O piata in continua miscare are nevoie de tot mai multe inovatii prin care sa fie marita eficienta companiilor, indiferent de industria de care vorbim, de la retail alimentar sau fashion la cosmetice sau farma. Mai mult, pentru ca si lumea intralogistica se schimba, iar furnizorii de servicii logistice si clientii directi solicita tot mai mult aplicatii extrem de focusate pe fiecare industrie in parte, SSI Schaefer propune solutii adaptate la arii specifice de business, astfel incat sa ramana in continuare prima optiune din lume atunci cand vine vorba de solutii intralogistice de calitate pentru depozitele traditionale, partial automate sau complet automate. Compania a evidentiat pasii pe care ii face pentru a raspunde prompt tendintelor de pe piata, inlocuind modelele traditionale de business cu cele bazate pe digitalizare si transformand pasii Industriei 4.0 in filosofia de mentenanta preventiva Service 4.0.
In 1937, Fritz Schaefer infiinta compania de familie care se ocupa de „fabricarea articolelor din tabla“, productia fiind completata in 1958 cu cea de plastic. Compania se internationalizeaza intre 1958 si 1962, deschizand filiale in Elvetia si Marea Britanie. Mai tarziu, in 1965 lanseaza rafturile modulare si rafturile pentru paleti, iar in 1970 se puteau comanda produse pe email, catre Schaefer Shop. In 1972 este dezvoltata cutia Eurofix pentru sistemele conveioare, iar in 1976-1977 incepe productia containerelor pentru deseuri. „Pana la sfarsitul lui 2000 aveam succes cu sisteme si concepte de rafturi statice. Apoi, compania a decis sa treaca la sisteme mult mai dinamice. Ca urmare, in 2000-2001 Noell (Giebelstadt) si Peem (Graz) diversifica portofoliul cu solutii automate“, a punctat Harrie Swinkels, noul CEO al SSI Schaefer, grup format in 2002 prin fuzionarea celor trei companii, si care va include din 2008 si expertul in soft Salomon Automation. In 2011 preia si Handler A/S, producator danez de module liftante verticale, iar in 2015 SSI Schaefer achizitioneaza pachetul majoritar al MoTum (Belgia), expert in vehiculele cu ghidaj automat (AGV). „Un pas important a fost facut in urma cu cinci ani, cand am realizat ca intregul know-how referitor la procese si IT ne poate transforma dintr-un furnizor de sisteme intr-unul de solutii inteligente pentru procese“, a mai spus Harrie Swinkels, amintind ca in 2016 SSI Schaefer devine actionar majoritar al specialistului in robotica RO-BER. „Astazi SSI Schaefer este un grup activ la nivel global si prima optiune din lume pentru solutii intralogistice de calitate pentru depozitele traditionale, partial automate sau complet automate.“
Germania, o piata potentiala de doua miliarde de euro pe an
20-25% din veniturile intregului business provin din Germania, care ramane principala piata a SSI Schaefer, in conditiile in care compania are subsidiare in 70 de tari din intreaga lume, peste 10 unitati de productie si un total de 10.000 de angajati. „75%, sau chiar mai mult, din business-ul nostru este in afara Germaniei. Este important sa fim prezenti in toate zonele industriale din lume, in America de Sud si de Nord, si evident, in Europa, insa si in Orientul Mijlociu, Asia, si mai ales in China“, a precizat Harrie Swinkels, subliniind ca isi doreste, ca pozitie pe piata, sa continue succesul din anul trecut. „Credem cu putere in prezenta globala. Ne dorim sa oferim o organizatie la nivel global pentru a fi mai aproape de clienti si pentru a putea oferi solutii inclusiv de constructii si service. Ca urmare, am facut cateva schimbari in organizatie, detinand acum patru entitati: una alcatuita din angajatii care tin legatura cu clientii, in tarile lor, o alta care face PR pentru produse, tehnologii si partea de IT, o entitate reprezentata de unitatile de productie si o a patra care se ocupa de pickingul si distributia produselor in intreaga Europa. De asemenea, pentru a putea vorbi in limba clientilor, am reorganizat si vanzarile, prin parteneri.“
Piata germana este importanta pentru SSI Schaefer pentru ca aici se afla atat sediul central, cat si Centrul de Competenta si de relatii cu clientii, pentru intreg portofoliul de intralogistica. „In ultimele 18 luni s-au facut investitii semnificative in aceasta unitate, pentru a imbunatati productia de plastic si otel. Numai in 2017 am investit aproximativ 30 de milioane de euro in masini, facilitati, unelte si procese, pentru a putea oferi viteza serviciilor, competenta si solutii mai bune pentru clienti.“
Centrul de Competenta include patru birouri de vanzari, trei de automatizari si cinci centre de service in Germania. „Per total, hub-ul din Germania e responsabil de vanzari, planning, design, IT, suport pentru clienti. Piata curenta potentiala din Germania, relevanta pentru noi, poate fi estimata la circa doua miliarde de euro/an. Businessul-ului standard ii revin aproximativ 900 de milioane de euro, iar celui automatizat circa 1,1 miliarde de euro (pentru proiecte cu complexitate redusa 300 de milioane de euro, iar pentru complexitate ridicata 800 de milioane de euro). Pentru 2018 ne-am propus un buget de 350 de milioane de euro pentru hub-ul din Germania, dat fiind faptul ca este o piata inca in crestere.“
Cota de piata a SSI Schaefer este in proiectele standard de 20%, iar in cele automatizate, de 30%.
