Parlamentul European (PE) a votat pe 22 iunie o propunere care va încetini tranziția verde, iar decizia îi aparține acum Consiliului UE.
PE și-a precizat poziția cu privire la schema europeană de comercializare a certificatelor de emisii (ETS). În propunerea Comisiei Europene, întregul transport rutier este inclus într-un ETS separat, dar Parlamentul solicită includerea parțială a transportului rutier în ETS, adică inițial numai transportul rutier comercial, și ulterior, din 2029, și mobilitatea privată.
Întrucât nu va fi posibil să se facă distincția la pompă între un vehicul care alimentează în scopuri private și unul are alimentează în scopuri comerciale, responsabilitatea pentru schimbul și controlul cotelor de CO2 nu va mai fi a distribuitorilor de combustibil, ceea ce poate avea repercusiuni grave, deoarece ei au date relevante și capacitatea de a controla consumul de combustibili pe care îi distribuie. Or, dacă se merge pe propunerea PE, responsabilitatea pentru gestionarea certificatelor de CO2 ar reveni direct transportatorilor, ceea ce, consideră Federația Națională a Transportatorilor Rutieri din Franța (FNTR), trebuie neapărat evitat.
Erik Østergaard, președintele asociației de logistică din țările nordice NLA, crede și el că nu aceasta este abordarea corectă, ci că toți actorii, privați și comerciali, trebuie să-și facă partea. Mai ales că numeroase companii de transport mici și mijlocii nu au nici timpul, nici resursele necesare pentru a gestiona un sistem complex de cote de emisii. „Prin urmare, încurajăm cu tărie statele membre UE să prezinte din nou propunerea și să se asigure că toate părțile interesate din domeniul transportului rutier – comerciale și private – sunt luate în considerare în noul ETS.“
Dirk Engelhardt, CEO al asociației germane BGL, mai explică faptul că, dacă se exclude transportul privat din ETS, va dura mai mult pentru a pune în aplicare tranziția verde, deoarece, dacă în sistem există venituri mai mici, implicit se pot reinvesti mai puțini bani în soluții ecologice. În opinia sa, Parlamentul de fapt le cere transportatorilor să suporte toate costurile. „În plus, solicităm ca veniturile generate de noul sistem ETS să ajungă la profesioniștii din domeniul rutier. „Ce ar trebui să se facă, mai concret, în opinia FNTR, este ca includerea transportului rutier în schema europeană de comercializare a certificatelor de emisii să fie efectuată de furnizorii de combustibili care vor plăti pentru certificatele de emisii de carbon și apoi vor transfera acest cost spre utilizatorii transportului. Pentru că „sectorul nostru nu va putea suporta o povară suplimentară, în special în situația economică dificilă de acum, determinată de inflație și de creșterea prețurilor la motorină.“