Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Diversificare pentru depasirea crizei

Pentru a depasi criza economica, Federal Modul a mers pe diversificare pe toate planurile: produse, reprezentare regionala si domenii de activitate. Strategia castigatoare si cele mai recente inovatii Federal-Mogul au fost prezentate la Bucuresti la jumatatea lui aprilie de catre responsabilii companiei americane pentru piata romaneasca si estul Europei.
 
Piata auto este dirijata in prezent de cativa factori, printre care reglementarile existente si schimbarile tehnologice – cum ar fi trecerea de la masini cu motoare standard la cele cu motoare hibride, pe hidrogen sau alte solutii.
 

„Suntem in stransa legatura cu producatorii auto, cu tehnicienii din companiile respective, si ne canalizam investitiile in aceleasi directii. Cooperam la dezvoltarea acestor tehnologii si venim cu partea de pistoane, segmenti, simeringuri, garnituri etc. In cadrul acestor motoare, presiunea este foarte ridicata, de aceea toate piesele trebuie sa fie rezistente si durabile“, a aratat Rostislav Psota, Marketing Manager Federal-Mogul pentru Europa Centrala si de Est.
Federal-Mogul investeste foarte mult in cercetare-dezvoltare si, chiar daca anul trecut a fost unul de criza, pe acest sector s-a cheltuit aproximativ 4% din cifra de afaceri. Eforturile au fost rasplatite si in 2010, in cadrul premiilor PACE, o competitie organizata in SUA in care sunt evaluate anual tehnologiile si produsele noi ce apar pe piata si in care compania americana si-a adjudecat locurile de frunte la trei categorii.
Primul premiu a fost acordat pentru un procedeu de tratament termic al pistoanelor. La motoarele de capacitate mare, pistoanele se defecteaza in anumite zone, cum ar fi marginea camerei de ardere din capatul lor. Defectarea survine in general din cauza fisurilor care apar in aceasta zona ca urmare a siliciului existent in material. Inovatia Federal-Mogul consta intr-un tratament termic local care raceste materialul foarte rapid, astfel incat granulatia lui sa ramana foarte mica si sa nu apara riscul de fisuri in acea zona. Rezulta astfel un piston care rezista pana la de sapte ori mai mult decat unul standard.
Al doilea premiu a fost pentru tehnologia HPEEM, tot pentru pistoane, si se refera la prelucrarea zonei unde intra boltul care conecteaza pistonul de biela. „Tendinta actuala este de a reduce cilindreea motorului simultan cu cresterea presiunii si a puterii motorului, ceea ce duce la necesitatea de a avea o precizie tot mai mare in prelucrarea acestor componente. Tehnologia clasica cu care se realizau piesele presupunea prelucrarea lor mecanica, dupa care se montau bucsi ce fac legatura dintre piston si boltul bielei. Insa solutia noastra vine cu ceva diferit. Procedeul consta in realizarea unei eroziuni electrice de inalta precizie, astfel incat acea bucsa intermediara intre piston si boltul bielei nu mai este necesara“, a detaliat Corneliu Preda, country manager Federal-Mogul pentru Romania si Republica Moldova.
Al treilea premiu vizeaza stergatoarele de parbriz. O problema cu care multa lume se confrunta atunci cand vrea sa schimbe un stergator este ca la masinile moderne nu mai exista un brat cu terminatie de tip carlig la care sa se poata potrivi orice stergator. Fiecare dintre cei trei mari producatori din domeniu, Champion, Bosch si Valeo, a brevetat si produce tipul lui propriu de conector. In cazul Federal-Mogul, stergatorul Champion beneficiaza de o prindere de tip baioneta si de un conector universal care permite montarea lui la orice alt tip de brat. Rezulta astfel simplificarea si reducerea costurilor la distributie si stocare pentru comerciantii de piese auto.
Oferta de produse Federal-Mogul este constant imbunatatita si largita si este structurata pe patru directii: sisteme de propulsie, sisteme active (PTE), pistoane auto si industriale, segmenti, bolturi, camasi, ansamblu supape si aprindere; garnituri si cuzineti (PTSB), simeringuri mobile si fixe, garnituri zone fierbinti si adiacente, cuzineti si bucsi, cuzineti industriali, scuturi termice si piese de transmisie; siguranta si protectia vehiculului (VSP), placute de frana, saboti si componente, garnituri de frana, stergatoare, faruri, componente pentru directie si suspensie, sisteme de combustibil, protectie sisteme si scuturi flexibile si piata mondiala de after-market. Cu alte cuvinte, un portofoliu complet de produse aftermarket de varf pentru piata mondiala de autoturisme, vehicule comerciale si echipamente industriale reprezentand 25 de branduri din intreaga lume.

