În competiția Trailer Innovation, din al cărei juriul internațional face parte și revista Tranzit, s-au înscris anul acesta, la cele șapte categorii – Caroserie, Șasiu, Concept, Componente, Mediu, Siguranță și Smart Trailer – 67 de inovații. Acestea vizează mai ales decarbonizarea transportului, creșterea flexibilității, și implicit a eficienței, dar și un plus de siguranță și confort pentru șofer.
La categoria Smart Trailer au fost înscrise 11 inovații.
Lamberet a câștigat marele premiu cu 84 de puncte, datorită sistemului de control prin voce LCV (Lamberet Control by Voice), de folos deoarece distribuția produselor proaspete necesită manipulări succesive în condiții dificile, pe timp de noapte, pe pante etc., iar șoferul are o mână ocupată cu dispozitivele de control al caroseriei și al funcțiilor ei. Dar LCV le comandă de la distanță. Acesta este un dispozitiv inteligent care se bazează pe multiplexare, este integrat local în aplicația Multiplex Smartphone a Lamberet și este autonom, nu are nevoie de o rețea mobilă și nici de conexiune securizată Bluetooth între vehicul și telefonul smart. Șoferul poate să ridice liftul, să deschidă perdeaua de frig din spate sau să aprindă luminile cu acest dispozitiv, iar funcțiile pot fi sincronizate la cerere prin multiplexare. Astfel, livrările merg bine, riscurile de accidente în urma căderii în timpul manipulării mărfurilor sunt reduse și atât lanțul de frig, cât și pierderile de energie sunt optimizate prin faptul că se închide ușa la timp și astfel se limitează funcționarea agregatului frigorific. În plus, sistemul permite atragerea de noi șoferi tineri, datorită faptului că este modern, în conformitate cu experiența lor de viață „conectată”.
LCV este activat prin intermediul telefonului smart al șoferului și funcționează prin cuvinte cheie simple și logice. Operarea manuală clasică rămâne posibilă, ca și cea prin intermediul ecranului tactil al aplicației Lamberet Multiplex Smartphone.
Pe locul al doilea, cu 76 de puncte, s-a clasat Carrier, care a concurat cu agregatul frigorific Vector HE 17 pentru semiremorci, ce combină cea mai recentă arhitectură complet electrică a modelului Carrier A-Drive (tehnologie experimentată din 1999 încoace, care transformă puterea motorului în energie electrică prin intermediul unui generator) cu noi adăugiri concepute pentru a îmbunătăți performanța și eficiența, și care aduce cel mai recent sistem de control APX™ folosind tehnologia Controller Area Network (CAN), ce permite controlul și gestionarea tuturor elementelor și senzorilor motorului și optimizarea debitului.
Eficiența consumului de combustibil este mai importantă decât oricând pentru firmele de transport, atât din punct de vedere financiar, cât și din punct de vedere al mediului. Vector HE 17 combină toate îmbunătățirile de la Vector HE 19 și cea mai recentă tehnologie Variable Frequency Drive, reglând foarte bine nevoia de capacitate de răcire și cererea de energie și menținând consumul la cel mai scăzut nivel.
Reprezentanții companiei estimează că noul agregat va aduce îmbunătățirea eficienței energetice cu 20%, reducerea timpilor de nefuncționare, îmbunătățirea duratei de viață a componentelor, capacități avansate de comunicare, fiabilitate ridicată, greutate proprie redusă, emisii mai mici de zgomot ș.a.
