Pe o piata atipica in prima parte a anului, nevoia de a diminua din presiunea existenta pe costuri, dar mai ales dorinta de a diversifica serviciile l-au determinat pe expeditorul intern DGH Log & Sped sa investeasca in transportul ultra usor, prin achizitia a 30 de semiremorci BERGERecotrail, ce formeaza astfel prima flota a companiei. Acestea au o greutate proprie sub 5,1 t, permitand o sarcina utila mai mare cu 2,5-3 t, ceea ce face ca transportul sa ajunga sa suporte pana la 27 t de marfa. Proiectul se numeste „DGH 27“ si este implementat cu cativa clienti selectati, urmand a fi extins in functie de rezultate.
Text: Alexandru IONESCU
Anul acesta este diferit, dupa cum spune managerul general, Dragos Ghita, care arata ca anul trecut pe primele sase luni compania pe care o conduce inregistra o crestere cu 50% fata de perioada similara din 2015, in timp ce in 2017 plusul este de 26,8%, dupa ce in ianuarie-martie avansul a fost de pana in 15%. Motivele sunt legate, „pe de-o parte, de iarna grea, si pe de alta parte s-a cunoscut lipsa investitiilor, cel putin in proiectele mari, industriale, faptul ca statul stagneaza din acest punct de vedere“.
Casa de expeditii lucreaza exclusiv cu circa 60 de companii de transport, avand o flota de aproximativ 125 de ansambluri, cu care transporta in special marfa paletizata. Din estimarile directorului general, la final de an cifra de afaceri va fi mai mare cu 25-30%, ajungand la peste 13,2 milioane de euro. Motivele sunt legate de atragerea de noi parteneri, insa si de volumele mai mari la clienti existenti, volume ce vor fi datorate in special noului proiect „DGH 27“, care ii va permite companiei sa intre pe anumite rute, unde nu avea acces pana in momentul de fata. „Proiecte pilot, curse pe care in mod normal nu le faceam sau unde aveam un numar mai mic, acum suntem in faza in care le-am preluat sa vedem exact cum functioneaza intr-un regim exclusiv sau semi-exclusiv, strict pe «DGH 27»“, explica Dragos Ghita.
Investitia in cele 30 de semiremorci usoare BERGERecotrail s-a situat la aproximativ un milion de euro si a fost facuta din dorinta de diversificare a serviciilor prin inovatie si din nevoia de a mai diminua din presiunea existenta pe costuri, la nivel de piata, nu numai de business. „M-am gandit cum sa imi ajut clientii sa isi optimizeze transportul din punct de vedere economic. Solutia a fost aceea de a incarca mai mult, ramanand in legalitate“, povesteste managerul DGH Log & Sped.
Teste pentru greutatea/axe
Dupa ce si-a facut calculele pe hartie, managerul a sondat piata si a cerut parerea catorva dintre clientii companiei. Reactiile acestora, prin raspunsuri de genul „pare inedit“, „este ceva nou“, „imi place cum suna“, l-au convins sa demareze proiectul. „Sa ne intelegem, noi nu am inventat apa calda, aceste semiremorci sunt folosite cu real succes in UE, chiar si de catre transportatori romani, insa la international, nu la intern.“ Asta nu inseamna ca nu a intalnit si scepticism din partea unor clienti care nu erau convinsi de fiabilitatea in timp a noilor semiremorci. Cu toate acestea, DGH 27 a inceput cu o semiremorca demo, cu care, timp de o luna, a mers in teste la cativa dintre clientii sai. „Pentru teste am achizitionat un cantar mobil, de genul celui pe care il au inspectorii ISCTR. Era clar ca nu depasim greutatea de 40 t, insa doream sa verificam greutatea pe axe, fiind vorba de marfuri indivizibile. Am incarcat marfa in greutate de 27 t si ne-am uitat la fiecare axa. Cea mai mare parte nu a depasit 11 t pe axa, in conditiile in care maximum este permis 11,5 t. In spate, la osia tripla, unde trebuie sa ai 27 t cu maximum 9 t/axa, la testele realizate a reiesit ca am avut in jur de 25 t, cu maximum 8,3 t/axa“, explica Dragos Ghita.
Volum de marfa mai mare cu 12,5%
Cadrul exterior al modelului achizitionat de DGH are prevazute inele de ancorare si numeroase scafe amplasate foarte aproape unele de celelalte, totul pentru a permite asigurarea incarcaturii in pozitii multiple si pe intregul profil. O caracteristica interesanta a celor doua grinzi longitudinale, extrem de suple, realizate din otel cu granulatie fina S700, se refera la scobiturile sub forma unor „triunghiuri Reauleaux“, un model al tehnologiei de constructie usoara si marca inregistrata a BERGERecotrail. In ceea ce priveste podeaua, avand in vedere faptul ca aceasta trebuie sa reziste unor solicitari maxime din partea stivuitoarelor incarcate, fiecare placa a semiremorcilor este formata din 13 straturi de lemn de esenta tare compactat, imbinat cu benzi de fibra de sticla in diverse orientari si cu un adeziv special, la presiune inalta. Conform calculelor managerului, pariul pus de casa de expeditii cu piata interna va fi amortizat in 6-7 ani.