Revista Tranzit organizeaza in premiera un concurs pentru desemnarea celei mai eficiente inovatii din supply-chain, implementata in ultimul an de companiile de transport, logistica si distributie. Juriul, format din managerii celor mai eficiente companii de transport si logistica din Romania, premiati de revista Tranzit pentru rezultatele deosebite din anul financiar 2013, alaturi de un manager cu foarte multa experienta din retail, vor alege castigatorul dintre trei solutii software (iSYS Software, Windsoft si Transporeon), aplicatiile unei burse de transport (Trans.eu), o semiremorca Krone cu podea dubla si o solutie de collaborative supply-chain propusa de CHEP.
Anuntul solutiei castigatoare va fi facut in cadrul conferintei Tranzit cu tema „Collaborative Supply-Chain – un mijloc eficient si ieftin de reducere a costurilor“, care va avea loc pe 25 martie, la Hotelul Crowne Plaza (Bucuresti).
CHEP – Collaborative Transportation
Carrefour, Procter&Gamble si CHEP, impreuna cu Nestle Waters si Coca-Cola au decis sa imparta transportul in Italia. Programul Collaborative Transportation maximizeaza productivitatea si asigura economii de costuri atat pentru CHEP, cat si pentru clientii sai. Programul reduce, de asemenea, emisiile de carbon, ca rezultat al reducerii numarului de curse.
Piata din Italia este foarte fragmentata – 91.000 de transportatori, avand in medie 1,7 camioane/firma. Odata cu implementarea programului, costurile au fost reduse cu 23%, iar emisiile de dioxid de carbon, diminuate cu 18%, gratie scaderii numarului de kilometri parcusi pe gol.
CHEP colaboreaza la nivel european cu peste 50 de companii. Gratie acestui program de transport, CHEP a economisit 2,9 milioane de km pe an la nivelul intregului sau lant logistic, reducand emisiile de dioxid de carbon cu 2.340 mt (1 mt = 1.000 kg).
iSYS – iTrack Optimize
Solutia iSYS este o platforma ce integreaza functiile de monitorizare, management de flota, planificare, optimizare, executie si verificarea executiei. Prin adaugarea unei infrastructuri de tip Cloud si prin includerea unui modul avansat de optimizare, platforma devine o solutie completa pentru managementul operatiunilor de transport si distributie.
Inovatia sistemului iSYS este ca se foloseste o singura interfata, cu module diferite pentru fiecare utilizator: dispecerii monitorizeaza vehiculele, planificatorii pot crea planuri optime de livrare, managementul poate rula rapoarte si crea simulari de impact de cost, soferii pot trimite update-uri de status si aparate mobile cu aplicatie instalate pe ele. Practic, aplicatiile sunt unite intr-una singura, motorul de optimizare fiind inclus in aplicatia de monitorizare. Utilizatorul poate folosi toate functionalitatiile specifice monitorizarii, de la localizare la rapoarte de consum, foi de parcurs, pontaje etc., la cele specifice planificarii si optimizarii.
Motorul de optimizare este parte din suita de solutii Transvision (furnizor cu prezenta globala si vechime de peste 30 de ani pe piata solutiilor de planificare si optimizare, parte a grupului AMCS – operare si urmarire pe domeniul de colectare a deseurilor). Acestea pot planifica si optimiza activitatile operationale, inclusiv modalitatea de incarcare a camioanelor. Pot oferi, de asemenea, suport in plasarea sau mutarea centrelor logistice sau in reorganizarea operatiunilor la nivel tactic.
Beneficiile sunt reducerea numarului de km parcursi cu aproximativ 20%, a timpilor de livrare cu 15%, a incidentelor de tip SLA cu 6,5% si a numarului de vehicule folosite cu 5%.
La fel ca in cazul solutiei de monitorizare flota, toate datele colectate de echipamenele clientului si procesate in aplicatie sunt proprietatea sa. Exista si clauze de confidentialitate stipulate in contractul semnat cu clientul final.
