Piata de transport expres a cunoscut o crestere constanta in ultimii ani, confirmata si de statisticile APIA, care raporteaza o crestere usoara, dar constanta, a vanzarilor de autoutilitare din categoria 5-8 paleti. Zsolt Gogucz, managing director Kefren Expres, companie specializata in servicii de transport just in time, a prezentat un studiu al pietei pe care activeaza, din care reiese ca veniturile firmelor din domeniu au scazut in aceeasi masura in care au crescut salariile soferilor.
In perioada 2014-2018, veniturile totale ale soferilor (salariu, diurna etc.) au crescut cu 74%.
Cresterile salariale in sectorul transporturilor expres au fost timide – asta ca numar de companii care au optat pentru motivarea financiara a soferilor – in 2014 (20% dintre cele 29 de firme chestionate), 2015 (17%), 2016 (8%) si 2017 (7%), urmand ca in 2018 sa aiba loc o explozie, probabil si ca urmare a crizei de soferi de pe piata. In 2018, 82% dintre respondenti au majorat salariul, iar pentru 2019, alti 66% intentioneaza sa aplice majorari. „Veniturile soferilor in 2013, pe segmentul de transport expres, erau in medie putin peste 600 de euro, iar in momentul de fata putem spune ca au ajuns la 1.600 de euro. Rolurile s-au inversat. Acum nu mai sunt aceleasi marje de profit per vehicul.“
Vanzarile de utilitare au crescut in acelasi ritm cu venitul soferului. In 2014 si 2015, cand s-au vandut 5.066, respectiv 7.351 de unitati, a aparut brusc o cerere de conducatori auto care s-a temperat odata cu vanzarile. Si piata de transport expres se confrunta cu dificultati in gasirea de soferi pentru ca nu este foarte atractiva deoarece castigurile sunt mai mari la transportul intracomunitar, desi accesul este mai usor pentru ca nu au nevoie de atestare profesionala. In plus, legislatia si posibila extindere a Pachetului Mobilitate reprezinta un risc asociat transportului de tonaj mic, atentioneaza reprezentantul Kefren Expres.
Conform studiului realizat de acesta, piata de transport expres este in crestere avand in vedere ca in 2017 72% dintre respondenti au majorat flota, iar in 2018 44% dintre cei care au raspuns au confirmat noi achizitii. Pentru 2019, 36% intentioneaza sa-si majoreze flota. Acest fapt se poate observa si din statisticile APIA, care indica o crestere constanta a vanzarilor de autoutilitare din categoria 5-8 paleti.
In 2008, inainte de instalarea crizei financiare, conform APIA, s-au vandut 16.000 de autoutilitare, iar in 2013 doar 3.524. „In 2017- 2018 se observa o usoara tendinta de crestere, chiar stagnare. In 2018, pana la nivelul lui noiembrie, piata a crescut firav cu 3%. Este posibil sa vedem o crestere usoara si anul acesta“, a mai spus Zsolt Gogucz.
37,7% nu au majorat preturile in 2018
In ceea ce priveste majorarea tarifului de transport raportat la cresterea pretului carburantului, 37,7% dintre subiecti nu au intervenit asupra acestuia. 36,10% au majorat in cuantum de 5%, 16,4% cu 10%, 8,2% cu 15%. O crestere mai mare de 20% a fost posibila pentru doar 1,6% dintre respondenti, in timp ce 37,7% nu au majorat deloc pretul comparativ cu 2017.
Pentru 2019, 21,3% dintre participantii la sondaj nu intentioneaza sa majoreze preturile, iar 47,5% estimeaza o crestere de 5%. 30% au aplicat pentru anul acesta cresteri de 10-20%. Cresteri mai mari de 20% ale tarifelor au aplicat doar 1,6%.
Profitul este influentat de factorul uman
Potrivit managerului Kefren Expres, carburantul a reprezentat 42% din costurile totale pe care le-a avut un operator de transport expres in 2016. In 2017, acesta a ajuns la 43%. Urmeaza cheltuielile cu personalul (30%), leasing/amortizare (10%), mentenanta (8%) etc.
Cei mai multi operatori au inregistrat un cost mediu operational de 0,24-0,30 euro/km, putini mergand peste 0,31 euro/km.
„Factorul uman are o influenta majora asupra profitului unei companii. La un rulaj de 17.500 km, o crestere de consum de 1 l/100 km aduce un minus de 173-185,5 euro/vehicul, in functie de pretul carburantului“, a mai explicat Zsolt Gogucz.