Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Creşterea tarifelor RCA poate influenţa negativ gradul de acoperire în piaţă

Creşterea preţurilor RCA după falimentul City Insurance face ca tot mai mulţi clienţi să se încadreze în categoria asiguraţilor cu risc ridicat, chiar dacă aceştia se află într-o clasă de bonus. Într-adevăr, legea RCA permite acum clienţilor să se adreseze Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR) pentru redistribuire, în cazul în care au primit 3 oferte diferite care depăşesc tariful de referinţă x coeficientul N de 1,36. Până la finalizarea procedurilor însă, oricât de rapid s-ar desfăşura acestea, este posibil să existe un decalaj între expirarea poliţei RCA şi încheierea alteia noi, timp în care clienţii sunt încurajaţi să îşi achiziţioneze o asigurare cu valabilitate de o lună.

În acelaşi timp însă, creşterea tarifelor RCA îi poate împinge pe unii clienţi să renunţe să-şi mai asigure vehiculele. De altfel, Asociația Centrului de Consultanţă şi Parteneriat în Asigurări (CCPA) – organizație profesională a brokerilor de asigurări locali – atrage atenţia asupra riscului creşterii daunelor cu autori necunoscuţi sau neasiguraţi.

Brokerii oricum nu mai sunt co-interesaţi să vândă RCA, în contextul reducerii drastice a comisioanelor, multe dintre firmele de asigurare active pe piaţa RCA nedorind să îşi crească prea mult expunerea pe acest tip de produs. Transportul internaţional de mărfuri este printre segmentele de piaţă cu cel mai ridicat grad de risc în viziunea asigurătorilor, motiv pentru care aici comisioanele tind spre zero. La fel este şi în cazul activităţilor de taxi, rent a car ori pentru poliţele pentru persoane fizice cu vârsta de sub 27 de ani sau cu valabilitatea de sub 6 luni.

Odată ajunse în procedura de realocare de la BAAR, poliţele RCA se încheie doar cu valabilitate de un an şi nu se mai pot plăti în rate, aşa cum a atras atenţia şi Sorin Greceanu, directorul general BAAR, în cadrul Galei Tranzit de transport persoane, din 14-15 octombrie. În plus, pentru acest tip de poliţe, încheiate la un preţ minim, majoritatea societăţilor de asigurare nu acceptă intermedierea din partea brokerilor, astfel că aceştia nu vor mai primi comision.

„O piaţă lipsită de atributul negocierilor nu mai este o piaţă liberă, iar preţurile RCA nu mai sunt determinate prin cerere şi ofertă. Falimentul în cascadă al societăţilor de asigurare şi modul în care arată piaţa asigurărilor de la noi a făcut ca în România să nu mai existe interes pentru societăţi noi de asigurare, în special pe segmentul RCA. Din contră, Asigurătorul Watford s-a retras de pe piaţă, Uniqa Asigurări SA are aceeaşi intenţie, iar Euro Insurances DAC (LeasePlan Insurance) emite poliţe RCA doar pentru vehiculele deţinute de către afiliaţii acesteia din România”, se arată într-un comunicat de presă al Asociaţiei CCPA, citată dxe UNTRR.

Asociaţia CCPA consideră că Procedura privind gestionarea de către BAAR a asiguraţilor RCA cu risc ridicat, aprobată de ASF prin Decizia nr. 1072/ 02.08.2017, încalcă principiile Directivei (UE) 2016/97 a Parlamentului European şi a Consiliului privind distribuţia de asigurări, întrucât creează o concurenţă inegală şi neechitabilă între canalele principale de distribuţie.

Articole similare

Ad