Solutia este in regim SaaS, astfel ca toate costurile sunt incluse – licentele sunt finantate de catre Isys. Clientul investeste in hardware-ul de monitorizare sau, in functie de situtie, poate fi folosit cel existent. De asemenea, in functie de cerintele clientului, mai pot exista investitii in customizari sau activitati de implementare personalizate.
Costul abonamentului depinde de diferitele cerinte, de dimensiunea parcului, numarul de utilizatori, tipul de echipamente montate etc. Solutia vizeaza producatori, retaileri, case de expeditie, transportatori si distribuitori. Primii clienti vor folosi solutia in acest an.
Krone – Mega Liner Variofloor
Semiremorca Krone Mega Liner Variofloor a fost oferita spre testare, la sfarsitul anului trecut, membrilor retelei Pall-Ex din Romania, pentru a vedea cum se comporta pe drumurile de la noi, cat de bine se poate folosi volumul util, cat de repede se incarca/descarca, dar si ce alte avantaje ofera exploatarea ei, urmand sa se decida eventual achizitia mai multor unitati.
Mega Liner Variofloor are greutatea proprie de 7,3 t – cu 600-700 kg mai mult decat un mega standard – din cauza podelei duble si a structurii de rezistenta si stalpilor ranforsati pentru Europa de Est. Aceasta dispune de sistem de ancorare a marfii Multilock cu posibilitati de fixare din 10 in 10 cm, rama laterala de 20 mm inaltime care impiedica alunecarea paletilor, sistem Krone Telematics Dry 2, acoperis hidraulic cu posibilitate de ridicare totala de 30 cm, doua perechi de stalpi laterali ficsi si 16 bare de fixare intre stalpi.
A doua punte este impartita in trei – fiecare segment fiind ajustabil independent pe inaltime, pentru a se adapta la mai multe dimensiuni de paleti, si avand o sarcina utila de 4 t – iar daca nu este nevoie de ea se poate pozitiona jos pe podeaua de baza sau sus pe acoperis, astfel incat inaltimea utila de aproape 3 m sa ramana intreaga.
Podeaua superioara se ridica la maximum si, in cazul in care se transporta incarcaturi mai grele de cele 12 t pe care le suporta cele trei segmente ale ei, pe puntea de baza se ajunge la o sarcina utila de 21 t.
Un alt avantaj pe care il aduce folosirea acestui model este siguranta mai mare a marfurilor, deoarece pe puntea dubla se pot pune paleti de diferite dimensiuni fara sa existe riscul ca ei sa alunece la franare si sa cada, asa cum se poate intampla in cazul semiremorcilor cu bare laterale pentru sprijinul lor.
Al doilea rand de podea are si el gauri pentru ancorare si, la fel ca podeaua de jos, dispune si de buza contra alunecarii paletilor in lateral.
In plus, nefiind nevoie de incarcare in doua camioane, marfa ajunge in acelasi timp la Sibiu si nu mai trebuie sa se astepte venirea ultimilor paleti pentru organizarea distributiei mai departe – multi membri Pall-Ex au nevoie de obicei de al doilea camion pentru o parte din paleti, dar acesta nu este folosit la capacitate, in timp ce Mega Liner Variofloor poate incarca 60 de paleti.
Mega Liner Variofloor costa cu circa 45% mai mult decat o semiremorca mega standard, iar producatorul promite o productivitate cu 25-32% mai mare, adica o acoperire a diferentei in 2-3 ani, in functie de organizare si de mixul de paleti. In plus, economia provine si din consumul mai mic de carburant, fiind folosit un singur camion in loc de doua.
Puntea superioara dispune de niste orificii unde intra lamele stivuitorului, care astfel prind podeaua, si pentru a-i modifica pozitia e nevoie doar de 3-4 minute. In total, incarcarea/descarcarea dureaza 16-20 de minute, pe cand in cazul unui alt model testat in Romania, cu bare transversale din aluminiu, care se incarca/descarca prin spate, era nevoie de circa 40 de minute, deoarece trebuia sa se adauge cate o bara dupa fiecare palet.
