Furturile, atat de marfa, cat si de combustibil, sunt inca subiecte de actualitate, mai ales daca multi dintre cei care fura nu patesc nimic. Si, cum la noi rar se gasesc politisti care se sa implice cu adevarat in rezolvarea acestor cazuri, companiile ar trebui sa invete sa se pazeasca singure. Primul pas este verificarea cu mare atentie a viitorilor angajati, dar si a partenerilor de afaceri.
Una dintre discutiile de la conferinta Tranzit de la Iasi a vizat furturile care au loc in activitatea de transport.
Cu aceasta ocazie, Petru Balteanu, reprezentantul IGP, directia Antifrauda, a prezentat cazul unui furt de marfa realizat de o companie de transport specializata in astfel de infractiuni si a sfatuit transportatorii sa apeleze la institutia pe care o reprezinta ori de cate ori au banuiala ca sunt inselati.
In cazul prezentat, o companie italiana a angajat un transportator din Arges gasit pe o bursa de transport sa duca de la Praga pana in Italia cafea verde in valoare de 50.000 de dolari. Timp de 10 zile de la incarcare, transportatorul a invocat numeroase motive pentru care livrarea intarzia. In realitate, marfa a fost dusa la Budapesta si apoi la Oradea si Timisoara, unde transportatorul a incercat sa o vanda fara documente. A fost sesizata Directia de investigare a criminalitatii economice si s-a reusit recuperarea integrala a marfii, iar vinovatii au fost retinuti. Potrivit lui Petru Balteanu, compania respectiva nu era la prima sa fapta de acest gen.
Camioane alimentate cu carduri clonate
In cazul Bontrans, insa, Politia Romana nu a fost de ajutor. Reprezentantii companiei au povestit cum in urma cu circa doi ani unul dintre soferii firmei a clonat cardul de combustibil si a vandut pinul acestuia. Asa ca, pe banii firmei, au alimentat nenumarate vehicule pana cand acesta s-a blocat. Primele dubii au aparut atunci cand, desi camionul era in Danemarca, apareau alimentari de mii de litri din Luxemburg. „Pentru ca se intampla sa fiu la Luxemburg, am mers la politia de acolo, unde am dat o declaratie, iar politistii s-au interesat la benzinariile unde au avut loc alimentarile si au obtinut filmarile de la alimentarile efectuate pe respectivul card. Din cinci masini, una avea numere de Franta si patru de Romania“, a explicat Vasile Csengeri, reprezentantul Bontrans. Desi acesta a cerut filmarile pentru a le avea ca proba, i s-a spus ca pot fi solicitate doar de Politia Romana.
Pe drumul de intoarcere in tara, Vasile Csengeri a vazut unul dintre respectivele camioane pe care l-a urmarit patru ore si jumatate si a reusit sa ia o declaratie de la sofer, care era si patronul firmei de transport. Se pare ca soferul respectiv alimenta numai cu carduri clonate.
Apoi a descoperit ca alte alimentari au fost facute la o benzinarie din Arad fara personal, …