Un studiu realizat de curând de Transporeon pune accent pe principalele probleme din industria de transport – numărul mare de kilometri pe gol, timpii de așteptare la încărcare/descărcare și necesitatea de a reduce emisiile poluante – și indică faptul că pentru rezolvarea lor este nevoie de o gândire diferită de cea de până acum, începând cu aceea ca actorii implicați să nu se mai considere entități separate, ci părți ale unei rețele conectate. Din același studiu rezultă că, oricât de interesante ar fi tehnologiile inovatoare, și cele existente deja mai permit, printr-o utilizare mai bună, creșterea performanțelor firmelor.
Pulsul pieței de transport realizat de Transporeon indică faptul că printre problemele care afectează cel mai mult activitatea se numără pierderile și ineficiența continue. Conform Institutului American de Cercetare în Transporturi (ATRI), companiile care dețin camioane au parcurs în 2019 peste 17 miliarde de mile, din care 20,1% erau pe gol, față de 16,6% în 2018. Cu un cost mediu/milă de 1,65 de dolari, companiile au cheltuit 5,64 de miliarde de dolari în 2019 pentru parcursul pe gol. Iar conform Eurostat, la fel, cele mai multe state UE au 15% din distanțe parcurse fără încărcătură în 2018 și 30% în 2019.
Timpii de așteptare la încărcare/descărcare sunt și ei o mare problemă în Europa, așa cum reiese și dintr-un sondaj realizat de Vehco, un furnizor de soluții de management al flotei, care arată că peste jumătate dintre transportatorii chestionați au raportat că șoferii lor așteaptă trei ore sau mai mult pe săptămână, în medie, dintr-un program de 40 de ore/săptămână, iar 22% au spus că șoferii lor așteaptă peste cinci ore/săptămână. Conform unuia dintre transportatorii intervievați, dacă nu ar avea deloc timpi de așteptare ar economisi 10.000 de euro în fiecare lună.
O altă problemă, despre care se vorbește chiar mult mai mult în ultimii ani, este aceea a emisiilor poluante pentru care este responsabil acest domeniu de activitate. În 2017, transportul rutier producea aproape 72% din totalul gazelor cu efect de seră din transportul din UE, conform Agenției Europene pentru Mediu, iar 19% din aceste emisii provin de la vehiculele grele. În SUA, conform Agenției de Protecție a Mediului de acolo, 82% din gazele cu efect de seră din transporturi provin în 2018 din transportul rutier, iar cele din transportul de mărfuri reprezintă 29% din totalul gazelor provenite din transport.
Cum pot expeditorii, transportatorii, brokerii și alte entități interesate din industria de transport să depășească aceste probleme și să obțină rezultate diferite? Sau ce schimbări trebuie făcute nu numai pentru a îmbunătăți situația actuală, ci și pentru a aduce repede inovații ca răspuns la noile cerințe, provocări și oportunități din viitorul apropiat?
Primul pas presupune, în opinia Transporeon, ca toate părțile implicate să gândească diferit de cum gândeau până acum. Transportul a fost considerat mult timp o industrie foarte fragmentată între expeditori, transportatori, brokeri. Dar, dacă ne uităm mai bine, ei nu sunt fragmente separate, ci părți ale unei rețele conectate. Deci putem privi industria transporturilor și prin lentilele „Efectului rețelei“, un termen economic definit ca „fenomen în care un produs sau serviciu câștigă valoarea în plus pe măsură ce mai mulți oameni îl folosesc.“
Tehnologiile existente deja nu sunt exploatate la maximum
Pentru mulți dintre actorii din transport/logistică, tendința este de a se concentra asupra unor lucruri spectaculoase, ca dronele, camioanele autonome, roboții care fac livrări și hyperloop. Aceste inovații pot aduce beneficii pe viitor, dar există multe alte oportunități de a realiza afaceri importante prin planificare și execuție mai bune, folosind tehnologiile existente deja.
În noiembrie 2020 s-a realizat un sondaj în rândul membrilor Indago, o comunitate de practicieni de supply chain și logistică din companii de producție, retail și distribuție, iar 55% dintre ei cred că investiția în eliminarea pierderilor și ineficiențelor din rețelele și procesele existente de transport va aduce beneficii mai mari în următorii 10 ani decât investițiile în creșterea adoptării de noi modele de transport, ca dronele.
