2022 a fost un an bun pentru Iveco România, așa cum apreciază Andrei Gagea, Business Director-ul companiei, deoarece a adus, față de 2021, un plus estimat de 13-14% în ceea ce privește cifra de afaceri, consolidarea poziției de lider pentru vehiculele din gama ușoară, cu o cotă de piață de peste 25%, și menținerea pe locul secund în clasamentul general al vehiculelor de peste 3,5 t. Și vânzările de piese de schimb au fost cu 10% mai mari față de 2021, și numărul de contracte de service a crescut semnificativ, iar singurul segment aflat în scădere, cu circa 30%, este cel al vânzării de vehicule rulate, din cauză că nu au fost multe mașini pe stoc.
Concret, 2022 s-a încheiat cu livrarea a aproximativ 2.200 de vehicule ușoare noi și circa 455 medii și grele (contractate fie în 2022, fie în 2021). Iar dintre cele din gama grea aproximativ 80% sunt autotractoare și restul șasiuri de construcții și de vehicule municipale, în special gunoiere. „Nu înseamnă că nu a fost și pentru noi un an dificil și extrem de dinamic, ca pentru toți ceilalți producători”, subliniază Andrei Gagea, „deoarece am reluat livrările la început de an, după problemele din lunile anterioare, apoi au venit alte crize pe lanțul de aprovizionare, apoi am livrat iar, apoi ne-am oprit iar”. Spre final de an ritmul s-a mai stabilizat și Iveco a ajuns la circa 250 de vehicule/lună, astfel că în trimestrul al patrulea s-au livrat de fapt aproximativ 30% din mașinile noi din 2022.
Un lucru îmbucurător este acela că, în ciuda mediului economic imprevizibil și a așteptatei scăderi a volumelor de transport în viitorul apropiat, nu au fost clienți care să anuleze comenzi.
Compania a avut și vânzări de flote, în medie de 30 de unități/client, atât pentru Daily, cât și pentru modelele grele (către Treiro, Est Europa, Mistio, Transpeco), iar unele dintre acestea au fost împărțite în mai multe loturi, cu livrare atât în 2022, cât și în 2023.
În concluzie, „considerăm că am avut un an bun, deoarece am vândut mai multe unități decât în 2021 și chiar am depășit creșterea pieței, deci avem o cotă mai mare, și am trecut peste toate obstacolele generate de întârzierile de producție”.
Iveco România are și clienți multinaționali, dar nu mulți, și dintre ei au făcut anul trecut achiziții de flote Est Europa și Arcese – firma clujeană a cumpărat deja mai multe camioane pe gaz, dar, din cauza prețului mare al acestui combustibil din ultimul timp, a trecut pentru o vreme înapoi la modele diesel. Oricum, așa cum constată Andrei Gagea, aceste multinaționale au înmatriculat mai puține camioane în România decât în anii trecuți.
Pe de altă parte, sunt și firme românești cu filiale în străinătate care și-au declarat intenția de a transfera acolo unele vehicule achiziționate, „însă noi le-am vândut în România și nu știm dacă au făcut până la urmă asta. E clar că mulți transportatori analizează piața și caută să vadă care e cea mai bună soluție de adaptare la Pachetul Mobilitate. Iar deschiderea unei firme în vestul Europei, deși poate fi foarte tentantă, trebuie precedată de calcule legate de costurile de operare de acolo și de taxe și impozite.”
Termenul de livrare era la final de 2022 de 6-9 luni, în funcție de model, dar Iveco România are două tipuri de comenzi – vehicule realizate special pentru anumiți clienți și vehicule în configurații standard puse în producție în avans, fără a avea comenzi ferme. Iar acestea din urmă permit și livrări din stoc.
În cazul utilitarelor a căror livrare a întârziat câteva luni Iveco a căutat, împreună cu finanțatorii și cu clienții, formule ca aceștia din urmă să poată folosi mai mult timp mașinile pe care le aveau deja, prin extinderea perioadei de leasing sau buy back.
Vehicule cu 20-25% mai scumpe decât la final de 2021
Prețul camioanelor noi a înregistrat o creștere medie de 20-25% față de finalul lui 2021, cu diferențe în funcție de model. Dacă inițial creșterea a fost efectul presiunii pe care pandemia a adus-o asupra lanțului logistic, în special prin scumpirea în foarte mare măsură a materiilor prime, de când a început războiul din Ucraina materiile prime și materialele s-au ieftinit în unele cazuri, dar s-a scumpit energia, iar inflația a fost foarte mare, în medie de 15% în Europa.
