13 țări din Uniunea Europeană permit deja transportul intern cu vehicule cu greutatea totală maximă autorizată de 44 t, așa cum intenționează să facă și Spania de la începutul anului următor, conform federației operatorilor spanioli de transport FENADISMER. Asociația a aflat că și Comisia Europeană (CE) studiază posibilitatea de a modifica actuala Directivă Europeană referitoare la greutățile și dimensiunile vehiculelor de transport, ca parte a Strategiei de Mobilitate Europeană Sustenabilă, pentru a fi reduse semnificativ emisiile de gaze cu efect de seră din transport, dintre care 26% provin de la vehiculele grele.
CE admite că în prezent există o fragmentare a pieței în ceea ce privește folosirea utilitarelor mari și grele din cauza numeroaselor norme naționale, bilaterale și multilaterale privitoare la greutățile și dimensiunile maxime, alături de o folosire insuficientă a vehiculelor cu propulsie alternativă și a celor cu emisii zero sau a celor aerodinamice. Și de aceea, pentru un transport rutier verde trebuie accelerată utilizarea vehiculelor cu emisii zero, asigurată mișcarea liberă a mărfurilor și îmbunătățite regulile din transportul cross border. Iar cea mai eficientă măsură care să permită atingerea acestor obiective este să se autorizeze automat transportul cross border al utilitarelor mai grele sau mai lungi între toate țările membre și să se armonizeze greutățile și dimensiunile maxime cu cele mai întâlnite limite permise în prezent: până la 44 t și un sistem modular de până la 25,25 m lungime și 60 t.
Deși procesarea și aprobarea noii Directive Europene ar dura cel puțin doi ani, FENADISMER arată că Ministerul de Transport din Spania a semnat în decembrie 2021 un acord cu asociațiile profesionale prin care aprobă transportul cu 44 t de la începutul lui 2023 și simplificarea cerințelor pentru autorizarea și circulația camioanelor de 25,25 m și a semiremorcilor duo.
Creșterea tonajului a fost obiectul studiului mai multor entități academie, care au analizat repercusiunile pe care le-ar avea o asemenea schimbare legislativă, care permite creșterea cu 15% a capacități camioanelor. Printre efectele negative se numără impactul asupra șoselelor, prin deteriorarea acestora, care va fi cu 42-59% mai mare. Iar printre efectele pozitive se numără reducerea emisiilor cu circa 3,7% – deși asta ar putea descuraja trecerea la vehicule cu propulsii alternative și dezvoltarea transportului intermodal.