Transporeon – MOM
Aplicatia MOM (Mobile Order Management) a fost dezvoltata in 2014 pentru Knauf Gips, unul dintre cei mai mari producatori de materiale de constructii din Europa, care efectueaza zilnic 700 de transporturi (aproximativ 1.500 de livrari, 17.000 t materiale).
Knauf Gips utilizeaza solutiile Transporeon inca din 2000 pentru operatiunile de pe intreg lantul logistic. Odata cu introducerea aplicatiei MOM, soferul este inclus in procesul logistic.
Sistemul este simplu, se adreseaza clientilor Transporeon si include un modul de coordonare si smartphone-uri cu sistem android pentru soferi. (Knauf a optat pentru Samsung Galaxy Tab 7). Astfel, se tine sub observatie intreaga flota de camioane, din momentul plecarii de la locul de incarcare si pana la livrare. Modulul permite, pe langa monitorizare, comunicarea permanenta cu soferii, precum si calcularea timpului estimat de ajungere la destinatie. Iar in cazul in care sunt livrari multiple pe traseu se furnizeaza evidenta tuturor opririlor, precum si daca a fost respectat timpul stabilit pentru livrare. De asemenea, in momentul in care se constata ca vor fi intarzieri (cauzate de blocaje in trafic etc.), dispeceratul poate interveni din timp pentru reprogramare, evitand timpi inutili de asteptare. Si sunt anuntate imediat toate partile implicate.
Pentru receptia marfii se poate folosi tot telefonul mobil, cu inregistrarea semnaturii de primire si generarea documentului de receptie. Se elimina astfel timpii de asteptare pana la finalizarea schimbului de documente in original, dar si costurile suplimentare de expeditie.
De asemenea, in sistem se realizeaza o evidenta a tuturor livrarilor. Clientul este anuntat cu 60 de minute inainte de livrare asupra faptului ca marfa se afla la X km distanta si apoi, cu 10 minute inainte de ca vehiculul sa ajunga la destinatie. Iar daca sunt eventualele deteriorari ale marfii, fotografiile doveditoare pot fi transmise imediat.
Un angajat din cadrul companiei poate invata sa utilizeze aplicatia intr-o ora. Implementarea ei la nivelul intregii flote dureaza insa mai mult. In prezent, aplicatia MOM este utilizata de cinci clienti Transporeon.
Trans.eu – Business Messenger
Solutia oferita de Trans.eu sustine managementul eficient al lantului logistic, incepand de la cautarea ofertelor de camioane disponibile, urmarirea marfurilor si camioanelor, si pana la confirmarea livrarii marfii. Se permite comunicarea rapida intre partile contractante prin intermediul business-messenger-ului (fara a fi necesar contactul telefonic), iar comenzile de transport sunt generate automat de catre sistem, fara a mai fi nevoie de trimiterea unor e-mail-uri suplimentare. Comenzile de transport pot fi exportate in fisiere format .csv (order management system), iar documentele ce fac dovada livrarii marfii (CMR) sunt transferate automate in sistem.
Beneficii pentru transportatori:
– planificarea sarcinilor soferului imediat dupa primirea comenzii de transport;
– transmiterea de informatii din trafic catre sofer (blocaje, accidente, controale, deteriorarea marfii);
– contact permanent intre soferi si dispecerat;
– monitorizarea camionului pe harta;
– confirmarea livrarii marfii in timp real;
– transfer automat al documentelor de livrare.
Bursa Trans.eu si Business Messenger-ul sunt folosite de catre 27.000 de companii din Europa. Modulele „Order Management System“, „Monitorizarea Camionului“ si „Aplicatia pentru Soferi“ sunt versiuni Beta, testate de catre 1.000 de utilizatori. In vederea utilizarii este necesar accesului la sistemul Trans.eu (versiunea desktop sau web) si acces la internet, iar aplicatia pentru soferi se instaleaza gratuit.
