Mâine, 18 mai, are loc a doua întâlnire a grupului de lucru dintre transportatorii rutieri de marfă și ANAF, respectiv Inspecția Muncii – grup de lucru creat prin ordin comun al ministrului finanțelor, Alexandru Nazare, și al ministrului muncii, Raluca Turcan.
Odată cu constituirea grupului de lucru, ministrul Alexandru Nazare a subliniat faptul că atât MFP, cât şi ANAF sunt deschise dialogului, pentru a găsi soluţii care să se încadreze pe actualul cadru de reglementare şi să soluţioneze problemele invocate de operatorii de transport cu privire la neclaritățile de încadrare a diurnei pentru șoferii de transport internațional.
Ministrul Nazare a propus şi un calendar al întâlnirilor: săptămâna trecută a fost ascultată poziţia reprezentanţilor industriei de transport, finalizată cu un document de poziție comun care are ca revendicare principală amnistia fiscala generală pentru controalele fiscale prin care s-a recalificat ”diurna” ca venit asimilat salariului.
Cele șase asociații profesionale care participă la grupul de lucru – APTE 2002, Apulum, ATM Bucovina, COTAR, FORT și UNTRR – s-au pus de acord în privința importanței și necesității măsurii deanulare a obligațiilor fiscale stabilite sau în curs de stabilire ca urmare a recalificării ”diurnelor” ca venit de natură salarială, care rezolvă nu numai problema firmelor deja controlate, ci și a unor controale viitoare, ulterioare unei decizii luate în urma consultărilor grupului de lucru nou creat, dar vizând perioada de până la acea decizie a grupului de lucru.
De asemenea, reprezentanții industriei de transport solicită confirmarea tratamentului fiscal al ”diurnei” ca venit neimpozabil în limita plafonului stabilit de Codul fiscal, în conformitate cu prevederile Codului fiscal, ale HG nr. 518/1995 și având în vedere practica fiscală de peste 20 de ani în acest sens.
După consultații, reprezentanții asociațiilor profesionale ale transportatorilor speră să stabilească împreună cu ANAF și Inspecția Muncii un ghid de orientare cu privire la interpretarea reglementărilor legate de regimul ”diurnei”, pentru aplicarea unitară a legislației.
Mâine se așteaptă să fie prezentată poziţia ANAF, cu referire la controalele şi verificările efectuate la contribuabili, după care urmează ca Ministerul Finanțelor Publice şi Ministerul Muncii să îşi prezinte opinia pe legislaţie. În final, vor fi stabilite acele aspecte unde se impun modificări legislative.
Ministrul Nazare s-a arătat dispus să analizeze şi legislaţiile din celelalte state membre, în vederea clarificării problemelor care se impun şi, de ce nu, să ne inspirăm şi de la ei. Transportatorii au replicat că statele membre nici nu cunosc noţiunea de „delegare”. “Până să vedem însă practicile la nivelul UE, ar trebui să analizăm care sunt obiectivele noastre ca stat, în condiţiile în care în sectorul transporturilor suntem încă competitivi la nivel internaţional. Fiecare stat îşi urmăreşte propriile obiective cu prioritate, aşa că acelaşi lucru al trebui să îl facă şi România înainte de a se grăbi să reglementeze în defavoarea transportatorilor autohtoni chestiuni interpretabile şi care nu au fost tranşate încă nici măcar de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene”, a spus Răzvan Secară, reprezentantul Apulum Alba Iulia.