Si la editia din acest an publicul prezent la Romexpo cu ocazia T-Festival, organizat de UNTRR la sfarsitul lui mai, a avut ocazia sa aleaga Cel mai frumos camion, din cele 17 inscrise in competitie. Trofeul i-a revenit firmei sucevene Pet-Trans, cu un MAN rosu personalizat cu o imagine a domnitorului Stefan cel Mare, dar si cu numeroase alte detalii de efect atat la interior, cat si la exterior, iar pe urmatoarele locuri s-au clasat un Volvo FH16 albastru, cu interior din piele alba, apartinand firmei constantene Mama Frigo Line, si un Scania R620 V8 negru, al firmei FIV Trans din Targoviste.
Cu ocazia conferintei Tranzit de la Iasi am avut ocazia sa stam de vorba cu Sebastian Apetrei, directorul general Pet-Trans, atat despre camionul care a castigat trofeul T-Festival si in general despre pasiunea sa pentru camioane tunate, cat si despre activitatea firmei sucevene.
Acesta a declarat ca de mic a fost foarte pasionat de camioane si ca a petrecut nopti intregi pentru a aduce atat vehiculul castigator, cat si prima masina din flota firmei, un MAN 4 din 1999, la forma de acum. „Chiar si inainte de T-Festival am muncit pana la 4:00 dimineata si tot mai erau lucruri de facut, dar nu mai aveam timp. Si acum mai lucram la ea, atat la interior, unde tapiteria nu e gata, cat si la exterior, unde vrem sa mai aducem imbunatatiri. Si ma bucur ca publicului i s-a parut o masina interesanta. Iar eu i-am lasat pe doritori sa urce in cabina, sa porneasca motorul, si poate ca si de aceea am avut de castigat. Am facut asta pentru ca acum cativa ani as fi vrut si eu sa urc intr-un camion mare, frumos, dar nu aveam posibilitatea, asa ca am fost bucuros sa le indeplinesc aceasta dorinta tuturor celor prezenti la T-Festival, mai ales copiilor.“
Investitia in camionul premiat a fost de circa 15.000 de euro si in total s-a lucrat incontinuu la el trei luni si jumatate, timp in care, desigur, nu a fost in curse. De altfel, vehiculul are in spate o poveste cel putin la fel de interesanta ca aspectul sau exterior, fiind vandut de Pet-Trans si apoi cumparat din nou si pregatit si pentru T-Festival, si pentru a fi masina de suflet a lui Sebastian Apetrei, pe care sa nu o conduca decat el – o data sau de doua ori pe luna, cand are vreun sofer nevoie sa stea acasa – sau eventual un frate de-al sau.
In stare tehnica foarte buna chiar si la 760.000 km
Camionul merita investitia, asa cum arata proprietarul sau, deoarece, desi are deja 760.000 km la bord, este in stare tehnica foarte buna si „la cum le intretin eu pot ajunge si la 1,3 milioane de kilometri, deoarece am mare grija de ele, stiind ce inseamna sa pleci la drum si sa se defecteze“. Inainte de a incepe pregatirile pentru concurs i s-a facut o verificare completa si i s-au rezolvat toate problemele mecanice, dupa care a fost vopsit si s-a lucrat la tuning, nichelaj, picturi si la interior, unde tapiteria si perdelele sunt alb cu rosu.
„Tot ce s-a facut pana acum este ideea mea, dar am un electrician care ma ajuta si apelez si la un service din zona, iar de imaginea cu Stefan cel Mare, care deocamdata este un autocolant, s-a ocupat o firma specializata. Mi-am dorit sa fie o pictura, dar nu a fost timp. Insa pana la urma o voi face, pentru ca, desi camionul a luat deja marele premiu, vreau sa fie si mai frumos de atat.“
Remorca este tot rosie si pe ea nu este inca nicio pictura, dar se va face una reprezentandu-l tot pe Stefan cel Mare.
Pana cand nu va fi gata cu totul, adica prin iulie, camionul nu va pleca in curse.
