Vasile Valeriu Trip a înființat firma Valtryp în 1994, cu scopul de a produce volane auto. De atunci aceasta nu și-a întrerupt activitatea de îmbrăcare a volanelor în piele și lemn și de producere a altor accesorii auto, fiind încă în ascensiune. Mai mult decât atât, progresul său a fost vizibil în special în momente de criză economică și în perioadele dificile pentru industria automotive, deoarece o bună parte dintre competitori au dispărut de pe piață, ceea ce a determinat o creștere a cererii.
În aceste condiții, capacitatea de producție a crescut progresiv și în 2019 Valtryp și-a mutat activitatea într-o hală mai mare, mai bine tehnologizată și mai modernă. Iar în perspectiva lui 2024 se prospectează dublarea comenzilor și implicit dublarea capacitații de producție, care va determina și creșterea numărului de angajați. Dar planul de expansiune pe care și-l propune Valtryp nu este posibil fără angajarea de personal din străinătate, câtă vreme Vasile Valeriu Trip este de părere că forța de muncă din România, cu precădere tinerii, nu dorește să lucreze în producție și de multe ori alege să emigreze pentru a presta diverse munci.
Investiție totală de 4,6 milioane de euro
Înființarea și dezvoltarea companiei Valtryp au fost rezultatul unei inițiative a lui Vasile Valeriu Trip care, având profesia de inginer, și-a aprofundat cunoștințele în industria de producție a componentelor auto și a stabilit conexiuni cu unii producători care urmau să îi devină clienți. Fondatorul firmei ne-a dezvăluit că la început a investit în jur de 160.000 de euro, iar primul export de volane s-a realizat în 1995, pentru Jaguar, care era locat în Birmingham. Începând cu primul transport și până astăzi, Valtryp și-a adăugat în portofoliu aproape toți marii producători de automobile din lume, printre care Porsche, Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Volkswagen, Audi, Skoda, Jaguar, Fiat, Alfa Romeo sau Toyota. „Principalele atuuri care au dus la succesul Valtryp sunt punctualitatea, seriozitatea, calitatea, prețul bun și livrarea la timp. Drept urmare, inclusiv în timpul crizei economice anterioare, producția a crescut cu 10-15%/an, iar în primele luni de pandemie de Covid-19 chiar cu 20-22%.”
În țara noastră există și alte fabrici care prelucrează volane auto, dar Valtryp a fost prima care a desfășurat această activitate și care are capital 100% românesc. Exemplul său nu este însă definitoriu pentru industria componentelor auto, subliniază Vasile Valeriu Trip, deoarece pe această piață, și mai ales în producția de volane auto, există o competiție acerbă, cerințele clienților sunt înalte, în special cele legate de calitate, deci este foarte greu de intrat în domeniu.
Investiția totală în noua hala de producție a ajuns la 4,6 milioane de euro, din care 60% din fonduri europene, prin colaborarea cu ADR Nord-Vest, „de care suntem foarte mulțumiți”. Vasile Valeriu Trip le recomandă tuturor să aplice pentru fonduri europene. „Construiam fabrica oricum, și fără fonduri, dar poate nu la aceleași standarde. Finanțarea a fost strict pentru spațiile de producție, iar restul s-a realizat din banii firmei, care au fost recuperați imediat după fiecare etapă a investiției, în 10-20 de zile, deci mai repede decât termenul normal de 30 de zile.”
Chiar și în condițiile unui mediu economic lipsit de predictibilitate, Valtryp nu a renunțat la planurile de dezvoltare deja stabilite, ci a investit în implementarea unei rețele de celule fotovoltaice, „o acțiune esențială în special în contextul crizei energetice”. Pentru aceasta s-au folosit fonduri europene și fonduri proprii, iar celulele fotovoltaice au fost montate pe toată suprafața acoperișului. Datorită lor, în zilele cu soare puternic, hala de producție Valtryp își poate asigura independent întreaga cantitate de energie de care are nevoie și poate debita energie și în rețeaua publică.
Muncitorii străini sunt o soluție bună financiar, dar nu și afectiv
În prezent Valtryp produce 1.500 de volane pe zi, într-un singur schimb de opt ore, iar obiectivul pentru următorii ani este să se dubleze volumul, prin creșterea comenzilor tuturor clienților actuali. Însă pentru atingerea acestui obiectiv trebuie recrutați și pregătiți noi operatori. Valtryp are 246 de angajați, din care circa 240 în producție „și ar mai fi nevoie de minimum 150, dintre care pe 100-110 i-aș putea angaja pe loc, deoarece comenzile sunt în continuă creștere, iar fabrica este proiectată să asigure 450-500 de locuri de muncă”.
