Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cum va fi afectat transportul intermodal de restricțiile de cabotaj cuprinse în Pachetul Mobilitate 1

Restricționarea cabotajului în transportul combinat ar putea duce, pe lângă cele circa 400.000 de tone suplimentare de CO2 emise în atmosferă, la o regândire a operațiunilor pentru aproximativ o treime din expeditori și operatori de terminale, urmând să fie afectate circa 32% din volumele de intermodal. Sunt concluziile din studiul de impact realizat de firma de consultanță Ricardo, la comanda Comisiei Europene.

Studiu de impact asupra transportului intermodal realizat în contextul Green Deal arată că la ora actuală transportatorii non-rezidenți (cei care nu sunt stabiliți în țara unde se află terminalul) sunt responsabili de 34% din operațiunile de Transport Combinat (TC). Totodată, costurile transportului rutier (prima și ultima parte) au impact substanțial, respectiv între 40% (partea feroviar-rutier) și 60% (fluvial-rutier), asupra costurilor totale ale TC, ceea ce le transformă într-un factor determinant în privința competitivității cu transportul rutier internațional exclusiv.

Tariful mediu al transportului rutier în totalul transportului intermodal oferit de expeditorii chestionați se situează la 1,3 euro/km. Variația este mai mare în BeNeLux, Scandinavia și Germania  – 1,4 și 2,8 euro/km, în timp ce în sudul și estul Europei tariful mediu se situează între 0,6 și 1,4 euro/km. Variația de cost cuprinde și taxele de autostradă, factorii regulatori – nivelul de protecționism, competiția națională , dar și modelul de business al operatorilor.

Revenind la impactul pe care îl va avea aplicarea cotelor de cabotaj, studiul relevă faptul că ar urma să fie afectate circa 32% din volume. De asemenea, mai bine de jumătate din expeditori și operatori de terminal vor fi afectați:

  • aplicarea cotelor de cabotaj în transportul intermodal va afecta circa 32% din volume;
  • 1/3 din expeditori și operatorii de terminale vor trebui să-și regândească operațiunile;
  • 50% din transportul rutier în totalul transportului intermodal va trece de la transportatorii non-rezidenți la cei locali, care fie vor angaja șoferi pe firma din țara respectivă, fie vor subcontracta serviciile;
  • În 15% dintre operațiuni de CT cu folosirea cotelor de cabotaj se vor face prin rotirea șoferilor între transport rutier internațional exclusiv și transport rutier în transport combinat; Contractarea transportatorilor locali pentru a evita controalele este luată în calcul doar ca opțiune marginală;
  • 8% din operațiunile de CT ar putea să revină la modul de transportul rutier internațional exclusiv. La acest lucru se adaugă faptul că lungimea traseelor efectuate pe ultima milă pe rutier va fi mai mare pentru a evita încadrarea operațiunilor în cabotaj. Acest lucru ar însemna astfel un surplus anual de 346 de milioane de km pe șosea, echivalenți cu reducerea a 13,7 milioane de km pe cale ferată;
  • Peste 50% din expeditori și operatorii de terminal vor fi impactați negativ.

Articole similare

Ad