Se foloseste astfel un singur sistem in loc de trei (calculator, scanner, telefon), iar accesul la sistemul Trans.eu este de 59 de euro/luna (259 lei/luna). Solutia este adaptata expeditorilor, producatorilor, firmelor de transport si soferilor. Sistemul include platforma destinata schimbului eficient de oferte de marfuri si camioane si pachet de servicii pentru companii din supply-chain (planificarea rutelor, confirmarea livrarii, verificarea contractantilor, comunicare eficienta).
Credibilitatea partilor contractante se probeaza printr-un proces de verificare efectuat in stagii multiple si intreaga activitate a companiei in sistemul Trans.eu ramane inregistrata.
Windsoft – WindTyre
Solutia WindTyre a fost dezvoltata de Windsoft si Tyre Management Consultancy, avand ca scop realizarea unui management eficient al anvelopelor. Practic, companiile de transport beneficiaza de un produs informatic si de sprijin in implementarea operationala si de transfer de cunostinte de specialitate a procedurilor interne de lucru, de training specific.
In baza de date se pot introduce orice operatiuni executate asupra anvelopelor – inlocuire, rotatii la alta axa, rotatii ale anvelopelor intre vehicule, adancimea anvelopelor – si se poate vizualiza tipul de profil montat printr-o poza generica atasata in sistem.
WindTyre include un sistem de alertare conceput pentru a fluidiza procesele operationale la nivel de departament. Acesta este util in decizia de inlocuire a anvelopelor in timp util. Tipurile de alerte sunt: alerta uzura primara (pentru anvelopele cu rata de uzura mai mare decat in mod obisnuit si care nu isi vor atinge potentialul de exploatare), alerta lista TO DO (pentru operatiunile marcate ca fiind necesare, emisa pana in momentul in care operatiunea solicitata este efectuata) si alerta mentenanta vehicul (urmarirea mentenantei pe vehiculul care a preintampinat uzura neregulata atat pe axa de tractiune, cat si pe axa de directie).
WindTyre ofera mai multe tipuri de rapoarte:
– pentru management (cost/km pentru fiecare tip de vehicul si evolutia sa, valoarea parcului de anvelope montate, valoarea stocului de anvelope noi si de refolosit, numarul de vehicule cu scadenta la verificare depasita, estimare cost anvelope pentru urmatoarele trei luni si numar de anvelope potential sub limita de uzura);
– de forecast (analiza a rulajului real al anvelopelor si estimare necesar de achizitie pentru anul urmator, evaluare la nivel de vehicul si de axa) – permite planificarea achizitiilor si mentinerea stocurilor proprii la nivel minim;
– de cost/km pe flota si vehicul;
– al vehiculelor de verificat sau deja verificate;
– al adancimii anvelopelor;
– de cost al anvelopelor.
WindTyre ajuta la reducerea consumului de combustibil prin monitorizarea si mentinerea presiunii optime in anvelope, reduce numarul de anvelope achizitionate prin alegerea produselor cu cel mai bun randament si prin solutii de prelungire a duratei de viata, creste gradul de repasarabilitate al anvelopelor, scade deseurile de anvelope si a interventiile de urgenta costisitoare, mai ales in strainatate.
La achizitia solutiei se parcug etape de analize si personalizare, precum si de testare, premergatoare implementarii efective. Investitiile sunt minime: un computer si instrumente profesionale de masurare si control al anvelopelor. Bugetul de licente este fix si se calculeaza in functie de numarul de licente folosite. Costul de implementare e calculat in functie de numarul total de vehicule.
WindTyre a fost implementat la Cartrans Preda si a permis reducerea cu 40.000 de euro/an a costurilor cu interventiile service-ului mobil, reducerea costurilor cu distrugerile colaterale cauzate de explozia anvelopelor, reducerea consumului de combustibil ca urmare a mentinerii corecte a presiunii (80 de euro/luna/ansamblu cap-tractor plus semiremorca), scaderi cu 10-15% a bugetului de achizitii anvelope.