Posibilitatea de a plati soferii cu salariu si diurna, ultima fara a datora CAS si impozit pe venit, in toate tarile din estul Europei, a mutat in ultimii ani flotele de transport international in tari precum Polonia, Romania, Bulgaria sau Slovacia. Asta a insemnat pierderi importante de impozite si taxe pentru bugetele unora dintre statele vest-europene, iar situatia nu putea ramane fara urmari. Belgia si Franta, unde nivelul de taxare al fortei de munca este foarte ridicat, au incercat sa mai domoleasca „asaltul” esticilor prin amenzi usturatoare pentru efectuarea pauzei saptamanale normale in cabina camionului. Au urmat impunerea salariilor minime in Germania si Franta, masuri impotriva carora Comisia Europeana a initiat procedura de infringement, fara insa ca Germania, de pilda, in infringement din mai 2015, sa inceteze controlul firmelor straine de transport potrivit textului de lege.
Intre timp intalnirile dintre functionarii ministerelor muncii si finantelor din diferite state au mai plantat idei cu privire la „dumpingul” social facut de firmele vestice care deschid sedii sociale in Est, astfel ca functionarii romani se gandesc ca o sursa buna de colectare de taxe si impozite la buget sunt chiar firmele de transport care lucreaza la intracomunitar. Plata soferilor cu diurna in mai mare masura ca salariul nu e pe placul autoritatilor, insa plata cu diurna e complet legala, potrivit legislatiei romanesti.
Mai sunt mici chichite, precum atentia la durata delegarii, care nu trebuie sa fie mai mare de 60 de zile pe an, dupa care se mai poate prelungi cu inca maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul angajatului. In legislatie nu se prevede insa nimic despre faptul ca, daca angajatul este de acord, aceste 120 de zile se mai pot prelungi cu inca 30, 45 de zile si tot asa pana a se gasi in delegatie mai mult de 10-11 luni pe an. Dar nici nu spune clar ca se poate. De aceea este bine ca macar la calculul diurnelor sa nu existe perioade de 4-6 luni continue, ci intre fiecare 60 de zile sa mai existe si cate 3-4 zile in care soferul nu apare in delegatie. Si pentru toate perioadele de 15, 30, 45, 60 de zile in care apare ca delegat, in afara de cele 60 de zile in care angajatorul poate trimite un angajat in delegatie, sa existe la dosar cate o declaratie semnata de fiecare sofer ca este de acord sa mai tot prelungeasca perioada de delegare. E un mic amanunt care ii poate costa mult pe transportatori. Deoarece organul fiscal poate amenda transportatorul care are un sofer in delegatie timp de 4-5 luni, daca soferul nu a semnat doua astfel de declaratii. Diurna platita se declara drept de natura salariala si se calculeaza impozite si CAS pe suma platita ca diurna. Si plus penalitatile la intarzierile de plati la bugetul statului inseamna enorm, mai ales ca anul acesta penalitatile s-au majorat. Iar astfel de controale pot merge retroactiv pana la cinci ani.
Pe de alta parte, legislatia muncii si cea fiscala in ceea ce priveste detasarea de personal se va schimba cu siguranta anul acesta, pentru ca legislatia romaneasca nu e total armonizata cu cea europeana. Chiar daca multi specialisti din ITM considera ca soferul este un lucrator mobil, deoarece nu are un loc de munca fix, dar pe de alta parte nu isi schimba niciodata postul, care este cabina camionului, in Codul muncii din Romania clauza de mobilitate care se adauga la contractul de munca prevede mentionarea tuturor locurilor unde ajunge angajatul sa lucreze. Or unui sofer nu ii poti stii niciodata toate destinatiile de livrare si datele cand se va afla acolo ca sa le mentionezi in contractul de munca.
Astfel, sugestia platii unui sofer cu o indemnizatie de mobilitate (la care se datoreaza insa impozit pe venit si CAS) in locul diurnei nu are sens prin actuala legislatie a muncii si fiscala din Romania. Dar trebuie multa atentie si la reglementarile interne, chiar daca acum grijile merg mai ales spre Macron si MiLoG, care cine stie de ce vor mai fi urmate dupa iesirea Mareii Britanii din UE. Singurul lucru bun este ca soferii romani care au migrat de 2-3 ani in Anglia s-ar putea intoarce acum in tara.