Pe locul al treilea, cu 69 de puncte, a fost SAF-Holland, cu tehnologia NFC (near field communication) pentru comenzi sigure de piese de schimb, care permite, concret, identificarea axelor SAF, astfel încât atelierele să fie și mai eficiente. Axele și sistemele de suspensie SAF-Holland – foarte numeroase ca sistem de frânare, înălțime sau lățime de rulare, greutăți/axă, piese din componență ș.a. – pot fi identificate direct prin intermediul aplicației, cu un dispozitiv mobil, iar informațiile despre cea mai bună întreținere și cele mai bune reparații posibile sunt furnizate gratuit. Când o remorcă ajunge în atelier, mecanicii încep un fel de muncă de detectiv, deoarece nu pot întotdeauna să spună la prima vedere ce piese sunt instalate de producătorul respectiv, iar o semiremorcă mai murdară, care vine direct de la muncă, face și mai dificilă identificarea. Însă SAF-Holland atașează un cod QR individual pe produsele sale, care permite accesul la lista de piese de schimb specifice axei respective și la documentație, iar acest cod poate fi citit ușor de telefonul smart, astfel că utilizatorii sunt direcționați către pagina corespunzătoare a produsului din magazinul online. Prin urmare, echipa din service știe rapid de ce are nevoie și ce piese de schimb sunt disponibile. Iar dacă există probleme la scanarea codului QR SAF-Holland se bazează pe cipuri NFC în capacele axelor, care permit citirea mult mai rapidă și mai sigură a informațiilor.
Astfel, comanda pieselor de schimb poate fi făcută în siguranță și fără erori prin intermediul portalului online și se elimină confundarea pieselor și întârzierile asociate cu aceasta, deci vehiculul se întoarce la muncă repede.
În cele ce urmează vă prezentăm restul de opt sisteme în ordine alfabetică.
BPW a concurat cu programul de management al întreținerii Cargofleet 3, care vine să rezolve faptul că multe remorci nu sunt întreținute deloc sau sunt întreținute insuficient astăzi, ceea ce poate duce la defecțiuni neplanificate și probleme critice pentru siguranță. Acest sistem digital a fost conceput împreună cu idem telematics și facilitează gestionarea intervalelor de inspecție, a orarelor de întreținere și a mesajelor de eroare ale vehiculelor prin intermediul portalului Cargofleet 3 de la idem telematics.
Noul program din portal combină în premieră telematica clasică a vehiculelor cu managementul întreținerii și astfel sprijină gestionarea automată a flotei, iar reglementările digitale de întreținere pentru axele și trenurile de rulare ale BPW sunt deja integrate, urmând cele de la alți producători.
În cazul gestionării digitale a întreținerii, se pot lua în considerare întreținerea periodică (în funcție de timp, kilometri sau ore de funcționare), precum și problemele grave identificate (de exemplu, în ceea ce privește sistemul de răcire, pneurile sau frânele), dar vor fi adăugați, pe baza algoritmilor de inteligență artificială, și factori calculați/estimați care pot duce la uzuri.
Sistemul ajută și la planificarea și documentarea întreținerii, iar datele planificate sunt afișate în rapoartele despre flotă și în hărțile pentru dispeceri. Planurile de întreținere pot fi preluate de la producător printr-o funcție șablon, astfel încât necesitatea de a înregistra individual datele să fie redusă la minimum.
Portalul Cargofleet 3 este independent de producător datorită interfețelor sale deschise, deci permite și conectarea unităților telematice de la alți producători. Vehiculele nu trebuie neapărat să aibă o unitate telematică de la idem telematics, ci se pot folosi sistemele deja existente în flotă, de la alți furnizori.
Intervalele de întreținere a vehiculelor pot fi setate manual sau complet automat prin introducerea numărului VIN, iar sistemul oferă și opțiunea de a integra intervale de inspecție suplimentare, cum ar fi inspecția TÜV. Datorită avertizărilor automate, planificarea și optimizarea intrărilor în atelier se fac optim, astfel încât vehiculele trebuie să meargă mai rar și, prin urmare, sunt disponibile mai mult timp. Iar faptul că există documentație automată a lucrărilor de întreținere, deci un istoric digital disponibil în orice moment, crește valoarea de revânzare a unui vehicul.
Când se apropie data întreținerii, administratorul flotei este informat prin e-mail și prin programul destinat întreținerii.
