Criza economica nu a iertat nici piata lemnului, si implicit nici pe cea a transportului de busteni, deoarece a dus la scaderea cererii din constructii si industria prelucratoare, precum si la reducerea exporturilor. Fondurile europene au fost greu accesibile, pentru ca sumele aprobate ca urmare a solicitarilor din 2008 s-au devalorizat cu 15-20% prin deprecierea monedei nationale de la 3,6 la 4,2 lei/euro. Iar aceasta pierdere a fost cu atat mai greu de suportat cu cat transportatorii erau afectati si de lipsa creditelor si de scaderea cererii. Toate aceste probleme, dar si asaltul masinilor si utilajelor second-hand de pe pietele externe si stocurile de vehicule noi, gata carosate, din tara, toate disponibile la preturi mult mai mici decat costurile reale de productie, au afectat constructorii locali de suprastructuri si dealerii de camioane.
Totusi, vanzarile nu au scazut atat de mult ca in domeniile unde este nevoie de echipamente mai putin specializate.
Anul trecut, Scania a vandut 38 de camioane pentru transport de busteni, iar in primele doua luni din 2010 primise patru comenzi ferme, lansate in productie, la care se adauga 10 unitati, in diverse faze de discutie. Asa cum apreciaza reprezentantii Scania, desi vanzarile pe acest segment au avut o tendinta ascendenta in ultimul timp, anul cel mai bun, 2008, nu a fost depasit de 2009. Cele mai solicitate configuratii sunt CB 6×4 si 6×6, iar colaborarile cele mai numeroase au fost cu Schwarzmüller, Palfinger, Huttner, Eurobody si Kontex.
Scania Romania nu mai are pe stoc niciun camion pentru transport de busteni, iar termenul de livrare este in prezent de 20-24 de saptamani de la comanda ferma.
Mercedes-Benz Romania a inceput in 2009 discutii cu cativa clienti interesati sa achizitioneze camioane pentru transport de busteni, iar in prezent acestea asteapta sa se concretizeze. Compania colaboreaza in special cu Doll, Palfinger, Hiab, Jonsered si Schwarzmüller, iar una dintre configuratiile cele mai solicitate la noi este cea cu autosasiu pe trei axe, 6×4, model 3346, si platforma Doll B 900 pentru transport de lemn scurt, cu lungime de 6.500 mm si cadru suplimentar ranforsat pentru macaraua montata pe spate, care poate ajunge la 14 tm. Cadrul exterior este din otel de calitate, cu opt buzunare pentru racoante pe fiecare parte (rezistenta de 7 t/pereche), pentru lemn cu lungimi de 2×2, 2×3, 1×4, 1×5 si 1×6 m, si se poate extinde cu circa 580 mm, iar peretele fata, cu 650 mm. La aceasta combinatie se adauga macaraua Palfinger E140Z81 cu raza de actiune de 8,1 m, cu posibilitate de rotire de 425o si cu doua brate hidraulice.
Toate camioanele pentru transport busteni aflate in 2009 pe stocul Mercedes Romania au fost vandute – numarul acestora fiind mai mare decat in 2008 – iar termenul de livrare in prezent este de cel putin trei luni, in functie de complexitatea carosarii si de producatorul acesteia.
Schwarzmüller a vandut anul trecut 57 de suprastructuri destinate transportului de busteni, iar in primele doua luni din 2010 contractase deja 10 unitati, din care doua au fost livrate. Cele mai multe dintre ele au fost remorci pe trei axe, iar producatorii de camioane si macarale cu care exista cele mai multe colaborari sunt MAN, Scania si Volvo, respectiv Palfinger si Hyva.
Reprezentantii Schwarzmüller sunt de parere ca vanzarile de vehicule pentru transport de lemn au fost constante, chiar si pe timp de criza, si ca 2007 a fost cel mai bun an pentru aceasta companie.
