Școala s-a reluat, după 6 luni de pauză, aducând un suflu nou în transportul județean, afectat serios de pandemie. Reînceperea anului școlar nu este însă lipsită de bătăi de cap, pentru că, de acum, elevii vor fi creditați să meargă la școală chiar de transportatori. Cine nu cunoaște cum merg lucrurile în România ar zice că e o glumă bună! Noi, din păcate, știm că nu e nimic de râs, ci de plâns!
HG 435/2020 consfințește faptul că operatorii sunt obligați să asigure transportul elevilor care nu merg la școală în localitatea de domiciliu, urmând să își primească banii aferenți serviciului prestat cândva… jumătate de la consiliul județean (CJ) și jumătate de la Ministerul Educației, prin instituția de învățământ. Din păcate, actul normativ – care are un puternic caracter populist – nu prevede și drepturi pentru cărăuși, pe lângă obligații. Astfel, aceștia trebuie să asigure transportul elevilor lună de lună, în baza contractului de delegare a gestiunii încheiat cu CJ, fără să știe dacă vor primi toți banii la care sunt îndeptățiți și când – în funcție de prezența elevilor la școală se validează decontul. De asemenea, dacă CJ-urile nu vor plăti la timp sau integral transportul elevilor (mai ales că nici nu au prevăzut acest lucru în bugetul pe 2020) nu vor fi repercusiuni și nici penalități; la fel, în cazul Ministerului Educației. Și mai sunt și alte întrebări la care autoritățile încă nu au dat răspuns: cum se verifică dacă elevii au călătorit suplimentar de deplasarea la/de la școală, cine suportă acest cost și care e procedura? În cazul traseelor județene operate de mai mulți transportatori elevii își pot face mai multe abonamente sau trebuie să aleagă un singur „furnizor“? Ce se întâmplă dacă într-o lună apar mai mulți transportatori care au de decontat abonamente pentru același elev? Sunt multe trase județene unde elevii au o pondere mare din totalul călătorilor transportați, încasările aferente ajungând și la 40%. Prin urmare, întârzierile la plata transportului elevilor ar putea băga operatorii respectiv în blocaj financiar. Există un plan „B” în cazul în care pe anumite trasee nu va mai exista transport, pentru că firmele vor întrerupe activitatea?
Federația Operatorilor Români de Transport a trimis o adresă oficială la Ministerul Dezvoltării pentru a cere lămuriri, dar, din păcate, răspunsul primit nu clarifică mare lucru. Separat, am trimis și noi, de la Tranzit, o listă de întrebări. Așteptăm răspuns…