Kässbohrer a participat cu Experiența 360O Gemenii Digitali, o premieră în industria remorcilor, care, cu ajutorul modelării 3D, creează copii digitale ale obiectului fizic (în acest caz o semiremorcă) și permit evaluări și dezvoltări mai rapide și mai eficiente ale produselor. Prin încorporarea imaginilor 3D realiste avansate în geamănul digital generat de departamentul de cercetare și dezvoltare, Kässbohrer oferă exemple din gama sa de produse, în utilizările lor specifice, și le pune la dispoziție online ca realitate augmentată (AR) și realitate virtuală (VR) partenerilor săi de afaceri, clienților, echipelor de vânzări și rețelei post-vânzare.
Experiențele site-ului la 360O sunt o soluție ideală pentru prezentarea vehiculelor non-simetrice, cum ar fi remorcile, care nu se văd la fel din orice unghi. Totuși, până acum niciun producător de remorci nu și-a expus astfel, online sau în alte medii, gama de vehicule, ci toți fac asta prin imagini simple sau desene tehnice, 2D sau 3D – dar ele nu acoperă toate detaliile. Iar dacă un client vrea să compare diferite semiremorci efortul său este mai mare dacă folosește aceste metode tradiționale.
Cei care vizitează site-ul dedicat Kässbohrer, pe de altă parte, pot examina vehiculele la 360O și pot face modificări în unghiurile pe care le doresc, le pot mări sau micșora pentru a le examina în detaliu din unghiul dorit și pentru a salva imagini de înaltă rezoluție în format JPEG pentru o examinare ulterioară. Compararea opțiunilor sau a arhitecturii întregii remorci este ușoară datorită bazei de date extinse și se pot vedea funcții cum ar fi extensiile șasiului sau piese în mișcare, deci clientul poate analiza și compara mai bine semiremorca. Iar la târguri experiența de 360O a gemenilor digitali este disponibilă ca AR. Odată scanate cardurile vehiculelor cu ajutorul camerelor telefonului, clienții vor avea posibilitatea de a observa ulterior semiremorcile, 3D, de la birou.
Dezvoltarea ulterioară include VR cu ochelari META Oculus Quest 2 de înaltă rezoluție, care creează senzația că ești alături de vehicule.
Experiențele 360O ale gemenilor digitali ajută și rețeaua de after-sales în formare a Kässbohrer, care numără 668 de centre în întreaga Europă, în sensul că procesul de planificare este facilitat și scurtat prin vizualizarea și înțelegerea exactă a detaliilor tehnice.
Nu în ultimul rând, solicitările de inscripționare din partea clienților, cu opțiuni de adăugate de logo, pot fi onorate rapid, iar imaginile finale pot fi folosite în scopuri de marketing chiar înainte de producerea remorcilor.
Astfel, transportatorii fac achiziții mai eficiente și mai ecologice, promit reprezentanții Kässbohrer, deoarece clienții din 55 de țări nu mai trebuie să călătorească la fel de mult ca până acum pentru a examina fizic vehiculele. Mai ales că gama Kässbohrer este cea mai largă din Europa, incluzând 23 de familii de produse, 82 de grupe și peste 250 de modele, cu mai mult de 1.000 de versiuni unice. Iar în 2021-2022 Kässbohrer a adăugat peste 72 de opțiuni de echipamente tehnice și electronice doar în gama cisterne/silo.
Krone a înscris în competiție Soluțiile Inteligente de Transport, necesare deoarece, așa cum explică producătorul, în 2023 nu va mai fi suficient ca operatorii de flote să genereze date sau să le alimenteze extern, ci provocarea va fi de a extrage esența din aceste date și de a lua astfel decizii. Deoarece volumul tot mai mare de informații disponibile este o povară pentru companii și pentru angajați.
Krone Intelligent Transport Solutions vine cu serviciile de nivel 3 Plus, incluzând poziția (nivelul 1), datele despre vehicul, EBS și senzori (nivelul 2) și siguranța mărfurilor Smart-Load (nivelul 3), care constituie baza pentru analizele de transport (nivel Plus, se referă la recomandările venite pe baza datelor despre timpii de condus și de odihnă și locații) și TCO² Analytics (nivel Plus, se referă la recomandări legate de anvelope optimizate pentru emisii mai mici de CO2 și se bazează pe evaluarea datelor de telemetrie ale vehiculului)
Astfel, Krone optimizează managementul transporturilor și gestionarea flotei pe baza inteligenței artificiale și ajută la scăderea emisiilor de CO2, producătorul fiind un partener cheie în planificarea proiectului noului spațiu european de date Gaia-X 4 Mobilitate Viitoare.
