Fabrica Renault de la Maubeuge, Franta, are o lunga istorie in productia de utilitare. Pe langa modelul Kangoo, din care au fost realizate numai anul trecut 115.000 de unitati, aici se asambleaza mai nou si Mercedes-Benz Citan, iar productia functioneaza fara cusur. De la taierea si stantarea foilor de otel si pana la fabricarea elementelor de interior, totul se realizeaza in-house (cu cateva exceptii).
Chiar daca gradul de automatizare pe linia de productie este ridicat, inginerii specializati, care supervizeaza si controleaza permanent activitatea, fac diferenta.
Micul orasel Maubeuge din Franta isi desfasoara existenta in jurul fabricii de utilitare Renault. Productia a tinut pasul cu evolutia tehnologica, astfel ca fabrica lucreaza cu cele mai performante utilaje si roboti de ultima generatie.
Prima etapa pe linia de productie este cea de prelucrare a materialelor si de stantare a foilor de otel. Pentru inceput otelul este taiat cu ajutorul unor masini de taiat cu laser de mare capacitate, dupa care este depozitat in apropierea preselor speciale care vor face stantele pentru peretii laterali ai vehiculelor, usile laterale, cele spate, capota etc. Pentru fiecare componenta de caroserie in parte se parcurg mai multe etape pana la forma finala: stantare initiala, inlaturarea partilor de otel in exces si finisaje. Procesul in sine a fost optimizat de-a lungul timpului, pentru a se obtine o precizie deosebita la executarea operatiunilor. De fiecare data se lasa la stantare un surplus de material, astfel incat actiunea presei sa nu genereze crapaturi, din cauza intinderii excesive a foii de otel. In acelasi timp, nici nu este indicat sa fie utilizat prea mult material.
Presa Hitachi de mare capacitate este in permanenta monitorizata pentru a preveni supraincalzirea, astfel incat sa se evite blocajele in productie. Si asta pentru ca nu se lucreaza cu stocuri de materiale foarte mari. Odata iesite componentele de caroserie de la presa, angajatii Renault fac verificarea calitatii executiei, iar daca un reper este neconform este retras pe loc si remediat. Toate componentele care trec testul sunt stocate pe tipuri de repere, asteptandu-si locul pentru a intra in productie.
In afara de verificarile vizuale efectuate pe linia de productie, in apropierea ei este amenajat un laborator pentru masuratori de precizie. Acestea sunt efectuate cu un aparat de mare acuratete. Prin sondaj, sunt scoase de pe linia de productie diferite componente, la inceput, la mijloc si la sfarsit de program, pentru a vedea daca sunt mentinuti parametrii de lucru.
Robotii fac asamblarea cu mare precizie
Elementele de caroserie se asambleaza cu ajutorul robotilor care efectueaza toate operatiunile de montare si de sudura. In dreptul fiecarui punct de lucru este amplasata o camera de filmat, care controleaza geometria si unghiurile la care sunt sudate componentele si care indica prin lumina verde corectitudinea operatiunii si prin lumina rosie eventualele erori.
…