În ultimii 14 ani, exact cele două exerciții bugetare europene din perioada 2007-2020, România a reabilitat din bani europeni doar 125 de km de cale ferată. Mai departe, dezvoltarea terminalelor intermodale s-a făcut exclusiv de către mediul privat, vechea rețea de terminale prăbușindu-se sub povara creșterii cheltuielilor de întreținere în raport cu scăderea volumelor de marfă pe calea ferată. Astăzi, potrivit documentelor consultate de Tranzit, doar 9 terminale intermodale ale CFR Marfă, dintr-un total de 26, mai sunt active.
Țările din regiune au atras finanțări pentru mult mai mulți kilometri, însă ceea ce surprinde este faptul că, deși ne aflăm în Anul căilor ferate – așa cum a fost el numit la nivelul UE, infrastructura feroviară este la pământ. Vestul Europei cheltuie foarte mulți bani în extinderea și modernizarea transportului de cale ferată, care aduce beneficii nu numai în termen de reducere a emisiilor de CO2, ci și în termeni de volum și predictibilitate, dacă ne referim strict la cel de marfă. În România, din păcate, lucrurile par să stea la polul opus față de zona euro. Dacă ne uităm la Strategia CFR S.A., statul român a renunțat practic să mai cheltuiască fonduri naţionale pe întreţinerea reţelei feroviare, bazându-se pe fonduri europene în mod exclusiv, dar şi acolo cerând prea puţin şi realizând mai puţin decât şi-a propus cu banii acordaţi, după cum se arată în analiza publicată de germanii de la Friedrich Ebert Stiftung și realizată de doi români, Cornel Ban, lector în economie politică la Copenhagen Business School, Danemarca,și de Sorin Gog, lector în cadrul Facultății de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca.Astfel, în România la fiecare 11.5 euro cheltuiți pe rutier, statul alocă doar 1 euro pentru feroviar, de departe cel mai mare dezechilibru din Europa.
Pentru că ne dorim să vedem cum se vede viitorul transportului intermodal din perspectivă europeană l-am invitat alături de noi pe coordonatorul Comisiei de Transport din Parlamentul European, europarlamentarul PNL Marian-Jean Marinescu, în cea mai recentă videoconferință marca Tranzit – „Transportul intermodal din România, în pericol să deraieze?“ – Powered by AFLUENT și RAIL HUB TRANSYLVANIA.
Vom discuta cu reprezentații a doi operatori cu tradiție și volume pe intermodal – Maarten Moeller (H. Essers) și Ciprian Știubea (Transmec), alături de Adrian Petrișor (Routier European Transport), operator logistic care tranzacționează acest tip de transport ca și client. Și nu în ultimul rând, Louisa Gorban ne va împărtăși experianța sa de trader de cereale care și-a organizat propriul terminal – Rail Hub Transylvania, organizând primul tren combo din România, care leagă țara de la vest la est.
Powered by AFLUENT și RAIL HUB TRANSYLVANIA Evenimentul va începe la ora 14:30 și va fi transmis simultan pe LinkedIN, Facebook și Youtube.