Pregatiti pentru o piata dinamica
Furnizorul de solutii intralogistice detine in portofoliu 650 de articole, de la lazi, sisteme de rafturi, echipamente de productie, pana la tehnologie pentru deseuri. Si, pentru ca focusul companiei este pe inovatie, pe langa canalele standard de distributie, aceasta pune la dispozitie un nou canal de distributie digitala pentru produse standardizate, de la mijlocul acestui an (e-commerce), in parteneriat cu Schaefer Shop. „Atentia noastra este canalizata in principal spre e-commerce si inteligenta artificiala. Incercam sa umplem golurile care exista in aceasta noua lume ce se intinde de la centrele de distributie ale retailerilor majori, unde ajung containerele cu marfuri din China, pana la centrele de distributie «last mile», catre client. Intre aceste etape, totul este condus de tehnologie, iar abordarea lantului de aprovizionare trebuie facuta acum diferit, conectand solutiile si utilizand IoT. Digitalizarea poate oferi o mare oportunitate in a face sistemele mai inteligente. Totul se desfasoara acum mai rapid si trebuie sa avem solutii pentru asta“, a explicat Harrie Swinkels.
De asemenea, responsabilul de vanzari atrage atentia ca lumea intralogistica se schimba, ca in ultimii trei ani structura clientilor s-a schimbat semnificativ, iar furnizorii de servicii logistice si clientii directi cer tot mai mult aplicatii extrem de focusate pe industrie, solutii specifice care sa le rezolve problemele. „Solutiile generice nu mai sunt in favoarea clientilor, varietatea industriei ducand la o crestere a solutiilor specifice (de exemplu, pentru alimente si bauturi, sau sanatate si cosmetice). Furnizorii de solutii trebuie sa se adapteze la tipuri de oameni din arii specifice de business, trebuie sa vorbeasca limba clientilor. Am analizat portofoliul clientilor si ne-am gandit la o abordare a vanzarilor cu focus pe fiecare sector de piata. Am alcatuit grupuri dedicate de IT pentru fiecare sector, care se aliniaza cu organizatia de vanzari, de la primul contact cu clientul pana la realizarea unui proiect. O schimbare enorma pentru noi, iar acum culegem beneficiile. E cu siguranta directia buna.“
Insa structura pietei nu este statica, iar daca in urmatorii ani un alt sector poate iesi la iveala, cum ar fi industria aerospatiala, noua structura a companiei va avea suficienta flexibilitate pentru a acoperi si acest nou sector. „Ne dorim sa oferim viteza, dar si solutii mai eficiente, o mai buna recuperare a investitiilor, solutii IT mai bune si solutii dedicate de service.“
Sectorul Fashion vireaza catre e-commerce si distributie omni-channel
SSI Schaefer ofera solutii specializate, adesea customizate individual, pe client, pentru sase sectoare de piata: fashion, sanatate si cosmetice, industrie, retail si en-gross, alimente si bauturi si retail alimentar. De exemplu, pentru sectorul de retail alimentar ofera solutii dedicate, manuale, semi-automate si inalt automatizate, pentru toti clientii. SSI Schaefer proiecteaza si livreaza solutii pentru centre de logistica de orice dimensiune, in toate zonele de temperatura, de la congelare, la ambientala. Solutiile sale se adreseaza atat livrarilor la magazine si sectorului e-commerce, cat si operatiunilor multi-channel. Reprezentantii companiei germane sustin ca SCP 3D Matrix este cel mai flexibil si performant sistem automat de picking de cutii de pe piata, iar WAMAS este un soft de top (WMS), cu cei mai multi utilizatori din industria de retail alimentar din Europa Centrala.
Un alt sector de interes aflat in crestere este Fashion, in care provocarea principala vine din faptul ca marfurile sunt ambalate plat sau sunt pe umerase. SSI Schaefer are o gama larga de conveioare si de produse de sortare, sub acoperis, pentru aceasta industrie, mai ales ca acum clientii nu cer numai un echipament, ci solutii, situatie in care trebuie construit tot acest puzzle in-house sau prin parteneri. Potrivit reprezentantilor SSi Schaefer in acest sector, anul trecut au intervenit schimbari, inchizandu se masiv sute de magazine din intreaga lume. Piata confectiilor manifesta o miscare puternica de la magazinele fizice catre e-commerce si distributie omni-channel, iar asta necesita noi solutii si tehnologii. O companie statica sau care se misca incet nu va putea tine pasul. Ca urmare, SSI Schaefer a lansat platforma tehnologica SSI Carrier, oferind in acelasi timp si solutii speciale pentru sortare secventiala, care aduc multa valoare, in special pentru livrare prietenoasa catre magazine.
