Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Romanii fraudeaza mai putin tahograful fata de alti europeni

Doar in cazul a 24% dintre vehiculele care prezentau suspiciunea de a avea tahograful fraudat si care au fost verificate de catre inspectorii ISCTR s-a confirmat acest lucru, procentul situandu-ne sub media intalnita in UE. Pe langa manipularea tahografului, amenzile ISCTR si armonizarea legislatiei la nivel european sunt alte cateva aspecte ce au fost discutate in cadrul conferintei ExpoTranzit de catre seful Serviciului Strategie si Politici din cadrul ISCTR, Traian Popa, care este si reprezentantul ISCTR in cadrul organismului Euro Controle Route (ECR).
 

Din aceasta organizatie fac parte 18 inspectorate rutiere din Europa. ECR s-a nascut din necesitatea de a veni in intampinarea transportatorilor si incearca sa identifice cele mai bune practici si sa combata fenomenele negative din domeniul transportului rutier prin colaborare internationala si schimb cat mai rapid de informatii. Din 2007, odata cu intrarea in UE, Romania este membru deplin al acestui organism, iar Traian Popa este vicepresedintele grupului de lucru Formare Profesionala. „Prin schimburi multilaterale, in fiecare an trimitem doi inspectori la aceste cursuri. Avand in vedere faptul ca ECR organizeaza anual in medie 5-6 astfel de schimburi, pana acum am profesionalizat peste 100 de inspectori. In cadrul cursurilor se fac controale in trafic ca si cum ar fi efectuate in tara proprie si se compara procedurile de control, incercandu-se identificarea celor mai bune practici, precum si armonizarea lor. Avem si cateva seminarii specializate pentru spetele mai complicate, tematicile acestora fiind fraudarea tahografelor si transportul ADR. Primul are si o aplicatie in spate, fiecare manipulare identificata de noi fiind urcata in baza de date a ECR si distribuita tuturor inspectorilor din Europa. Pana acum s-au identificat peste 1.000 de tipuri de manipulare“, a declarat Popa.
De cele mai multe ori, firmele din Romania si mai ales soferii romani nu sunt priviti cu ochi buni de organismele de control, cel putin in Europa, fiind tot timpul scoase pe tapet situatiile in care incalca regulamentele europene. Cu toate acestea, pe plan local, autoritatile sustin ca situatia este mult sub nivelul mediu al UE, in privinta tahografelor manipulate, cel putin statistic vorbind.
„Situatia reala este foarte greu sa o construiesti. Spre exemplu, daca peste 40% dintre romanii controlati in UE utilizeaza tahografe fraudate, asta nu inseamna ca putem cunoaste nivelul real al tahografelor fraudate. Noi, in Romania, am identificat circa 24% din vehiculele controlate ca avand astfel de dispozitive fraudate. Cu ajutorul IRU, la nivelul organizatiei ECR, am simulat toate situatiile identificate si legislatia sociala se poate respecta. Nu am identificat nicio speta in care sa nu poata fi respectata legislatia in privinta tahografului“, a afirmat Traian Popa.
La randul lor, operatorii prezenti in cadrul conferintei „Recomandari Euro Controle Route pentru transportatorii romani“ i-au cerut lui Traian Popa ca inspectorii ISCTR sa arate o mai mare flexibilitate in controalele legate de timpul de condus si sa insiste asupra vinovatiei soferului, evitand sa aplice amenzi in cazuri exceptionale, care nu tin de sofer. „Dorim sa evalueze situatia in sine, nu doar ce arata datele digitale. OG 2 din 2001, art 1. spune foarte clar ca trebuie sanctionata fapta contraventionala savarsita cu vinovatie“, au ridicat problema transportatorii.