Numai camioanele la care se munceste serios ar trebui inscrise in concurs
Sebastian Apetrei declara ca se astepta sa castige, dar ca, in afara de propriul camion, i-au placut si Scania rosie apartinand firmei clujene Elinor&E, pentru care se vede ca s-a muncit mult atat la interior, cat si la exterior, si Volvo FH16 albastru din Constanta, in care, de asemenea, s-a investit foarte mult, si care a si ocupat locul al doilea in clasament. Acestor doua masini Sebastian Apetrei le-a aflat si povestile, pentru ca a stat de vorba cu proprietarii lor ca intre cunoscatori. „Mi-as fi dorit ca la T-Festival sa concureze firmele doar din pasiune. Or, unii participanti asa au cumparat masinile respective, nu le-au mai facut nimic. Mi-ar placea ca la inscriere sa se tina cont de ce a lucrat fiecare la acel camion, de ce a adus in plus fata de fabricant, deoarece unele camioane din concurs erau chiar simple, nu aveau nimic deosebit, in timp ce pentru altele s-a pus suflet. Eu am fotografii cu toate etapele de pregatire si cand le arat oamenilor nu le vine sa creada de unde am pornit si unde am ajuns cu masina. In plus, la unele camioane era frumos interiorul, la altele, exteriorul, dar eu am incercat sa fie si una, si alta. Mie imi place sa lucrez mult cu nichel, dar folosesc si vopsele si tuning.“
Sebastian Apetrei nu este de acord nici cu inscrierea in competitie a camioanelor americane, din acelasi motiv: ele vin in tara deja pictate, „nu cred ca proprietarul din Romania a adaugat ceva“. Dar, pentru ca sunt interesante si fac mereu deliciul publicului, lor ar trebui sa li se permita prezenta, insa in afara concursului.
Pet-Trans a participat si in 2015 la T-Festival in competitia celor mai frumoase camioane, tot cu un MAN, si in prezent are in lucru un Mercedes-Benz si un Volvo, ambele Euro 6, care poate vor fi inscrise in concursuri in anii urmatori. „Imi place sa tunez mereu alt camion, si fanilor nostri le place, si clientilor. Sunt in continuare foarte pasionat de camioane si de transport, desi este o perioada proasta si din punct de vedere al volumelor, si al profitabilitatii.“
Urmatoarele camioane tunate vor fi conduse de soferii cei mai buni din firma, deoarece o astfel de investitie nici nu merita facuta daca masina nu este ingrijita bine. Sebastian Apetrei are insa incredere in soferii sai si subliniaza faptul ca „nu a fost chiar usor sa-i gasesc, dar nici nu era atat de dificil acum cativa ani. Mai ales ca tarifele pe care le primeam mi-au permis sa ofer un salariu mult mai bun decat era pe piata si am gasit oameni seriosi, cu care nu am avut probleme.“
Pasionat de camioane de mic copil
Asa cum isi aminteste directorul general Pet-Trans, „de mic mi-au placut camioanele si am fost familiarizat cu ele, pentru ca parintii s-au ocupat tot de transport si agricultura. Imediat ce am avut varsta legala mi-am luat permisul de sofer profesionist si, pentru ca in Romania era greu in transporturi, am ales sa lucrez in Italia, unde am stat 12 ani si am facut numai intern. Am inceput cu o masina de 3,5 t, apoi am condus una de 7,5 t si treptat am capatat tot mai multa experienta, iar conditiile de lucru de acolo mi-au placut foarte mult, drept pentru care am vrut sa le implementez si in tara.“
Astfel ca, in 2008, avand deja cunostinte bogate despre transport si despre cerintele clientilor, Sebastian Apetrei s-a intors in Romania, a infiintat firma Pet-Trans si intentiona sa cumpere primul sau camion, dar criza economica si faptul ca nu era o perioada foarte buna pentru transporturi l-au determinat sa se intoarca sa mai lucreze doi ani in Peninsula.