„Diversificare” regionala si profesionala
Un aspect legat de diversificare a fost cel din punct de vedere regional. In 2009, in Europa, compania a avut o cifra de afaceri de 2,2 miliarde de dolari, 42% din cifra totala, ca si SUA si Canada, iar Brazilia, India si China au avut 16%, adica 0,9 miliarde de dolari.
In ultimul timp s-a incercat extinderea pe mai multe piete, mai ales pe cele in dezvoltare, cum sunt Brazilia, India si China. „Asta nu inseamna doar vanzarea de produse, ci si stabilirea de fabrici in acele zone. Daca in trimestrul al patrulea din 2008 cifra noastra de afaceri pe aceste piete era de 14% din total, in ultimul trimestru din 2009 era de 17% si continua sa creasca“, a afirmat Rostislav Psota. In aceste tari au fost deschise fabrici, iar decizia nu s-a bazat doar pe criteriul „cel mai bun cost“, ci s-a avut in vedere si dorinta de a fi cat mai aproape de piata. Este vorba doar de locatii proprii, care indeplinesc standardele de calitate specifice tuturor centrelor Federal-Mogul. Daca in 2004 productia in aceste zone reprezenta 10% din cea globala, in 2010 s-a ajuns la 44%.
Alt aspect al diversificarii a fost proportia pe fiecare segment. „Nucleul” activitatii Federal-Mogul este cel al autoturismelor (71%), urmat de vehicule de transport greu si utilaje, iar restul reprezinta alte domenii cum sunt energie, industrie si transport.
„A supravietui pe o piata in scadere nu presupune doar a avea lichiditati sau a creste cifra de afaceri. Inseamna si venituri, modul cum pot fi administrati banii din companie. Presupune realizarea unei baze foarte solide, pentru a putea face fata tuturor provocarilor. Am avut o evolutie mai buna in 2009 decat in 2008, in trimestrul al patrulea din 2009 am avut vanzari de 1.408 milioane de dolari, fata de 1.319 milioane in ultimul trimestru din 2008. Iar anul trecut am reusit sa inversam tendinta negativa a actiunilor“, a explicat Rostislav Psota.
Si factorul lichiditatilor a fost important pentru companie. Pentru a creste stabilitatea s-a optat pentru contractarea de datorii pe termen lung, scadente din 2013, cu posibilitate de prelungire, cu scopul de a se asigura lichiditati cat mai mari, atingand in prezent 1,5 miliarde de dolari. „O alta actiune a fost reducerea si restructurarea costului global. A fost diminuat numarul de angajati, in ultimul trimestru al lui 2009 s-a ajuns la 39.000 din 50.000. Pana in trimestrul patru al anului trecut s-au economisit 460 de milioane de dolari din cheltuielile cu forta de munca. Este mai bine sa ai o companie stabila pentru 39.000 de angajati decat una instabila pentru 50.000“, considera reprezentantul Federal-Mogul.
Cel mai mare client este Mercedes-Benz, dar, chiar si asa, niciun client nu monopolizeaza mai mult de 5% din activitate.

Fara reprezentanta, dar cu acoperire foarte buna
Federal-Mogul nu are inca o reprezentanta oficiala in Romania, insa produsele sunt bine-cunoscute pe piata noastra de peste 10 ani, datorita partenerilor de distributie, firme specializate in import si distributie de piese auto precum AD Autototal, Autonet Import, Szakal-Metal, Intercars, Taramon-Met, Meteor-Trost, Cefin Romania, Pro Tech, Ro Group. Federal-Mogul ofera aceleasi marci premium ca si pe celelalte piete europene: Champion, Moog, Ferodo, Beral, Payen, Goetze, Nüral, AE, Glyco. Unele dintre cele mai populare produse pe piata romaneasca sunt placutele si sabotii de frana Ferodo (in domeniul auto, „ferodo“ se foloseste ca substantiv comun cu referire la sabotii de frana), piesele de suspensie si directie Moog si piesele de motor Goetze. Gama de produse a companiei are o acoperire extrem de ridicata, asigurand piese de schimb pentru 98,5% din parcul de automobile existent in Europa. Potrivit informatiilor de la Ward Communication, componentele Federal-Mogul sunt prezente in 9 din 10 cele mai bune motoare din 2010, alese de juriul specializat Ward la Salonul Auto de la Detroit 2010.
Distribuitorii din Romania nu au exclusivitate, oricine poate face import sau distributie, fie indirect, fie direct, printr-o colaborare cu compania producatoare. In general, Federal-Mogul colaboreaza cu firme care pot sa asigure un anumit volum de distributie si acoperire teritoriala.
Compania produce deja pentru grupul Renault, iar anumite componente de motor si placutele de frana ajung si pe Dacia Logan. De cele mai multe ori, piesele Federal-Mogul ajung la producatorului de vehicule prin producatorul sistemelor de franare care furnizeaza modulul complet catre linia de montaj. In structura Federal-Mogul, piesele vin din toate cele 104 locatii din lume, fiecare fabrica fiind specializata pe anumite domenii. De exemplu, pentru placutele de frana, doar in Europa sunt sapte fabrici, fiecare specializata pe anumite subcategorii de produse. Toate aceste piese, pentru Europa, se depoziteaza in Belgia si de acolo pleaca in diferite tari. Produsele aftermarket care ajung pe piata din Romania provin in mare parte din Europa.

Preturile nu vor creste mai mult ca de obicei
In ultima vreme, pretul pentru otel si alte materii prime a crescut vertiginos, iar tendinta continua. In cadrul Federal-Mogul, preturile sunt revizuite anual si de obicei cresc cu 2%, lucru preconizat si in 2010. Rostislav Psota a declarat ca Federal Mogul incearca sa absoarba aceasta crestere a preturilor pentru materii prime in propria marja si sa nu fie nevoit sa creasca foarte mult. „Noi producem produse premium si OE si nu putem duce procesele sub anumite limite, pentru ca tehnologia, materialele si calitatea sunt la nivel premium. Vom ramane intotdeauna pe acest segment.“    

Articole similare