De la Industria 4.0, la Service 4.0
Si, pentru ca nu numai piata, in ansamblu, se schimba, ci si articolele/marfurile clientilor se pot schimba, este nevoie de diferite strategii pentru o flexibilitate mare, pentru reconstruirea sau construirea depozitului clientului. „Trebuie sa sprijinim transformarea digitala a clientilor nostri, pentru o mai buna vizibilitate a proceselor. Un software care sa faca orchestrarea si sincronizarea tuturor fluxurilor de materiale de-a lungul intregului depozitului ne poate oferi mai multa flexibilitate, ca si solutiile de inteligenta artificiala. Avem nevoie de integrarea tuturor furnizorilor de date intr-un sistem armonios, puternic si usor de utilizat, pentru un control eficient al fluxului enorm de date“, au explicat reprezentantii SSI Schaefer necesitatea intaririi departamentului de post-vanzare.
Elementele cheie si preconditiile in digitalizare sunt: structura de organizare, exploatarea datelor pentru observarea tendintelor si profilelor, invatarea masinilor, dar si abordarea dezvoltarii printr-o gandire deschisa. „E nevoie de servicii noi si de noi modele de business. Daca in mod traditional strategia se uita catre eficienta, cultura cuprinde ierarhii, tehnologiile sunt cele clasice si aptitudinile umane se refera doar la rentabilitate, in digitalizare strategia inseamna inovatie, cultura se refera la colaborare si agilitate, tehnologia inseamna web, cloud, mobile si aplicatii, iar angajatii trebuie sa detina aptitudini inalte si abilitati de comunicare.“ Astfel, indepartarea de modelele traditionale de business poate oferi sansa observarii noilor trenduri si dezvoltarea unor modele de business bazate, de exemplu, pe pastrarea depozitului „up and running“ si adaugarea sistemului de bonus/malus, pe baza KPI.
SSI Schaefer recomanda realizarea unei mentenante predictive, respectiv colectarea si stocarea in cloud a tuturor datelor relevante. „Singura posibilitate de pastrare a unei baze enorme de date este in cloud. Altfel, costurile vor fi prea mari. Oricum, serviciile cloud inmagazineaza enorm de multe date, dar e nevoie si de solutii software de logistica, in afara cloudului, scalabile la cerere.“ Mai departe, algoritmii filtreaza modelele si evenimentele semnificative, inchiderea buclei de feedback se face la sugestia masinii, insa decizia finala si actiunea efectiva apartin oamenilor. „Informatizarea si digitalizarea stau la baza industriei 4.0, care permite performante mai mari si reactii rapide la cererile clientilor. Avem toate datele conectate si masina poate genera sugestii, dar decizia finala si actiunea inca apartin oamenilor. De aceea inca avem peste 1.000 de angajati pentru relatia cu clientii si echipe de mentenanta care sa mentina nivelul de lucru ridicat“, a completat si reprezentantul relatiei cu clientii, pentru care Service 4.0 nu este doar un trend, ci o filosofie de mentenanta indusa de industria 4.0. „Putem identifica foarte rapid problemele si le putem schimba sau rectifica de la distanta. Suportul operational are disponibilitate 24/7, 365 de zile/an, prin conexiune directa via VPN (retea virtuala privata) si, SSI Augmented Support, ca sistem video de comunicare in timp real, multifunctional. Dispunem, de asemenea, de tehnicieni de service special instruiti si certificati care lucreaza cu un Sistem Computerizat de Management al Mentenantei (CMMS). Datele colectate si prelucrate conduc la asa-numitul Management al ciclului de viata.“
Toate rapoartele culese in activitatile de mentenanta sunt disponibile clientilor.
Accent pe solutii „verzi“
Insa SSI Schaefer nu e doar contractor pentru intralogistica, ci ofera si solutii ecologice si economice, printr-un departament dedicat, cu accent pe logistica verde, care se refera la eficienta energetica a echipamentului intralogistic (motoare eficiente din punct de vedere energetic, echipamente cu greutate redusa, refolosirea energiei de franare in reteaua de electricitate, deplasare optimizata) si pe cladirile „verzi“, pentru care ofera servicii de consultanta, respectiv audit si certificare privind sustenabilitatea cladirilor noi si optimizarea energiei pentru cele existente. „Telul nostru este sa reducem consumul de energie, ca si cheltuiala, si sa cream unitati sustenabile. Observam o crestere a cererilor venite din partea clientilor privind reducerea cheltuielilor de operare, dar si o crestere a atractivitatii facilitatilor pentru angajati si investitori“, afirma Stefan Behrendt, head of construction management, subliniind ca SSI Schaefer ofera facilitati sustenabile (prietenoase cu mediul, cu materiale de constructie non-toxice si climatizare eficienta) sau sisteme de regenerare a energiei (solare, incalzire geotermala), folosind, acolo unde este nevoie, un design eficient al echipamentelor. Toate acestea conduc la o productivitate mai mare a angajatilor si la o rata redusa a imbolnavirilor. „Astfel luam parte la crearea unei generatii care constientizeaza problemele de energie si mediu“, a mai spus acesta.