Conform datelor federației operatorilor spanioli FENADISMER, în 2021 în această țară au apărut mai mulți șoferi independenți decât în oricare din ultimii 20 de ani, inclusiv ca urmare a faptului că s-a eliminat din lege – în 2018, la cererea Curții de Justiției a UE – prevederea privind vârsta maximă a camioanelor pe care le puteai avea și numărul minim de vehicule necesare pentru a intra pe piață, dar și din cauză că s-a simplificat taxarea.
În acest mod s-a inversat tendința din ultimele două decenii, de creștere a prezenței companiilor de transport în detrimentul șoferilor independenți, care și-au redus numărul cu 20% comparativ cu firmele. În 2021 șoferii independenți au crescut atât ca număr, cât și ca procent de piață, numărul lor fiind cu 3% mai mare decât în 2020, în timp ce numărul companiilor s-a redus cu circa 5%.
La 1 ianuarie 2022, șoferii independenți reprezentau 56,7% din numărul total de firme de transport cu vehicule grele din Spania, față de 42,1% firme comerciale și 0,8% asocieri. Pe de altă parte, în transportul cu vehicule ușoare, șoferii dețin un procent și mai mare, de 74,7%, iar firmele doar 24,6% și asocierile, 0,5%.
Creșterea numărului de șoferi independenți duce, în opinia FENADISMER, la necesitatea de a reglementa activitatea lor, pentru a se evita abuzurile din partea expeditorilor și intermediarilor.