Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Flotele din UE15 recâștigă teren

Conform datelor Eurostat, dacă în 2017 pe piața de transport rutier de mărfuri din Europa s-a manifestat aceeași tendință de creștere lentă de după criza financiară din 2008, în 2018 situația s-a schimbat complet: după mai mult de 10 ani de creștere susținută, flotele din țările intrate mai de curând în UE au scăzut mult pe toate planurile. Unele dintre ele par să fi ajuns la maturitate, pierzând cote din transport internațional rutier de mărfuri, dar recâștigând poziții la intern, în timp ce flotele din UE15 se prezintă, per ansamblu, mai bine. Iar noul Pachet Mobilitate ar putea consolida pierderea de teren suferită de țările estice.

Conform analizelor CNR (Comitetul Național Rutier din Franța), cauzele acestor schimbări sunt creșterea costurilor transportatorilor din est, mai ales pe fondul crizei de șoferi și revendicărilor sociale, care le-au făcut mai vulnerabile în competiția cu cele din vest, în plus în ceea ce privește cabotajul și transportul între terțe țări. Flotele tradiționale stau mai bine în 2018, bazându-se mai ales pe transport național și bilateral.

Germania redevine lider ca volume de mărfuri transportate rutier

După ce Polonia a fost, în 2017, liderul clasamentului european în funcție de numărul de tone-km realizate în transport rutier de mărfuri, în 2018 Germania a revenit în frunte, deși la distanță mică: 316.772 de milioane de t-km (adică 167,1% din totalul european și în creștere cu 1,2% față de valoarea sa din 2017), față de 315.874 Polonia (care a scăzut cu 5,8% față de 2017, înregistrând unul dintre cele mai slabe rezultate ale sale din ultimul deceniu). Clasamentul continuă cu Spania (238.347), Franța (173.347), Marea Britanie (159.137), Italia (124.915) și Țările de Jos (68.876), toate în creștere față de 2017. Prima țară estică după Polonia este România, pe locul al 8-lea în 2018, cu 58.762 de milioane de tone-km, în creștere mai mare decât țările vestice față de 2017, cu 7,4%. Urmează Lituania, cu 43.590 de milioane de tone-km și cu cea mai mare creștere față de 2017, de 11,5%, în timp ce scăderea cea mai mare a avut-o Bulgaria, pe locul al 18-lea, cu 26.950 de milioane de tone-km, cu 23,3% mai puține decât în 2017. Singura țară din vest care a înregistrat o scădere, de 4,5%, a fost Belgia.

Cele mai multe flote vestice au avut volume mai mari de lucru în 2018, după cum multe din est au avut volume mai mici, inversându-se astfel tendința din ultimii 15 ani. Spania, Franța și Italia au crescut datorită creșterii puternice a activității de pe piața internă, dar Spania s-a impus și la internațional, mai ales în transport bilateral.

În total la nivel european în UE28 în afară de Malta s-a ajuns în 2018 la 1.924.257 de milioane de tone-km în transport rutier de mărfuri, cu 0,26% mai mult decât în 2017.

Creșterea la intern s-a mai diminuat față de anul anterior, fiind de numai 2,6%, față de 3,6%, cât a fost creșterea din 2017 față de 2016, în timp ce la internațional a fost o scădere de 2,8% în 2018. Și transportul rutier de mărfuri între țări terțe și cabotajul au scăzut mult, pentru prima dată din 2010 încoace.

65% din totalul mărfurilor transportate în 2018 în Europa au fost în transport național, 24% în transport bilateral, 9% între terțe țări și 2% cabotaj, față de 68%, 26%, 5%, respectiv 1% cu 10 ani în urmă.

Germania, lider și la transport național

Germania a fost în 2018 și lider în clasamentul volumelor transportate la intern, cu 276.151 de milioane de tone-km, în creștere cu 1,7% față de 2017, reprezentând 87% din volumele totale realizate de operatorii din această țară. Ea este urmată de trei state vestice: Franța (161.941, cu 3,9% mai mult decât în 2017), Spania (158.476, cu 2,5% mai mult decât în 2017) și Marea Britanie (151.973, cu 3,1% mai mult față de 2017). Prima țară central sau est-europeană din clasament și prima care a înregistrat o scădere față de 2017 este Polonia, cu 114.692 de milioane de tone-km, cu 4,5% mai puține decât în 2017. Urmează un nou calup de state vestice, Italia, Suedia, Țările de Jos și Finlanda, și abia pe urmă vine Cehia, iar România este abia pe locul al 15-lea, cu 14.358 de milioane de tone-km transportate intern, cu 6% peste volumul din 2017. Printre flotele estice se remarcă, și la transport intern, Lituania, care a avut, ca și la total, cea mai mare creștere față de 2017, de 14,4%, urmată de Ungaria, cu 8,7%.