În condițiile în care Valtryp se confruntă cu lipsa forței de muncă locale, până acum au fost angajați 32 de muncitori din Sri Lanka și Sudan, dintre care primii au sosit în fabrică acum trei ani, după ce o firmă din Vaslui a falimentat, iar Crucea Roșie și Ministerul Muncii au încercat plasarea lor în alte companii din România. În mai 2022, aceștia au revenit în țara natală pentru a-și vizita familiile, pe care le-au adus la Oradea pentru angajare, iar acum vor să mai recomande alte cinci familii pentru a lucra în fabrica de volane. De la momentul identificării persoanelor candidate pentru angajare, prin intermediul unor agenții de recrutare, și până când acestea ajung în România durează 3-4 luni, din cauza birocrației și a formalităților impuse de către ambasade, birouri de emigrări ș.a.
Angajaților extracomunitari li se oferă cazare cu toate utilitățile și trei mese pe zi în primele luni, până se stabilizează financiar, și ei sunt, în opinia lui Vasile Valeriu Trip, o soluție bună din punct de vedere al banilor și al productivității, deoarece s-au adaptat foarte bine. „Însă este regretabil faptul că tinerii români nu prea sunt atrași de muncă, deși am reușit să creăm condiții foarte bune în noua clădire modernă, iar salarizarea este și ea bună spre foarte bună. Cei care se angajează stau aici doar câteva luni și apoi pleacă în străinătate sau de multe ori în agricultură, neștiind ce vor face la final de sezon. De aceea persoanele pe care ne putem baza sunt cele de peste 40 de ani. Nu am crezut că vom ajunge vreodată să aducem forță de muncă din alte țări. Regret faptul ca pleacă tinerii din țară și nu știu de ce fac asta, pentru că nu vin mai bogați de acolo și nici nu trăiesc mai bine în străinătate, nu au condiții bune de cazare și la noi ar câștiga la fel de mult ca acolo. Mi-aș dori ca guvernul să ajute tinerii financiar, să-și poată deschide afaceri proprii. Eu, de exemplu, le-aș oferi tinerilor de până la 30 de ani minimum 10.000 de euro pentru a înființa o firmă, din care 5.000 de euro nerambursabili și 5.000 de euro fără dobândă, cu condiția să angajeze cel puțin două persoane, pentru măcar doi ani. Deoarece, dacă ar primi șomaj sau ajutor social, oricum ar costa statul mai mult. Și astfel economia țării ar avea de câștigat, iar tinerii nu ar mai pleca. Dar ceea ce se întâmplă acum este foarte trist pentru antreprenorii români care nu vor să plece din țară, ci vor ca firmele să aibă continuitate în România, așa cum și eu intenționez să transmit conducerea firmei copiilor mei.”
Valtryp are și inițiative sociale. De exemplu, prin parteneriatul cu Universitatea din Oradea, primește studenți să facă practică pentru a vedea cum este să lucreze în producție și mai ales pentru a înțelege că se poate munci în condiții bune și în România. Unii dintre aceștia au ajuns să fie angajați în departamentul administrativ al companiei, având funcții de consilier juridic sau inspector resurse umane. De asemenea, în prezent există un parteneriat cu Penitenciarul Oradea prin care firma facilitează reabilitarea persoanelor private de libertate, „și putem spune că această colaborare este benefică pentru ambele părți”.
Ca orice componentă auto, și volanele se produc just-in-time
Materia primă – scheletul metalic, pielea ș.a. – provine de la beneficiari care organizează două transporturi în fiecare zi și la finalul zilei sunt expediate cel puțin două transporturi de volane finite. Transporturile sunt efectuate prin intermediul unor operatori români contractați de producătorii de autovehicule.
În condițiile în care termenele de livrare sunt foarte stricte în industria auto, marile companii optează adesea pentru transportul aerian al componentelor. De aceea managerul Valtryp este interesat de terminalul aerian CTP din Oradea, care va fi funcțional în curand, și apreciază demersurile celor care s-au implicat în realizarea acestui proiect.
Proces de producție în 24 de etape
Spațiul de producție al Valtryp este împărțit în funcție de producătorii autovehiculelor cărora le sunt destinate volanele. Prelucrarea unui volan durează 40-140 de minute, în funcție de tipul său, și presupune 24 de faze de producție și un proces de școlarizare specific pentru fiecare fază, desfășurat timp de două luni în departamentul specializat din cadrul halei de producție.
O alta componentă a activității Valtryp este aceea de cercetare în scopul îmbunătățirii produselor și eficientizării procesului de producție. Spre exemplu, pentru unele din modelele de volan s-a optimizat de curând procesul tehnologic de coasere a pielii, care a dus la o estetică îmbunătățită și a crescut rezistența cusăturii. Aceste propuneri de îmbunătățire sunt adresate producătorilor de autovehicule și sunt implementate în urma confirmării din partea lor.