LNG face în prezent obiectul unor discuții aprinse în rândul operatorilor de flote. Directorul general al Paneuropa, Carsten Hemme, are o opinie clară. Compania sa de transport rutier cu sediul în Vechta se bazează pe LNG și preferă camioanele suedeze marca Volvo.
Cu circa 70 de camioane pe LNG, firma germană de logistică Paneuropa este deja unul dintre cei mai mari utilizatori ai acestei tehnologii. Este acesta un model de afacere sau sunteți un om cu convingeri puternice în privința mediului?
Carsten Hemme: Una nu o exclude pe cealaltă. Pentru noi, acțiunea economică și cea ecologică merg împreună, sunt cumulative și nu alternative. Suntem convinși, iar acest lucru este confirmat și de un număr mare de studii științifice, că utilizarea bioLNG va decarboniza semnificativ transportul de mărfuri grele pe termen scurt. Acest lucru ne va face mai „ecologici” în ceea ce privește transportul rutier și, în general, folosim din ce în ce mai mult transportul intermodal. Ne bazăm pe calea ferată pentru transportul pe distanțe lungi și compensăm cu bioLNG până la terminalul feroviar și de la destinație.
De ani de zile, mulți dintre clienții noștri, în special companiile mari, au cerut reducerea emisiilor de CO2 sau transportul fără CO2. Pentru următorii câțiva ani, considerăm combinația dintre bioLNG și transportul intermodal ca fiind singura soluție rezonabilă care poate fi exploatată în mod economic și ecologic. Alte soluții pur și simplu nu sunt disponibile la un preț accesibil și la infrastructura existentă în Europa. Reducerea emisiilor de CO2 trebuie să aibă loc imediat și nu peste mulți ani, când vom avea acces la alte tehnologii.
Cum vă asigurați alimentarea cu LNG?
CH: Acționarul Paneuropa, Jürgen Muhle, este, de asemenea, acționar al Alternoil GmbH. Cu toate acestea, suntem într-o relație client-furnizor. Produsul Alternoil REEFUEL (bio-LNG, e-LNG și LNG) ne ajută să economisim aproximativ 30% din emisiile de CO2 în transportul rutier.
Ați ales autocamioanele Volvo LNG pentru flota dumneavoastră. Ce argumente au fost decisive în favoarea Volvo?
CH: Flota noastră cuprinde în prezent aproximativ 70 de autotractoare (din care doar 6 sunt diesel și restul sunt pe LNG) și 34 de autocamioane articulate tot pe LNG. În afară de Volvo, Iveco și Scania, flota noastră include MAN, Mercedes și DAF. Ne-am ales furnizorii în funcție de diverși factori, cum ar fi distanța sau încărcătura. Dar, în urma testelor efectuate în cele mai diverse zone de operare și grade de severitate, am obținut cele mai bune rezultate de utilizare cu Volvo, în special în transportul în Italia.
Camioanele pe gaz sunt destul de speciale, nu numai în exploatare. Cum finanțați și întrețineți aceste vehicule?
CH: Finanțarea nu este diferită de cea a unui autocamion diesel convențional. Cu toate acestea, am încheiat acum contracte de întreținere pentru toate tractoarele. La sfârșitul duratei de viață, noi preluăm vânzarea vehiculelor.
Am întâlnit câteva camioane Paneuropa cu propulsie pe LNG în timpul testului nostru în Italia. Și, pentru că am folosit toate posibilitățile de realimentare, din cauza autonomiei limitate și a numărului mic de stații de alimentare cu LNG, iată întrebarea noastră: pot autocamioanele Volvo să parcurgă aceste distanțe fără probleme? Este o chestiune de know-how logistic sau tehnic sau trebuie să vă așteptați la provocări logistice în orice moment?
CH: Planificarea a presupus de la început un mic efort suplimentar. Datorită rețelei bine dezvoltate de stații de alimentare, este garantată o rutină zilnică fără probleme. Pe toată durata de viață a vehiculelor LNG, încă nu s-a întâmplat ca vreunul să se oprească având rezervorul gol.
Cum vedeți viitorul acestei tehnologii, date fiind discuțiile legate de anularea scutirii de taxă de drum din Germania pentru vehiculele pe gaz, plus că prețul la gaz nu mai e de mult prea atractiv?
CH: BioLNG este în prezent, și va fi pentru mulți ani de acum încolo, singura modalitate de a obține economii semnificative de CO2 în transportul de mărfuri grele. Nu există, în opinia mea, niciun motiv pentru a nu se oferi un sprijin suplimentar la taxele de drum în cazul în care valorile CO2 se îmbunătățesc. Taxa de drum ar trebui să țină cont de toate tehnologiile și să fie calculată pe baza emisiilor de CO2 și de azot și a altor emisii. Prețurile la gaz au crescut, dar nici prețurile la motorină nu vor scădea și, în plus, motorina nu aduce economii de CO2. Acest lucru trebuie realizat de urgență pentru a începe măcar să îndeplinim obiectivele climatice de la Paris. În același timp, presupun că prețul gazului va reveni la un nivel normal.
Text: Oliver WILMS
Traducere și adaptare: Andreea MATEI
FOTO: Richard KIENBERGER