Flotele pentru care naționalul reprezintă cea mai mare parte din volumele lor de transport sunt Marea Britanie (95%), Suedia (94%), Franța (93%), Finlanda (92%) și Italia (89%), iar cele pentru care transportul intern are cea mai mică pondere sunt Polonia (36%), Țările de Jos (50%), Cehia (57%), Belgia (63%) și Austria (66%). În ceea ce privește România, transportatorii autohtoni realizează doar 24% din volume la intern.

În total în 2018 au fost transportate în trafic intern în UE28 fără Malta 1.242.685 de milioane de tone-km.

România, pe locul al treilea după volumele transportate în trafic internațional

În clasamentul european în funcție de volumele de mărfuri transportate rutier în trafic internațional în 2018 conduce Polonia, cu 201.182 de milioane de tone-km (adică 63,7% din volumele totale ale operatorilor polonezi și 29,3% din volumele totale din Europa la internațional), în scădere însă cu 6,5% față de 2017. Pe locul al doilea, dar la distanță uriașă, se află Spania, cu 80.518 milioane de tone-km, adică 11,7% din total transportat la internațional și 33,7% din volumele totale ale transportatorilor din această țară, și în creștere cu 5,3% față de volumele internaționale ale Spaniei din 2017. România este a treia, devansând de această dată Germania, cu 44.404 milioane de tone-km, adică 75,6% din volumele totale ale operatorilor locali și 6,5% din tot ce se transportă internațional în Europa, în creștere cu 7,9% față de 2017.

La internațional alternanța în clasament a țărilor vestice și estice este mai evidentă decât la intern, următoarele în clasament fiind Germania, Lituania (în creștere cu 11% față de 2017), Țările de Jos, Slovacia, Ungaria, Portugalia și Slovenia.

În total în UE28 fără Malta au fost transportate rutier în trafic internațional 681.571 de milioane de tone-km, adică 35,4% din totalul transporturilor din zonă, cu 2,75% mai puțin decât în 2017. Scăderea vine mai ales de la flotele estice, ale căror volume la internațional au fost cu 4,62% mai mici decât în 2017, în timp ce flotele din UE15 au avut o creștere mică, de 0,41%.

Volumele de transport bilateral ale țărilor central și est-europene, în scădere

În clasamentul după volumele de mărfuri transportate rutier în trafic bilateral în 2018 conduce Polonia, cu 125.633 de milioane de tone-km, reprezentând 27,1% din volumele totale din UE28 în trafic bilateral și 39,8% din volumele totale ale operatorilor polonezi. Cantitatea este cu 7,3% mai mică decât cea din 2017.

Pe locul al doilea se află Spania, cu 73.531 de milioane de tone-km, adică 15,8% din volumele de bilateral la nivel european și 30,8% din volumele operatorilor spanioli, în creștere cu 5,8% față de 2017. Iar pe al treilea este Germania, cu 35.802 milioane de tone-km, adică 7,7% din volumele europene de transport bilateral și 11,3% din volumele totale ale operatorilor germani și cu 2,1% mai puțin decât în 2017. România se află pe locul al cincilea, în urma Țărilor de Jos, cu 20.048 de milioane de tone-km, adică 4,3% din volumele totale de transport bilateral din Europa și 34,1% din volumele totale ale operatorilor români și cu cea mai mare creștere față de 2017 dintre țările fruntașe, de 14,1%. Clasamentul continuă cu Slovacia, Portugalia, Ungaria, Cehia, Grecia etc.

Cele mai mari creșteri față de 2017 după România, dintre statele fruntașe în funcție de acest indicator, aparțin Greciei (7,5%) și Slovaciei (7,3%), iar cele mai mari scăderi sunt în Cehia (17,8%) și Lituania (11,3%).

Țările fruntașe ca volume ai căror operatori realizează cele mai mari procente din transportul lor total la bilateral sunt Portugalia (47,9%), Grecia (47,2%) și Slovacia (45,2%), iar țările cu cele mai mici procente de transport bilateral sunt Germania (11,3%), Italia (9,7%) și Franța (6,2%).