28 de camioane inchiriate de la un client care ofera si comenzi de transport
In 2010 a fost achizitionat primul vehicul, un MAN 4 rulat in Romania, caruia i s-a facut o revizie generala, pentru ca „eram obisnuit din Italia sa am masini bune si am vrut sa aduc aceasta mentalitate si in Romania“. Cu atat mai mult cu cat Pet-Trans nu a facut niciodata transport intern. Primele curse au fost obtinute cu ajutorul unor prieteni, dar apoi au aparut clienti proprii, unii dintre ei din Italia, pentru care Sebastian Apetrei lucrase in trecut. Iar in 2012 a inceput colaborarea cu o casa de expeditii foarte mare din nordul acestei tari, de la care firma suceveana a inchiriat camioane – la inceput trei, dar numarul lor a crescut in timp – si primea si comenzi de transport pe relatia Romania-Italia, pe baza unor contracte incheiate an de an. „Eu m-am implicat mult in acest contract si am fost foarte serios, plus ca am si cativa frati care lucrau pentru compania respectiva, astfel ca activitatea a luat amploare.“
In prezent Pet-Trans are 28 de camioane inchiriate de firma italiana, dar a ajuns si la 55 la sfarsitul lui 2013. In 2014, casa de expeditii si-a deschis o filiala in Romania, care lucreaza cu 40 de vehicule proprii.
Aceasta garanteaza prin contract 11.000 km/luna, la care, in afara de ianuarie, august si decembrie, se ajunge intotdeauna. Iar daca nu, casa de expeditii plateste oricum pentru 11.000 km.
Pe de alta parte, daca se merge mai mult, kilometrii in plus sunt si ei platiti, ceea ce face sa fie un contract „foarte bun“. Camioanele stau doar in Comunitate, dar soferii se intorc acasa periodic.
In paralel a crescut si flota proprie
In afara de cele 28 de camioane inchiriate, Pet-Trans are si sapte proprii, din care cinci noi, Euro 6, pentru care inca are de achitat ratele aferente creditului extern.
Pentru a avea insa resurse suficiente sa inceapa in 2012 colaborarea cu clientul italian, firma si-a vandut primul sau vehicul, dar in acelasi an a achizitionat, tot din strainatate, un altul, tot second-hand, dupa care numarul lor a inceput sa creasca inclusiv prin investitia in masini noi.
Cele sapte camioane proprii nu lucreaza pentru casa de expeditii italiana, ci au mers o vreme pe relatia Romania-Italia. In 2014 insa transportul tur-retur a inceput sa fie mai putin profitabil din cauza scaderii volumelor de marfa si la import, si la export, astfel ca „nu mai puteam lucra in aceste conditii, pentru ca aveam masini noi, Euro 6, iar ratele erau mari“, explica Sebastian Apetrei. De aceea camioanele au mers o vreme pe relatia Romania-Franta, dupa care a inceput colaborarea cu o casa de expeditii din Austria, care ofera curse doar in Comunitate. Pet-Trans apeleaza foarte rar la burse de transport, numai pentru a completa anumite rute.
Camioanele proprii ajung cam la acelasi kilometraj lunar ca si cele inchiriate de la clientul italian, iar conditiile de lucru sunt similare. Insa Sebastian Apetrei este de parere ca in Comunitate se poate ajunge usor si la 13.000 km/luna cu un sofer si cu respectarea timpilor de condus si odihna.
Pentru Pet-Trans, cea mai buna perioada de pana acum a fost in 2013-2014, cand piata de transport incepuse sa-si revina si firma a facut cele mai mari investitii – cinci camioane noi Euro 6 – si cel mai slab an a fost 2015, cand au scazut volumele si implicit si tarifele.
Desi impreuna cu cei sase frati si trei surori Sebastian Apetrei mai are niste afaceri de familie – moara, brutarie – si detine si un depozit foarte mare in Suceava, transporturile raman pe primul loc in planurile sale de investitii din viitorul apropiat. „Dar deocamdata nu e momentul pentru investitii foarte mari.“