Transportatorii rutieri s-au transformat in ultimii ani in victime reale ale unei tendinte anuale de crestere a preturilor la carburanti intr-o Romanie in care transporturile, depozitarea si logistica reprezinta 10% din PIB, se arata intr-un comunicat UNTRR.
UNTRR trage din nou un semnal de alarma pentru infranarea majorarii preturilor, fenomen ce dirijeaza inevitabil, prin componenta de transport, cresterea preturilor finale ale tuturor produselor de pe piata pentru consumatori.
„Consideram ca, prevederea introducerii unei accize de 7 eurocenti la litrul de carburant este total nepotrivita in acest moment si dorim sa mentionam ca aceasta reprezinta o amenintare grava si permanenta pentru stabilitatea unei industrii cu un impact atat de puternic asupra economiei. Industria transporturilor a ajuns la limita tolerantei si suportabilitatii, astfel ca orice majorare a costurilor trebuie sa fie transmisa integral si imediat clientilor/beneficiarilor, evitandu-se in acest mod dezechilibrul unui intreg sistem logistic.
De asemenea, precizam ca, orice suma care se doreste a fi colectata din pretul carburantilor nu poate fi obtinuta decat ca acciza direct in bugetul de stat. Fondurile speciale nu sunt admise in Europa, astfel incat o eventuala alocare a sumelor colectate din majorarea accizelor pentru proiecte de infrastructura nu poate fi facuta decat prin bugetul de stat. Acest fapt demonstreaza ca orice enunt prin care se mentioneaza ca banii colectati prin marirea accizei urmeaza sa fie atribuiti intr-un fond special destinat investitiilor in infrastructura rutiera, este una falsa si nefondata.“, se mai mentioneaza in comunicat.
Dezvoltarea infrastructurii ar trebui sa constituie subiectul parteneriatului public – privat intr-o forma autentica, si nu folosind ca solutii binecunoscutele tertipuri romanesti. In completare, atragem atentia ca sumele ar trebui sa fie adunate din taxarea unei retele de autostrazi existente, nu inchipuite, si suntem de parere ca orice taxa suplimentara aparuta inainte de a conecta capitala tarii cu reteaua de autostrazi din Europa, devine inacceptabila si total nejustificata.
Guvernul roman ar trebui sa se gandeasca serios sa ofere servicii pentru care, ulterior, sa solicite taxe. Un Guvern al unei tari care activeaza intr-o economie de piata ar trebui sa se ghideze dupa un cumul de repere clare fata de taxarea pentru serviciul oferit. Spre exemplu, utilizatorul autostrazilor ar trebui sa plateasca pentru utilizare pe kilometru si proportional cu nivelul de emisii poluante.
Acestea fiind spuse, solicitam Guvernului Romaniei o constientizare a consecintelor negative care vor aparea ca urmare a cresterii accizei la carburanti si care vor afecta pe termen lung transportatorii rutieri din Romania si implicit intreaga economie a tarii.