Pe de altă parte, adaptarea la noile standarde Euro 6 Stage E nu a adus o creștere semnificativă de preț.
Conform prognozelor instituțiilor europene și analiștilor economici, și în 2023 inflația va fi mare, deși nu ca în 2022, deci piața de camioane va fi caracterizată în continuare de costuri și prețuri dinamice, „însă comenzile nu vor încetini semnificativ. Dimpotrivă, locurile pe care le‑am rezervat deja în producție și comenzile ferme pe care le avem deja cu livrare în 2023 sunt cu 15-25% mai mari decât livrările din 2022, deci semnalele sunt bune. Poate în ultima lună, pe unele segmente, a apărut o încetinire a ritmului vânzărilor, dar încă nu putem estima foarte clar dacă este efectul situației economice care va urma sau este sezonalitate.”
Vehicule mai bogate și mai conectate
Andrei Gagea remarcă faptul că, spre deosebire de anii trecuți, când clienții români de utilitare ușoare preferau transmisiile manuale, în ultimul timp au crescut solicitările pentru transmisii automate și pentru sisteme care să sporească siguranța șoferilor. Iar la camioane grele se comandă tot mai multe opționale care cresc siguranța și confortul, astfel că se poate spune că mașinile vândute în România au configurații bogate, de unde și prețul mediu mai mare.
În plus, pachetele standard de conectivitate sunt tot mai accesate, clienții înțeleg tot mai bine cum se folosesc ele și ce avantaje aduc – de exemplu, posibilitatea de a face diagnoză sau update de soft de la distanță, fără drumuri în service sau imobilizări ale vehiculelor – și chiar încep să comande pachete suplimentare. „Este o evoluție firească, deoarece suntem în secolul în care tabletele și telefoanele smart fac parte din viața noastră și e normal să fie prezente tot mai mult și în transport.”
În 2022 Iveco a lansat serviciul Iveco Topcare, care include, pe lângă întreținere și reparații, servicii suplimentare de asistență a șoferului și prioritate la intrarea în service. De exemplu, dacă reparația durează mai mult, șoferului i se plătesc cazarea, mesele și transportul până la hotel, parcarea în siguranță a vehiculului și chiar serviciile medicale de urgență, atunci când este cazul. Iar clienții români solicită tot mai des și acest pachet.
În timp echipărilor disponibile în prezent li se vor alătura altele, dintre care circa 20 de sisteme, ce țin de siguranță, vor fi obligatorii conform legislației europene de la final de 2023.
Dobânzi „extraordinar de bune” în cazul anumitor tipuri de finanțare
20-22% dintre vehiculele ușoare și 23-24% din cele grele vândute de Iveco în 2022 în România au beneficiat de finanțare de la Iveco Capital, despre care Andrei Gagea spune că a avut dobânzi foarte bune, datorită colaborării cu vendori partneri. În cazul Daily cel mai accesat produs financiar, leasingul pe 3-4 ani, s-a făcut cu dobândă fixă de 1,99%, „deci extraordinar de bună”, iar la gama grea dobânda fixă a fost de 2,4-2,5%. „Acum, la final de an, suntem în perioada în care definim condițiile exacte pentru 2023 și vrem să fim cât mai aproape de valorile din 2022.”
Clienții nu au fost foarte interesați de leasing operațional, deci acest produs nu a beneficiat de o creștere semnificativă față de anii trecuți, dar Iveco are colaborări cu cei mai mulți furnizori și Andrei Gagea este de părere că piața de leasing operațional este dinamică și că în viitorul apropiat, din cauza incertitudinii economice, mulți clienți vor alege această formulă. „Însă în primele 3-4 luni ale anului, cel puțin pentru vehicule comerciale – poate la autoturisme este diferit – nu estimez o creștere semnificativă a numărului de contracte de leasing operațional.”
Camioanele grele dețin ponderea cea mai mare în vânzările de second-hand
Vehiculele second-hand vândute de Iveco în 2022 au provenit din aceleași surse ca în anii anteriori: din contracte locale de buy back și trade in și din achiziții de pe piața locală ori europeană și de la finanțatori. Unii clienți au preferat să nu returneze mașinile la finalul contractului de buy back, alții le-au transferat pe piața internă, alții le-au vândut pe cont propriu, dar sunt tot atâția care au respectat clauzele de buy back și le-au restituit la timp.
