Creșterea prețurilor la mărfuri și energie, combinată cu deficitul de șoferi, a făcut să scadă, începând cu 2021, capacitatea multor transportatori, astfel că raportul de forțe între aceștia și beneficiari s-a schimbat și a fost mult mai ușoară includerea în tarife a costurilor mai mari și renegocierea mai deasă a prețurilor din contrate. Cât despre cele spot, se știe că au atins în ultimul an niveluri de neimaginat în trecut, deoarece găsirea la timp a unor vehicule disponibile a devenit mult mai importantă decât prețul cel mai mic.
Lucrurile însă încep să se schimbe pe fondul crizelor și incertitudinilor din economie, iar tarifele spot – cele mai sensibile la fluctuațiile de pe piață – deja dau semne de scădere, așa cum reiese de pe marile burse europene, care, datorită volumelor uriașe tranzacționate, sesizează primele orice tendință nouă.
Activitatea a slăbit în toate economiile majore ale UE, iar inflația medie în Zona Euro a fost în august de 9,1% și continuă să crească, ceea ce duce la scăderea încrederii consumatorilor și a întreprinderilor din toate domeniile. Prețul energiei a crescut și el, iar dacă una dintre cele mai sumbre amenințări, de a nu avea energie suficientă pentru producție – în condițiile în care deja lipsesc și unele materii prime – devine realitate, volumul de marfă de transportat va scădea până la un nivel imposibil de estimat acum.
Germania a avut în al doilea trimestru din 2022 o ușoară creștere – surprinzătoare pentru analiștii economici, care rămân însă pesimiști în legătură cu evoluția din următoarele luni – și orice se va întâmpla în această țară va afectat întreaga Europă. Deja volumele de transport dintre Germania și Polonia scad din cauza slăbirii industriei din ambele țări, despre care se știe că sunt conectate strâns, polonezii oferind numeroase produse intermediare.
În Franța cheltuielile pentru alimente scad nu atât prin reducerea cantităților, cât prin trecerea la produse din categorii inferioare de preț, ceea ce afectează, de exemplu, volumele de transport pe relația Spania, un exportator tradițional de alimente pentru Hexagon, dar și o țară cu flotă puternică. Uriașă ca suprafață și populație, dar și ca volume de activitate pentru transportatorii români, Spania are unele dintre cele mai mari creșteri de prețuri și inflații din Europa, astfel că și aici consumul firmelor și al populației au scăzut.
O altă piață importantă pentru transportatorii români și pentru producția UE în general, Italia, tocmai a trecut prin demisia unui guvern și se așteaptă instalarea celui nou, dar și aici încrederea populației și consumul sunt în scădere din cauza inflației record. Datele pentru al treilea trimestru încă nu au fost publicate, dar Trezoreria estimează că Italia se îndreaptă spre o recesiune tehnică – de fapt, spre trei trimestre de scădere a PIB, nu doar două, cum este definiția recesiunii – și că abia în al doilea trimestru din 2023 va reveni la creștere economică.
Banca Mondială prevede o perioadă prelungită de creștere slabă și inflație ridicată – mai ales în zona Euro – precum și un risc mare de stagflație și chiar o nouă recesiune globală, la doar doi ani după ultima. Cele mai afectate sunt economiile avansate, unde se preconizează că PIB nu își va relua creșterea în 2023-2024, ca pe piețele emergente și în curs de dezvoltare.
Toate aceste realități economice au făcut ca volumele transportate aerian și maritim să scadă în ultimele luni, ceea ce se transferă, cu un anumit decalaj, spre rutier. Dar, spre deosebire de transportatorii maritimi, care au ajuns la profituri record în 2021 și 2022, operatorii rutieri nu au rezerve, deoarece lucrează cu marjă redusă de profit, creșterea tarifului fiind în mare parte rezultatul creșterii costurilor.
În aceste condiții, se ridică tot felul de întrebări referitoare la viitorul firmelor de transport, cu atât mai mult cu cât ele trebuie să facă față și prevederilor din Pachetul Mobilitate, și cerințelor de reducere a emisiilor.
Cum între cunoașterea realității și panică trebuie să existe o linie clară de demarcație, îndrăznim să spunem că există și vești bune, în tot noianul de amenințări. De transport va fi mereu nevoie, deci firmele care au învățat din experiența unor crize anterioare și știu să se adapteze rapid la schimbări sunt încrezătoare că vor merge înainte. Iar despre unele dintre ele știm deja că au planuri de dezvoltare. Transportatorii care au căutat să închege și relații personale cu clienții și să-i fidelizeze prin calitatea serviciilor vor fi păstrați pe acea listă scurtă de colaboratori la care nu renunți nici când volumele scad. Și, la fel, vor rămâne în cărți și cei care, în timp ce și-au calculat bine costurile și au renegociat atent tarifele în 2022, au avut grijă să nu sară calul și să nu-și preseze atât de des cât ar fi fost poate nevoie clienții cu solicitări de ajustare a prețurilor, știind că roata economiei până la urmă se întoarce. În plus, ca în cazul fiecărei perioade dificile pentru această industrie, firmele care consideră că au un management de calitate se bazează pe faptul că, la împlinirea unui an de când se aplică Pachetul Mobilitate, piața se va cerne din nou și măcar nu vor mai fi amenințate de operatorii cu prețuri nejustificat de mici.
Dumneavoastră pe ce atuuri vă bazați pentru a merge înainte și chiar a dezvolta afacerea de transport? Vă așteptăm la Cluj-Napoca, pe 4 noiembrie, la Gala Tranzit, să aflăm unii de la alții ce oportunități există în continuare în domeniu – dacă nu imediate, măcar din 2023 încolo.