de la 12 la 0o C, FRB, de la 12 la -10o C, si FRC, de la 12 la -20o C (F=Refrigerare, agregat frig, R=Coeficient K – transfer termic mai mic sau egal cu 0,4W/m2K – izolatie termica).
Conditiile din acordul international ATP – referitor la metodele de transport al marfurilor perisabile peste granitele statelor care au aderat la el, dar si de transport intern din unele tari – se inaspresc o data la cinci ani, cand se preiau unele noi pentru obtinerea certificatului. Cele mai multe cerinte au la baza Codex Alimentarius, un „cod al bunelor maniere“ pentru companiile care activeaza in lantul de productie, transport si distributie de hrana.
Pe plan comunitar exista EG 178/2002, EG 852/2004, EG 853/2004, EG 882/2004 si EG 854/2004, iar pe plan intern, indiferent ce legislatie am avea, ea nu este oricum aplicata. Insa, asa cum considera Valentin Rieber, directorul general Schwarzmüller Romania, pentru ca semiremorcile care nu au atestat ATP sa fie impiedicate sa mai circule la noi autoritatile trebuie doar sa verifice existenta si valabilitatea acestuia si existenta unui instrument omologat de masura a temperaturii, care sa poata reda pe un suport (hartie sau electronic) temperatura marfurilor din duba.
Pentru ca o semiremorca frigorifica trecuta de sase ani sa primeasca aceasta certificare trebuie sa nu aiba modificari constructive, sa fie in stare foarte buna si sa reuseasca sa coboare temperatura intr-un anumit interval de timp. Certificatul se elibereaza intotdeauna pentru o serie de sasiu+caroserie (cu serie de caroserie) +agregat frigorific (seria motorului), deci vehiculul trebuie sa fie identic cu cel fabricat in urma cu sase ani.
O semiremorca nu mai poate fi reatestata daca are modificari importante sau defectiuni majore, iar clientul considera ca reparatia depaseste valoarea ei.
Nici investitia in centre autorizate nu e prea mare, dar nici castigul
In Romania, Schwarzmüller are din 2009 avizare TÜV pentru a elibera atestate necesare semiremorcilor mai vechi de sase ani. Investitia initiala in obtinerea acestei certificari a fost de cateva mii de euro, pentru un aparat de masurat temperatura cu mai multi senzori si substante de verificare.
…