Termenul de livrare pentru suprastructurile Schwarzmüller de transport busteni este de circa patru saptamani, in prezent existand pe stoc la noi o remorca pe trei axe BPW, cu suspensie pneumatica.
Terra Palfinger a vandut anul trecut peste 30 de macarale forestiere, iar in primele luni din 2010 are deja la activ peste 10 comenzi. Si pentru aceasta companie, 2007 a fost cel mai profitabil an din punct de vedere al vanzarilor, dar a doua jumatate din 2008 si intregul 2009 au adus scaderi destul de mari.
Modelul cel mai solicitat este cel din noua serie care are la baza conceptul Epsolution, ce include tehnologie de varf si numeroase inovatii. Este vorba de Q150 Z82, echipat cu Epslink (pompa cu dublu circuit ce confera o viteza mare de lucru) si cu patru reflectoare cu bec halogen (standard) sau cu bec xenon (optional). Pentru macarale forestiere, Terra colaboreaza in special cu DAF, MAN, Mercedes, Scania si Volvo, precum si Doll, Kontex sau Schwarzmüller.
Politica firmei Terra Palfinger este de a avea un anumit numar de echipamente cu disponibilitate imediata, dar fara sa constituie stocuri prea mari. In cazul macaralelor care nu se gasesc pe stoc, termenul de livrare este de 8-10 saptamani. Deoarece compania a investit considerabil in facilitati logistice care permit depozitarea, proiectarea si montajul, precum si service-ul, atat la sediul principal, cat si la punctele de lucru din teritoriu, toate aceste operatiuni sunt realizate de specialistii Terra.
Romanii prefera camioanele mai ieftine si mai ranforsate
Asa cum declara reprezentantii Scania, intre specificatiile tehnice ale camioanelor livrate la noi si cele comercializate in statele vest-europene exista deosebiri determinate mai ales de starea diferita a infrastructurii si legate de configuratia axelor – la noi tractiunea este pe fata sau integrala – inaltimea sasiului, dimensiunea cabinei – in vestul Europei se prefera cele mari, iar la noi, din cauza accesului dificil in padure, cele mici.
Si reprezentantii Mercedes-Benz remarca aceste diferente, dar le pun pe seama legislatiei nationale cu privire la omologare, care impune cerinte specifice de carosare, dar si pe seama nivelului de dezvoltare economica de la noi, care determina preferinta pentru camioane fara prea multe optionale, cu configuratii care scad, pe cat posibil, valoarea de achizitie.
Iar reprezentantii Terra Palfinger sunt de parere ca diferenta dintre optiunile clientilor romani si ale strainilor constau in faptul ca la noi sunt preferate solutiile complexe, care pot fi folosit atat pentru lemn de esenta tare, cat si pentru cel de esenta moale.
Vehicule robuste, configuratii flexibile
Camioanele Scania pentru transport de busteni se remarca, potrivit declaratiilor reprezentantilor importatorului, prin configuratia tehnica ce respecta exact nevoile de exploatare, fiabilitate, pret avantajos de revanzare si cel mai mic consum de combustibil – care in cazul acestor echipamente poate ajunge la 50% din costurile totale de exploatare. Iar camioanele Mercedes-Benz sunt recunoscute, asa cum declara reprezentantii companiei germane, pentru consum redus, robustete si inovatii tehnologice care aduc rezultate bune in exploatare, dar si pentru manevrabilitate buna, intervale mari de revizie, flexibilitate de carosare si configuratii adaptate atat pentru teren accidentat, cat si pentru portiuni mixte.