În perioade cu marje scăzute de profit, criză de șoferi și reglementări tot mai multe și mai stricte, este cu atât mai important ca operatorii de logistică să își gestioneze eficient resursele limitate și de aceea Krone le vine în ajutor cu noile servicii Level 3 Plus, care includ evaluarea bazată pe inteligență artificială (IA) a timpilor de condus și de odihnă (analiza transporturilor) și detectarea automată a spațiului de încărcare liber (camera Smart-Load) sau a greutății utile disponibile (date EBS), rezultând o optimizare a sarcinii de până la 20%, securizarea inteligentă a sarcinii și detectarea mișcării în interiorul remorcii și recomandări pentru selectarea optimizată a anvelopelor în funcție de CO2 (analiza TCO²), care oferă și un potențial de economisire a combustibilului de până la 10%.
Deci Krone Intelligent Transport Solutions oferă servicii inteligente destinate flotelor care depășesc cu mult simpla furnizare de date telematice.
Thermo King a concurat cu agregatul Advancer 500 Spectrum, pentru semiremorci cu mai multe temperaturi, care permite o mai bună gestionare a temperaturii, un control mai mare al sarcinii și o reducere a costului combustibilului și a emisiilor. Acesta este proiectat și construit pe baza a peste 50 de milioane de linii de date operaționale, ceea ce înseamnă că își concentrează eficiența și performanța exact asupra locului și modului în care se transportă bunurile, astfel încât, pentru prima dată pe piața aplicațiilor multi-temp, operatorii să poată monitoriza și controla consumul de combustibil al agregatului. Iar în cazul Advancer 500 se constată o reducere de până la 30% în comparație cu media pieței. Informațiile privind monitorizarea combustibilului sunt disponibile pe platforma telematică de urmărire TK, pentru vizibilitate și control complet al flotei.
Cu un controler complet nou, agregatul garantează eficiență și îmbunătățește gestionarea temperaturii și controlul mărfurilor transportate, permițând selectarea valorilor în trepte de 0,1 OC.
Advancer 500 Spectrum poate fi alimentat de Thermo King AxlePower (generator al axei), Full Hybrid (soluție alternator invertor), Energy Pack (baterii) sau Plug in. El necesită cu 30% mai puțină întreținere, oferă pulldown mai rapid cu până la 40%, este construit pe o linie certificată ca fiind neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon și este primul agregat multi-temp cu panou solar integrat, care asigură o durată lungă de viață a bateriei și o mai bună gestionare a ei. Performanțele sale sunt ridicate atât în operațiunile pe distanțe lungi, cât și în cele din interiorul orașelor.
Thermo King a analizat peste 20 de arhitecturi diferite ale agregatelor pentru a decide asupra celei mai bune tehnologii care să fie no. 1 în toate domeniile: eficiență, flux de aer, controlul temperaturii, capacitate, zgomot și electrificare. Toate A-500 Spectrum vin standard cu conectivitate în două direcții, oferind operatorului flotei acces la suita completă de funcționalități pentru a-și optimiza flota.
Un sistem similar celui de la Krone a prezentat și Schmitz Cargobull, TrailerConnect® Data Management Center, despre care puteți citi mai multe în numărul din august al revistei Tranzit, în articolul dedicat evenimentului premergător IAA Hanovra pe care l-a organizat producătorul german.
Schmitz Cargobull a mai participat în competiția la categoria Smart Trailer cu sistemul pro-activ de monitorizare pentru agregatul frigorific S.CU, revizuit, ca parte a digitalizării soluțiilor oferite de producătorul german de semiremorci, ce permite detectarea mai din timp a defecțiunilor agregatului și recomandă clientului o soluție concretă pentru o defecțiune iminentă. Șoferul este notificat înainte de defectare și poate lua măsuri pentru a preveni sau a minimaliza timpul de nefuncționare.
