Desi retribuirea soferilor profesionisti in functie de numarul de kilometri parcursi nu mai este tocmai legala de multi ani, majoritatea companiilor romanesti si chiar si multe dintre cele straine inca se raporteaza la rulaj pentru motivarea soferilor. Plata pe kilometru este un subiect tabu, pe care noi insine am ezitat sa-l deschidem de ani de zile, iar momentul actual de criza economica nu pare tocmai potrivit pentru o reforma a sistemului de retribuire a soferilor.
Ar fi nevoie de cativa ani buni pentru a gasi modalitatea corecta si echitabila de a plati mai bine soferii constiinciosi – care jongleaza la maximum posibil cu reglementarile AETR, astfel incat sa ajunga in cel mai scurt timp fara a incalca, insa, limitele sensibile ale timpului de conducere permis de legislatia europeana – pe cei atenti la consumul de combustibil si, implicit, la uzura vehiculului.
Si totusi, trecerea la plata orara trebuie luata in considerare cat mai curand, pregatirea fiind mai usor de facut in perioade de schimbare, ca acestea, cand oricum se rediscuta tarife, salarii, cheltuieli. La momentul de fata sunt o multime de softuri care pot calcula cheltuielile unei curse atat in functie de kilometrii efectuati, cat si de timpul alocat cursei. Acest exercitiu ar prinde bine si managerilor care isi calculeaza costul/km si, implicit, tariful de transport, numai in functie de kilometrii rulati cu marfa, uitand sau ezitand sa-si ia in calcul si ocolurile pana la locul de incarcare/descarcare sau timpul pierdut de soferi asteptand sa le vina randul la incarcare.
Nu trebuie uitat ca sunt tot mai multi clienti care au pretentia ca soferul sa-si incarce/descarce singur marfa in/din camion, astfel incat modul de calcul al tarifului de transport trebuie sa se bazeze si pe acest timp petrecut de sofer in beneficiul clientului (ne referim aici la asteptarile nejustificate la depozite si la activitatea de incarcare/descarcare).
Or, recalcularea tarifului de transport trebuie sa mearga in paralel cu recalcularea modului de salarizare a soferului. E-adevarat ca viteza comerciala inregistrata pe drumurile din Romania este inca in dezavantajul transportatorului, dezavantaj impartit in prezent intre proprietarul firmei de transport si sofer, insa chiar si acest timp mai lung petrecut pe soselele romanesti poate fi echitabil transpus in plata orara a soferului.
Multi transportatori se tem ca soferii ar trage mata de coada daca ar fi platiti doar la program, insa deja sunt manageri in Romania preocupati sa introduca un sistem de retribuire a soferilor in functie de performanta. Sistemul presupune crearea a 3-4 categorii de performanta, calculata in functie de timpul in care soferul reuseste sa efectueze o cursa, consumul de combustibil raportat la incarcatura, prestatia in fata clientului, numarul de amenzi colectate, contributia la reducerea uzurii si imbunatatirea activitatii etc. Astfel, soferii vor fi incadrati intr-una dintre categoriile de performanta de la I la III sau IV si nu vor mai fi platiti la kilometru, mai mult sau mai putin mascat, ci in functie de „contributia” la bugetul firmei. Si atunci acuzatiile de furt de ambele parti nu-si mai au locul. Iar tahograful digital si sistemele electronice de pe camioane, ca sa nu mai vorbim de sistemele specializate de management al flotei, pot oferi transportatorilor toate datele de care au nevoie pentru a calcula performanta soferului.
E necesara insa o schimbare de mentalitate.
Va invitam sa va exprimati parerea referitoare la modul corect de plata a soferului pe e-mail (office@traficmedia.ro) sau la telefon 021/777.06.98.