Si Schwarzmüller propune suprastructuri/remorci cu posibilitate de personalizare in functie de cerintele clientilor (legate de dimensiuni, numar de perechi de racoante, suspensie, axe s.a.), ale caror principale avantaje competitive sunt calitatea otelului si a sudurilor, ranforsarile dintre lonjeroanele sasiului intermediar si numarul mai mare de traverse (in cazul platformelor la suprastructuri si remorci). Remorcile pot fi cu platforma sau fara, cu doua sau trei axe (cu roti simple sau duble), si au axe de 9 sau 10 t de la producatorii consacrati, suspensii pe arcuri (cu trei foi – 11 t – si patru foi – 14 t) sau pneumatice, protap fix sau extensibil – in functie de cerintele clientului si de lungimea maxima autorizata a ansamblului – acesta din urma permitand cuplarea remorcii si la un alt camion, de alta lungime, pentru mai multa flexibilitate in exploatare. Remorcile pot fi sau nu echipate cu sistem suplimentar de asigurare Thommen a remorcii sau cu sistem Autonordic de asigurare a lemnelor incarcate.
In ciuda situatiei dificile de pe piata lemnului, EuroBody a depasit cu bine anul trecut datorita calitatii macaralelor Kesla, produse in Finlanda, pe care le distribuie de cativa ani in Romania, dar si datorita robustetii caroseriilor pentru transport de busteni, „pe care am reusit sa le plasam pe piata noastra cu succes din 2004 pana in 2009“. In plus, pentru prima data in Romania, EuroBody a construit un peridoc pentru transportul bustenilor lungi de pana la 25 m si platforma hidraulica extensibila destinata echiparii vehiculelor 8×4 sau 8×8, pentru transportul pe distante scurte al bustenilor neprelucrati. Ambele proiecte au fost demarate in 2008 si au avut nevoie de testare indelungata pe drumurile forestiere de la noi, fiind intre timp imbunatatite din punct de vedere al robustetii.
De altfel, „avantajele constructive oferite de produsele EuroBody sunt tocmai robustetea, dar si adaptabilitatea la drumurile grele din Romania, pretul mic fata de cel al echipamentelor similare fabricate in statele vest-europene, posibilitatea personalizarii in functie de solicitarile specifice ale clientilor si viteza de executie“, asa cum puncteaza directorul general al firmei.
Hyva propune macaralele forestiere din seria HZ, cu capacitate maxima de 11 tm, dar nu le prea promoveaza pe piata noastra, unde potentialii clienti prefera modelele de 14 tm. Din oferta companiei fac parte versiuni de la 6 la 11,6 tm, cu brat hidraulic de 6,65-9,40 m si sarcina utila de la 700 la 1.450 kg, care se monteaza pe autosasiu cu ampatament de 4.455-5.100 mm.
Asa cum declara reprezentantii Terra Palfinger, conceptul Epsolution include inovatii tehnice de varf, care asigura o operare usoara si o intretinere eficienta. Astfel, Epscope este o solutie brevetata pentru bratul telescopic hidraulic, care confera eficienta foarte buna si usurinta in intretinere, deoarece cilindrul de telescopare si furtunurile sunt protejate complet, prin amplasarea in interiorul bratului. Alte avantaje sunt vitezele mari de telescopare prin intermediul transmisiei prin lant, transmisia cu sistem de gresare ce reduce operatiile de intretinere si ghidarea performanta a bratului telescopic, datorita suprapunerii mult mai mari a bratelor. In plus, lagarele rolelor de ghidare a furtunurilor si a lantului sunt cu rulmenti cu bile ce nu necesita intretinere, iar schimbarea furtunurilor si operatiile de service nu impun decat indepartarea protectiei si demontarea suruburilor hexagonale. O alta inovatie este Epslink, solutie brevetata pentru legatura bratului rotor, ce permite protejarea furtunurilor de actionare a graiferului, pentru protejarea lor, intretinerea facila si cresterea duratei de viata a macaralei. Echipamentul mai include Epshood, aparatoarea rabatabila cu actionare pneumatica, pentru protectia operatorului, si scaun de comanda la inaltime, cu doua manete si doua pedale, de unde se poate controla pozitia stabilizatorilor si pornirea/oprirea motorului.