Transportatorii cer flexibilitate din partea inspectorilor
Prin vocea patronatelor prezente in sala, transportatorii au reclamat faptul ca de multe ori regulamentul este generator al unor probleme de nedepasit. „O anumita tara din Europa a ridicat problema flexibilizarii. E foarte complicat, intrucat incalca insesi concepte de drept. Regulamentele europene si inclusiv legislatia romaneasca dau voie ca abaterile minore, cele la limita legii, sa nu poata fi sanctionate.“ Necesitatile fiziologice reale ale soferilor, inclusiv somnul odihnitor, ar trebui luate in consideratie, macar la nivel de discutii, a contracarat Siegfried Mayer, secretar general adjunct FORT Romania. Legislatia romaneasca, precum si reglementarile europene prevad ca in anumite situatii, chiar daca sunt savarsite contraventii, raspunderea contraventionala dispare, a explicat reprezentantul ECR, care a punctat insa ca situatiile in care raspunderea contraventionala este anulata pot fi identificate doar de o instanta de judecata. La randul lor, patronii au oferit exemplul unei firme care a fost amendata cu 500 de lei pentru ca soferul a depasit cu patru minute timpul de conducere. In cazuri ca acestea se cere flexibilitate din partea inspectorilor. „Din propria experienta va spun ca niciodata situatia nu este asa cum este prezentata. Transportatorul vine cu varianta lui, inspectorul cu a lui si noi avem tehnici de investigatie prin care identificam cum este corect. Cazuri particulare nu discut. Noi utilizam un soft care analizeaza daca respectivul sofer repeta o anumita abatere, chiar daca e una minora, si atunci inspectorul poate aplica o sanctiune in conformitate cu conduita soferului in ultimele sase luni. Cand abaterea e izolata nu se da sanctiune“, a explicat Traian Popa, care este de parere ca legislatia romaneasca este cea mai indreptata catre patronate, comparativ cu celelalte tari membre Euro Controle. „La noi in legislatie vorbim de conditii de munca imbunatatite. In alte tari, cand e vorba de conducatorii auto, deja se vorbeste de calitatea vietii, acolo au ajuns standardele la care trebuie de respectati.“
Referitor la pauza in cabina si la cum trebuie sa trateze un control in tari precum Franta, Germania sau Olanda, reprezentantul ISCTR spune ca astazi in UE exista doua abordari ale Regulamentului 561 si Comisia Europeana (CE) inca nu a ales care este cea mai corecta. De aceea, recomandarea lui Traian Popa este ca transportatorii sa fie pregatiti pentru ambele abordari. „Ma refer la formularul de atestare a activitatii, concedii si alte lucruri. Va recomand sa-l aveti la bord pentru ca anumite tari vi-l cer si va cer sa aveti acoperite cele 28 de zile din urma, cu formular, cu inregistrari manuale sau cu completari pe verso, pe diagrame. Anumite tari, printre care si Romania, abordeaza un stil liberal de control, adica sa arati documente numai pentru zilele in care ai muncit. Mi se pare o absurditate sa arat inregistrari pentru zilele in care nu am muncit. Am reusit sa rezolvam probleme in Marea Britanie, Germania, chiar si Norvegia, care nu e in Euro Controle. Puteti contacta fara frica inspectoratul din tara respectiva, dar numai cand considerati ca inspectorul face un abuz. In schimb, daca nu aveti dreptate, se intoarce totul in defavoarea dumneavoastra. Am avut situatii in care conducatorul auto avea dreptate si am putut rezolva problema pe loc.“
Tot in Franta, unde tot mai multi soferi sunt amendati cu 750 de euro pentru ca au petrecut perioada de odihna saptamanala normala in cabina, firmele sunt pasibile si de amenzi de 30.000 de euro si chiar inchisoare pentru administratorii lor. Pentru a vedea daca nu cumva amenda aplicata companiei e disproportionata in raport cu gravitatea faptei, CE a instituit un mecanism de verificare a acestor prevederi. „Face obiectul unei investigatii si sunt convins ca rezultatul va fi pozitiv“, a apreciat Traian Popa.
Necesitatea colaborarii intre organismele de control specifice din tarile membre a dus si la aparitia Regulamentului 403, care stabileste un cadru comun de contraventii la nivel european si cat cantareste fiecare contraventie in gradul de risc al companiei. Acesta va intra in vigoare la 1 ianuarie 2017 si va armoniza contraventiile in toata Europa.

Exista suspiciuni ca in Romania ar putea fi ITP-uri false
Traian Popa a marturisit si ca inspectorii ISCTR primesc lunar de la inspectorate din Europa 60-70 de sesizari privind starea tehnica a vehiculelor inmatriculate in Romania, iar o mare parte din acestea se refera la suspiciunea de a circula cu certificate ITP false. „Avem suspiciunea ca in Romania ar putea fi ITP false. Cele mai active tari privind identificarea de falsuri de acest gen sunt Marea Britanie, Germania, Belgia si Olanda. ISCTR informeaza RAR, care invita toate masinile la sediu si ne comunica rezultatul.“
Declaratiile vin in contextul in care cele mai recente informatii arata ca un camion cu numere de Romania a fost controlat la tahograf, in urma controlului descoperindu-se ca data de eliberare a certificatului ITP nu coincidea cu data in care camionul se afla in tara, rezultand ca se afla simultan in doua locuri diferite. Momentan, legislatia spune ca ITP trebuie facut in statul in care este inmatriculat vehiculul, insa din 2018 legislatia se va schimba si camioanele nu vor mai trebui aduse acasa, statele membre putand sa acrediteze centre de inspectie care nu sunt situate pe teritoriul lor. Referitor la suspiciunea fraudarii ITP, RAR precizeaza ca nu are cunostinta de astfel de fapte dovedite, mai ales ca reglementarile privind certificarea sunt concepute in asa fel incat, „cu ocazia oricarei ITP efectuate, toate informatiile aferente prestatiei, inclusiv fotografii ale vehiculului prezentat pentru inspectie, se inregistreaza automat pe cale informatica in baza noastra de date. Avand in vedere acest aspect, precum si celelalte metode de control prevazute de reglementari, consideram ca sistemul national de evidenta ITP este foarte bine pus la punct, iar eludarea acestuia este complicata“, arata RAR. Momentan, sanctiunile pentru inspectorii prinsi ca emit certificate ITP in lipsa vehiculelor nu sunt foarte dure, acestia ramanand fara certificatul de atestare. In cazul in care certificatul de atestare a fost anulat a doua oara, inspectorului respectiv i se suspenda dreptul de a efectua ITP pe o perioada de doi ani. La orice anulare ulterioara a certificatului de atestare se procedeaza la suspendarea dreptului de efectuare a ITP pe o perioada de doi ani. In cazul in care pentru aceeasi statie ITP se anuleaza doua certificate de atestare a inspectorilor tehnici (pentru acelasi inspector tehnic sau pentru inspectori tehnici diferiti) se procedeaza suplimentar la suspendarea autorizatiei tehnice a statiei ITP pentru 30 de zile. La fiecare anulare ulterioara a unui certificat de atestare a unui inspector tehnic se procedeaza suplimentar la suspendarea autorizatiei tehnice a statiei ITP pe o perioada de 90 de zile.

Articole similare