La 3 săptămâni de la începutul invaziei în Ucraina, este clar că Rusia urmărește să cucerească cel puțin zona de coastă de la Marea Neagră și, în special, porturile Mariupol și Odessa. Înainte de război, majoritatea produselor agricole, miniere și semifabricate (cum ar fi oțelul) erau exportate de aici.
Rușii nu au cucerit încă cele două orașe portuare, dar între timp Kievul se gândește la alternativa feroviară în cazul în care nu va mai putea avea acces la mare. În acest sens, Ucraina se focusează pe două operațiuni: modernizarea terminalelor și creșterea materialului rulant. În ceea ce privește terminalele, guvernul invită companiile private să construiască noi facilități de transport de marfă în vestul țării pentru transportul internațional. Acest lucru a fost declarat de președintele companiei feroviare de stat Ukrzaliznycja, Alexander Kamyshin, precizând că oferta se aplică terminalelor de pe nodurile rețelei pentru Polonia, Slovacia, Ungaria și România.
Chiar înainte de izbucnirea ostilităților, Ucraina începuse deja să extindă legăturile feroviare internaționale. Cea mai recentă lucrare, care a rămas neterminată din cauza războiului, este un terminal de containere în Mostyska, în zona Lviv, care ar fi trebuit să fie operațional în aprilie 2022.
Dar tocmai războiul devine un mijloc de creștere a materialului rulant, deoarece guvernul ucrainean a început să naționalizeze cele 15.000 de vagoane aparținând companiilor rusești care se aflau pe rețeaua ucraineană la începutul invaziei. Rețeaua ucraineană are 22.000 km de cale ferată.