În total în 2018 au fost transportate în UE28 fără Malta, în trafic bilateral, 460.557 de milioane de tone-km, adică 23,9% din volumele totale de transport din zonă, în scădere cu 1,86% față de 2017, în condițiile în care operatorii din țările UE15 au crescut cu 1,66%, iar restul au scăzut cu 5%.

Criza de șoferi a dus la scăderea volumelor de transport între state terțe

Și la transport rutier de mărfuri între state terțe conduce în 2018 tot Polonia, cu 58.911 milioane de tone-km, adică 32,9% din transportul între state terțe din Europa și 18,7% din volumele totale de transport ale operatorilor polonezi, în scădere cu 4,6% față de volumele din 2017. Pe locul al doilea este Lituania, cu cea mai mare creștere dintre statele fruntașe ca volume, de 19,7%, până la 25.047 de milioane de tone-km, reprezentând 14% din transportul european între terțe țări și 57,5% din volumele totale ale operatorilor lituanieni. România ocupă și aici o poziție fruntașă, a treia, cu 20.631 de milioane de tone-km, adică 11% din volumele totale de transport între terțe țări din Europa și 35,1% din volumele totale ale operatorilor români, în creștere cu 4,9% față de 2017. Clasamentul continuă cu Slovacia, Bulgaria, Slovenia, Ungaria, Portugalia, Letonia, Spania etc.

Țările fruntașe ca volume și care au avut cele mai mari scăderi față de 2017 sunt Bulgaria (33,5%) și Ungaria (15,2%), iar țările fruntașe cu cele mai mari creșteri au fost, în afară de Lituania și România, Slovenia (10,5%) și Spania (2,6%).

Statele cu cele mai mari procente de transport între terțe țări din totalul volumelor realizate de operatorii lor sunt, în afară de Lituania și România, Slovenia (41,8%) și Bulgaria (35,7%), iar o pondere mică din primele 10 ca volume are Spania, cu 1,8% din transportul între terțe state la nivel european.

Volumele totale transportate rutier între terțe țări în 2018 în EU28 fără Malta sunt de 178.608 milioane de tone-km, adică 9,3% din totalul volumelor din zonă și în scădere cu 4,15% față de 2017 – prima scădere după 10 ani de creștere susținută. Scăderea este mai mică în est, de 3,83%, și mai mare în UE15, de 6,11%.

Una dintre cele mai importante cauze ale scăderii volumelor operatorilor estici este criza de șoferi, care îi obligă să accepte tot mai multe retururi fără încărcătură, pentru a-și aduce conducătorii auto mai des acasă.

Situația cabotajului, direct proporțională cu cea a transportului între terțe state

Polonia conduce și în clasamentul țărilor cu cele mai mari volume de transport rutier de mărfuri realizate din cabotaj, cu 16.637 de milioane de tone-km, cu 7% mai puține decât în 2017, reprezentând 39% din totalul cabotajului realizat în Europa și 5,3% din totalul volumelor operatorilor polonezi. Lituania este pe locul al doilea, la mare distanță, cu 3.885 de milioane de tone, cu 51,3% mai multe decât în 2017, reprezentând 9,1% din totalul cabotajului din Europa și 8,9% din totalul volumelor realizate de operatorii lituanieni. Iar România, în ciuda unei scăderi de 5% a volumelor față de 2017, este pe locul al treilea, cu 3.725 de milioane de tone-km, adică 6,4% din volumul total de cabotaj din Europa și 6,3% din volumele totale ale transportatorilor români. Urmează în clasament Spania, Țările de Jos, Germania, Slovacia, Luxemburg, Portugalia, Ungaria etc.

Țările fruntașe ca volume totale din cabotaj care realizează cele mai mari procente de cabotaj din totalul activității de transport a operatorilor lor sunt Luxemburg (17,7%), Lituania și România, iar cele mai mici procente sunt în Germania (0,5%) și Spania (1,1%).

Cu excepția Lituaniei, primele 10 țări din acest clasament au avut scăderi față de 2017, de la 0,4% în Țările de Jos la 13,7% în Luxemburg.

Volumele totale din cabotaj din 2018 în UE28 fără Malta sunt de 42.403 milioane de tone-km, cu 6,23% mai mici decât cele din 2017, reprezentând 2,2% din volumele totale de transport din zonă. Ca și la transport între state terțe, scăderea mai mare față de anul anterior a fost în UE15, de 7,75%, iar în statele nou intrate în UE a fost de 5,62%.

Articole similare