Piata de comert online din Romania are nevoie, de cativa ani, de specialisti care sa se ocupe de livrarea produselor grele, un domeniu unde pierderile producatorilor sunt in continuare importante. Pierderi care pornesc in primul rand de la posibilitatea clientului de a plati cash la livrare orice suma. Astfel s-a ajuns la situatia in care marfuri grele si valoroase ajung inapoi in depozit deteriorate de la multiple manipulari, sunt reimpachetate si vandute la un pret mai mic. Nu putini sunt clientii care isi comanda aceleasi produse din mai multe magazine online si le primesc pe cele care sosesc primele, restul fiind refuzate. Din acest motiv, unii retaileri de mobila au dat posibilitatea clientului de a-si alege ziua si chiar intervalul orar la care sa le soseasca produsele. Clientii pot astfel alege sa le soseasca mobila dupa ce au terminat de zgravit, de exemplu, sau la ora la care sunt acasa pentru a primi produsele.
Pentru a indeplini aceste cerinte ale clientului, sunt retaileri care au decis sa isi caute parteneri in randul companiilor consacrate de logistica si le predau marfa imediat dupa efectuarea comenzii, indiferent de data aleasa de client pentru livrare, ceea ce a reprezentat o provocare pentru partenerii alesi, care au fost nevoiti sa isi ocupe depozitul cu respectiva marfa.
De asemenea, pentru a putea duce produsele la usa clientului, partenerii logistici au
subcontractat masini cu cate doi oameni pe fiecare masina de livrare, iar pe viitor se gandesc sa ofere si servicii de montare, asa cum fac si colegii lor din statele vestice.
O alta provocare pentru partenerul logistic este respectarea datei si a orei de livrare, mai ales ca trebuie sa se gandeasca de doua ori la o eventuala eficientizare a transportului cu o alta cursa. De exemplu, acesta nu va putea pune inaintea unei astfel de livrari o descarcare la un retailer unde are toate sansele sa se intarzie descarcarea masinii.
Cum lucreaza cu subcontractori, o provocare pentru companiile de logistica a reprezentat-o plata cash la livrare, unde subcontractorii incaseaza cash, seara trebuie sa se predea banii la banca, iar ulterior in sistemul companiei de logistica sa se identifice care sunt produsele pentru care s-au incasat banii.
Dar principala problema a comertului online de la noi este, se pare, plata cash la livrare, care nu responsabilizeaza clientul atunci cand lanseaza o comanda. Pentru a rezolva cumva aceasta problema sunt deja retaileri care s-au gandit sa puna o limita de pret pana la care clientii sa poata comanda online cu plata cash. Iar ce depaseste suma respectiva sa se poata achita doar cu cardul, astfel incat, daca se razgandesc, isi vor primi banii inapoi abia peste circa 60 de zile. Decizia va duce, probabil, la o reducere a vanzarilor acestor retaileri, care se asteapta, in schimb, sa li se reduca la fel si pierderile.