Desi principalele piete de desfacere ale Kazakhstanului sunt in prezent China, tarile CSI si Asia Centrala, de curand acesta s-a canalizat si catre zone de perspectiva precum Orientul Mijlociu si Africa de Nord, ca si catre tarile dezvoltate din Europa. Cu o pozitionare geografica favorabila intre Asia si Europa, proiectul de refacere si reconstructie a unui nou „Drum al Matasii“ vine in sprijinul Kazakhstanului, care, cu ajutorul Chinei, care are interese in zona, isi dorestae sa devina cel mai mare centru de tranzit din Asia Centrala. Cu conditia insa sa se focalizeze asupra dezvoltarii zonelor economice libere si a infrastructurii logistice necesare unei cresteri anuale de 70 de milioane de tone a volumelor de transport dintre China si Europa.
Drumul Matasii a fost folosit sute de ani pentru schimbul de marfuri, si nu numai, din China pana la Marea Mediterana, cu trecere prin Orientul Mijlociu. In prezent exista cel putin doua mari proiecte de reinnoire a acestei cai, unul dintre ele fiind Drumul Matasii Maritim, propus de curand de China, in scopul unei cooperari economice si al unei securitati mai aprofundate, cu proiecte comune de infrastructura pe drumul proiectat sa atinga nu doar tari asiatice, ci si occidentale, precum Olanda, Germania sau Italia, sau est-europene, printre care si Romania.
O alta initiativa este cea a Noului Drum al Matasii, un coridor est-vest care leaga Europa de Asia, prin Marea Neagra.
TVA de 12% si alte facilitati fiscale atrag investitorii straini
In Kazakhstan exista in prezent cinci zone (estica, vestica, centrala, nordica si caspiana) in care sunt concentrate principalele facilitati de productie (metalurgie, petrol si gaze, transport si telecomunicatii) si implicit centrele logistice. „Ne dorim o crestere a capacitatilor din centrul tarii catre estul Chinei, mai aproape de granita, ca zona economica libera care sa ajute exportul viitor din China catre Rusia, Europa, Asia Centrala si Turcia“, a punctat Iskaliyev Serikovich, director general al Uniunii Transportatorilor din Kazakhstan (KazLogistics) in cadrul unui panel de discutii desfasurat la Logitrans Istanbul 2014.
Legea zonelor economice speciale permite infiintarea companiilor straine si functionarea acestora pe baza unor proceduri simplificate, exceptate de la reglementarile Uniunii Vamale si cu beneficiile unui regim fiscal favorabil. In Kazakhstan exista noua astfel de zone economice speciale (ZES) care sa atraga companiile straine, deja tentate de nivelul cel mai scazut din Uniunea Vamala al TVA, de 12%, comparativ cu Rusia (18%) si Belarus (20%).
Proiectele guvernamentale au in vedere extinderea portului Aktau din vestul Kazakhstanului si dezvoltarea intensa a centrului de logistica din Aktobe, calitatea si preturile serviciilor de logistica trebuind sa compenseze tarifele ridicate de transport la Marea Caspica.
…