Tabloul de bord al flotei nou creat, Fleet Watch, din portalul TrailerConnect®, oferă dintr-o privire toate informațiile relevante despre unitatea frigorifică, un sistem de tip semafor afișează vizual starea parcului frigorific, iar cerințele de întreținere viitoare sunt afișate non-stop, încă din stadiu incipient, pentru un control mai bun și mai transparent al flotei. Vehiculele cu risc de apariție a defecțiunilor în viitorul apropiat sunt afișate în zona galbenă a sistemului de avertizare de tip semafor, iar e-mailurile de notificare cu recomandări concrete de acțiune pentru remedierea problemei sunt trimise la contactul stocat. Cargobull Euroservice oferă suport suplimentar, în orice moment al zilei sau al nopții, ca parte a unui contract de servicii complete, și prin organizarea rapidă a programărilor la atelier este garantată o asistență și mai rapidă și vehiculul este pregătit imediat de drum.
Thermo King a mai concurat cu agregatul frigorific V-1000, pe care l-a lansat oficial la IAA. Acesta este alimentat de vehicul, nu are motor diesel și reprezintă o alternativă durabilă pentru sistemele tradiționale de refrigerare diesel pentru camioane medii și grele, de la 3,5 la 25 t, pentru transport atât cu o singură temperatură, cât și cu mai multe temperaturi, pentru răcire și pentru încălzire. Acesta nu are emisii de CO2, capacitatea sa de răcire este cu până la 25% mai mare decât a unui agregat diesel, fluxul de aer este cu până la 33% mai mare și capacitate de răcire, cu până la 67%mai mare, ceea ce protejează încărcătura în cele mai dificile condiții și le permite clienților să evite agregatele alimentate cu motorină.
V-1000 este potrivit pentru cabine înalte și este compatibil cu mai multe tipuri de vehicule, inclusiv pe CNG, LNG, biodiesel sau camioane electrice. Când noul V-1000 este propulsat de un camion Euro 6, emisiile sale se pot reduce la jumătate. Iar zgomotul este și el mai mic.
V-1000 oferă deci costuri reduse, greutate mică – mai puțin de jumătate din greutatea unui agregat diesel, economisind 150-250 kg – și dimensiuni compacte și utilizează un compresor acționat de camion, dezvoltat exclusiv pentru Thermo King, care are performanțe neatinse până acum de unitățile de acest tip. Consumul de combustibil este cu până la 54% mai mic, în funcție de aplicația clientului, față de al unui agregat diesel, iar costurile de întreținere sunt cu până la 33% mai mici, incluzând atât piesele, cât și manopera.
Când autocamionul se oprește, agregatul electric V-1000 poate fi conectat la rețea pentru a asigura răcirea în timpul livrării sau încărcării. V-1000 este certificat PIEK și permite operarea cu zgomot redus pentru livrările pe timp de noapte și rutele de transport sensibile la zgomot.
TMT Tank & Trailers a concurat cu semiremorca Trailer Master Technology, care va fi sub control prin intermediul platformei web și al aplicației mobile, fiind mai ușor de verificat în special presiunea anvelopelor, presiunea suspensiei pneumatice, senzorii pentru deschiderea/ închiderea ușilor, temperatura și presiunea din sistemul hidraulic, starea acoperișului și deschiderea/închiderea hidraulică a acestuia, blocarea și acționarea ușii, starea uleiului, senzorul de presiune, presiunea din filtru, gestionarea unității motoare (comanda de încărcare/descărcare/oprire, afișajul, numărul șasiului, plăcuța de înmatriculare, data înmatriculării, uzura frânei, greutatea totală, greutatea/axă, numărul de ore de utilizare a vehiculului – pe zi și total), geolocalizarea, rapoartele online zilnice și pe o anumită perioadă de timp. Totul se afișează pe telefonul inteligent, tabletă sau computer. Având aceste informații, calitatea transportului crește, iar vehiculele sunt servisate mai ușor și mai rapid, deoarece componentele sunt monitorizate în permanență.