În total s-au vândut peste 400 de unități, din care 70-75% din gama grea, iar prețul lor a urmat cam aceeași tendință de la utilitarele noi.
Cu 50% mai multe contracte de service pentru camioane grele
Vânzările de piese de schimb au fost și ele mai mari cu 10% față de 2021, datorită creșterii de la un an la altul a parcului de vehicule Iveco din România, iar numărul contractelor de service a fost mai mare cu 200% pentru gama ușoară și cu 50% pentru cea grea, dovadă că transportatorii – atât clienții de flote, cât și cei de retail – caută soluții care să garanteze costuri previzibile și calitate, deci și liniște.
Manopera a fost mai scumpă în 2022 din cauza inflației și a creșterii costurilor cu utilitățile și cu forța de muncă, iar piesele de schimb au avut și ele un preț mai mare.
Rețeaua de service a companiei a fost neschimbată în 2022 față de 2021, dar pentru începutul lui 2023 este prevăzută inaugurarea unui nou centru la Galați, al dealerului European Truck Center, alături de extinderea capacității atelierului de la Constanța și de deschiderea altor 3-4 puncte noi. „Deci rețeaua este dinamică, deoarece se investește mult în creșterea capacității de vânzare și service.”
Iar în ultimele zile din an Andrei Gagea estima ca activitatea din service să fie și mai intensă, multe firme aducând camioanele acasă pentru vacanță și dorind să le aibă bine pregătite pentru reînceperea activității în ianuarie.
Pregătiri intense pentru lansarea eDaily
În septembrie 2023 Iveco va lansa în România eDaily și până atunci pregătește rețeaua cu training pentru vânzători și cu stații de încărcare cu energie electrică. Iar în cadrul unui parteneriat cu Enel X intenționează să le ofere clienților care doresc asta stații cu putere electrică mare, pentru care este nevoie de investiții importante.
Ca și în cazul celorlalte modele noi lansate de companie, și pentru eDaily va exista o flotă demo și deja mulți clienți au văzut oricum noul vehicul la evenimente internaționale, au discutat în detaliu despre el cu specialiștii Iveco și l-au inclus în bugetul de achiziții pentru 2023. Unii dintre ei chiar au dat comenzi ferme, „dar deocamdată nu avem o țintă sau o estimare de vânzări, deoarece vrem întâi să fie funcțională rețeaua de service, de puncte de asistență și de stații de încărcare și să aibă toți dealerii pregătite investițiile și infrastructura”.
În ceea ce privește vehiculele electrice grele realizate de Iveco și Nikola și prezentate în premieră la IAA Hanovra 2022, acestea nu vor fi lansate în România în 2023, deși interes există și pentru ele.
Piața din 2023 și tranziția sustenabilă depind și de legiuitori
În 2023 Andrei Gagea se așteaptă, pe baza comenzilor deja primite, să crească din nou vânzările, atât pentru gama ușoară, cât și pentru cea grea. Dar, așa cum 2022 a început sub semnul pandemiei și s-a terminat sub semnul războiului, nici pentru 2023 nu se pot face predicții pe termen lung.
Un lucru de care este încă nevoie este ca legiuitorii din România să clarifice dacă vor acorda subvenții pentru achiziția de utilitare electrice și dacă posesorii de permis categoria B vor putea conduce și mașini mai grele decât în prezent – dată fiind greutatea suplimentară pe care o vor avea utilitarele electrice.
În plus, reprezentantul Iveco este de părere că avem nevoie și pentru utilitare diesel de programe similare celor de la autoturisme (Rabla sau Rabla Plus), deoarece parcul circulant este destul de îmbătrânit – mai puțin la camioane grele – și necesită înnoire.
De asemenea, trebuie clarificat dacă există sau nu capacitate de încărcare cu energie a stațiilor și dacă se vor acorda subvenții pentru firmele care investesc în această infrastructură de încărcare.
Transportatorii au nevoie să știe toate aceste lucruri înainte de a lua decizii de achiziții și de aceea se interesează la furnizori și la autorități, cu atât mai mult cu cât în unele orașe europene nu va mai fi permis accesul în centru decât cu vehicule nepoluante. Poate firmele nu vor fi sprijinite în toată Europa în aceeași măsură în care sunt sprijinite în Germania, dar în fiecare țară există un pachet de stimulare a înnoirii parcului și de trecere la vehicule electrice și de aceea se așteaptă și decizia executivului din România legată de ce va fi subvenționat și ce nu în 2023.