Pe baza acestor rezultate s-a făcut un alt sondaj pentru a explora alte două întrebări: cât de mult loc pentru îmbunătățire există încă în procesele actuale de management al transportului și ce rezultate doresc respondenții de la viitoarele îmbunătățiri ale proceselor de transport (achiziție, planificare, licitații, urmărirea camioanelor, programare, audit și plată etc.). S-au primit 310 răspunsuri de la expeditori (57%), transportatori (22%) și furnizori de servicii logistice (13%) și alte părți interesate din întreaga lume, din care 38% din UE și 16% din SUA.
Aproape două treimi dintre respondenți cred că încă este mult sau foarte mult loc de îmbunătățire în modul cum sunt gândite și gestionate acum procesele de transport. Și numai 7% cred că este loc puțin sau foarte puțin. Mai mulți expeditori (69%) decât transportatori și 3PL (59%) cred că este loc mult sau foarte mult. La fel, mai mulți respondenți din SUA (80%) cred că este loc mult sau foarte mult de îmbunătățire, față de 64% în restul lumii și 67%, de exemplu, în Germania.
În ceea ce privește așteptările pe care le au respondenții de la noile procese de transport, 175 de voturi au fost pentru creșterea vizibilității în timp real asupra cererii, tarifelor și capacității, și câte 157 de voturi au fost pentru o întâlnire mai eficientă a cererii cu capacitatea de transport și pentru eliminarea proceselor manuale și a documentelor pe hârtie. Iar reducerea sau eliminarea kilometrilor în gol, deși a fost a patra în funcție de numărul de voturi, a fost votată de cele mai multe ori (de 28% dintre respondenți) ca fiind cea mai mare dorință.
Pentru expeditori principala dorință este legată de vizibilitatea mai mare a cererii în timp real, a tarifelor și a capacității, cu 20% din voturile lor, iar pentru transportatori și 3PL reducerea/eliminarea kilometrilor pe gol, cu 20%.
Este nevoie de cercetări suplimentare pentru a înțelege pe deplin aceste diferențe, dar per total este clar că expeditorii, transportatorii și alte părți interesate din industria de transport din întreaga lume cred că este mult loc pentru îmbunătățire în modul în care se planifică și se execută acum procesele de transport.
În timp ce tehnologia se schimbă rapid, provocările de azi nu sunt cu mult diferite de cele de acum 10 ani, a spus unul dintre respondenți. Iar lipsa de potrivire între capacitatea și cererea de transport, schimbările bruște, lipsa de colaborare, concentrarea pe termen scurt asupra relațiilor și tarifelor ș.a. impun o schimbare de paradigmă pentru a debloca pe deplin eficiența pe care o pot aduce noile tehnologii.
Informația aduce performanță în orice tip de transport
Din perspectiva Transporeon, piața de transport maritim este mai dificilă decât oricând în ultimii 10 ani, cu volume cu peste 20% mai mici decât anul trecut și cu tarife cu 300-500% mai mari, pentru care nici nu se primesc servicii decente. Iar transportul aerian este, la fel, un mediu foarte dificil, aflat într-o perioadă de tranziție după un 2020 atât de turbulent, și în care s-a ajuns la o nouă normalitate și la prognoze bune pentru 2021, însă nu cu volume mult mai mari decât în 2020, și la o stabilizare a tarifelor la un nivel cu mult peste cel din 2020. În transportul aerian provocarea cea mai mare este capacitatea în exces, multe avioane fiind la sol. Unele avioane de pasageri se știe că sunt folosite pentru transport de marfă și multe chartere sunt operate de expeditori, nu de companiile de transport de pasageri. Pe piața de transport aerian, subliniază reprezentanții Transporeon, important este să găsești cel mai bun partener, care controlează capacități, și să estimezi exact când ai nevoie de acestea. Deci este un domeniu mult mai dependent acum de informații decât era în trecut, dacă se dorește performanță.
Dar și în transportul oceanic, din cauza lipsei de capacitate, care va mai dura până când se vor construi noi containere sau până va scădea volumul de marfă, este nevoie de colaborări între expeditori, astfel încât ei să rămână puternici. Și, deoarece este o piață cu multe probleme legate de transparența și transferul datelor, Transporeon își propune să rezolve asta prin produsele sale.
Pe piața de transport rutier, 2017 și 2018 au fost cam la același nivel, dar capacitatea disponibilă era foarte scăzută, după care în 2019 și 2020 aceasta a crescut, anul trecut atingând un maxim în aprilie și mai, luni foarte bune pentru expeditori. Ulterior piața s-a mai normalizat, capacitatea de transport a scăzut iar, și din august nivelul este mai stabil, aproape de 2017 și 2018, fiind afectat și de Brexit, dar și de faptul că nu prea s-au mai făcut achiziții de camioane.