La sfarsitul lui mai, Iulian Gheorghe a fost numit in functia de director general AMTB (Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti), unde a gasit o situatie pe care o apreciaza ca fiind delicata, deoarece programul de transport pentru Bucuresti-Ilfov fusese initiat, documentatia de atribuire se publicase in decembrie 2013, unele firme depusesera dosare, deci cumparasera deja autobuze urbane – fiind obligate sa le detina la momentul depunerii dosarelor – si, din cauza unor plangeri in instanta, procedura de atribuire fusese suspendata.
In plus, si in prezent sunt pe rol procese in care se cere suspendarea sau anularea procedurii. Exista insa si o veste buna, aceea ca, fiind timp suficient pana la expirarea actualului program de transport, prelungit cu un an, pana la 30.06.2015, vor fi analizate atent toate propunerile operatorilor si se va face un studiu de trafic, actual, adaptat la noile cerinte de transport, ceea ce ar trebui sa constituie baza elaborarii unei documentatii de atribuire care sa nu fie contestabila. In paralel, AMTB a facut propuneri pentru schimbari legislative si bugetare, care sa-i permita exercitarea tuturor atributiilor prevazute prin lege.
Asta pentru ca in prezent bugetul AMTB provine exclusiv de la MT si este destul de limitat, „dar speram ca, printr-o ordonanta de urgenta, sa putem sa ne modificam forma de finantare, si din alte surse, asa cum era prevazut, initial, in legea de infiintare. Atunci vom putea accesa si fonduri europene.“
De depasirea restrictiilor legislative si financiare depinde si asigurarea coordonarii unitare a transportului in zona metropolitana Bucuresti, dar si exercitarea de catre AMTB a atributiilor sale de control in zona, pe care acum nu le are decat teoretic.
Tot acum se mai cauta cea mai buna solutie pentru functionarea si finantarea AMTB, purtandu-se discutii intre autoritatile centrale si locale implicate. Momentan, AMTB elaboreaza si licentiaza programul de transport prin curse regulate si poate licentia transportul pe curse regulate speciale, pentru elevi, studenti sau angajatii unor firme, „desi ar trebui sa facem mult mai mult. Dar dupa ce se va modifica legislatia si se vor integra toate modurile de transport, vom avea atributii extinse, vom avea rolul prevazut de lege, acela de a realiza un program de transport integrat, cu un tichet unic, statii multimodale si un orar unic de transport. Sunt insa multe de rezolvat pana sa ajungem aici si, desi autoritatile locale au in vedere acest lucru, nu s-au stabilit inca planurile de investitii – iar bugetele necesare sunt chiar mari. Aici s-ar putea atrage fonduri europene“, mai arata Iulian Gheorghe.
Mai multe despre intentiile AMTB pe termen scurt puteti citi in numarul din august al suplimentului Transport Persoane, din cadrul revistei Tranzit.