Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cushman & Wakefield Echinox: Marile rețele de retail au reușit să performeze mai bine în 2022 față de 2019

Potrivit studiului Romania Retail Snapshot 2023, realizat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, pe baza rezultatelor financiare ale 114 companii din 12 segmente diferite, marile rețele de retail au înregistrat o cifră de afaceri totală cu aproape 16,3% mai mare decât în 2021, o rată de creștere care depășește rata medie anuală de inflație de 13,8% atinsă în 2022.

Toate segmentele de retail analizate au consemnat creșteri mai mari ale veniturilor în 2022, comparativ cu anul precedent. Cele mai mari creșteri au fost înregistrate pe segmentul cosmeticelor (32,9%), cel al restaurantelor și cafenelelor (32,5%) și de fashion (24,5%).

Cele 12 sectoare analizate au fost FMCG (marile rețele de hipermarketuri/supermarketuri), Fashion, DIY, Articole Sportive, Încălțăminte, Articole pentru Copii, Bijuterii, Home & Deco, Restaurante și Cafenele, Cosmetică, Electro-IT, Magazine Specializate.

Conform studiului realizat pe 114 de retaileri care operează peste 6.000 de magazine în România, majoritatea funcționează în proiecte de retail, de tip mall, parcuri de retail sau galerii comerciale. Cifra de afaceri totală raportată de aceste companii în 2022 a fost de 32,3 de miliarde de euro, față de 27,7 de miliarde de euro în 2021 și de 24,9 de miliarde de euro în 2020.

Cele mai reduse rate de creștere ale rulajului în 2022 față de 2021 (sub nivelul inflației) s-a raportat în segmentele electro-IT (+3,1%), DIY (+10,3%) și Home & Deco (+11,3%). În timp ce, pentru toate celelalte categorii valorile vânzărilor au fost peste inflație: 18,2% pentru FMCG, 16,4% pentru articolele sportive, 21,5% pentru încălțăminte, 17,8% pentru articole de copii, cu 19% mai mult bijuteriile, iar magazinele specializate cu 14,8% mai mult (petshopuri, farmacii, puncte de vânzare ziare, tutun etc).

Rata medie anuală a vânzărilor în perioada 2019 – 2022 a depășit rata medie anuală de creștere a prețurilor pentru majoritatea categoriilor de retail, cu excepția comercianților de încălțăminte (4,3%). Pe de altă parte, segmentul restaurante și cafenele au marcat cel mai mare avânt în această perioadă de 13,8%, urmat de cosmetice cu 13% și de Electro IT cu 12,9%.

Creșterea cifrei de afaceri obținute de marii retaileri a fost susținută atât prin extinderi, cât și organic, ca rezultat al redresării puternice a magazinelor fizice în 2022, după ridicarea restricțiilor impuse de pandemie în martie a acelui an.

De asemenea, extinderea retailerilor a fost favorizată și de rezultatul investițiilor făcute de dezvoltatori (spații de retail – centre comerciale și parcuri de retail), care au finalizat un total de 39 de proiecte între 2019 și 2022, inclusiv scheme noi și extinderi ale celor existente, cu o suprafață totală de peste jumătate de milion de metri pătrați de noi spații de retail.

„Piața de retail din România a trecut în ultimii trei ani printr-o perioadă marcată de restricțiile impuse de pandemia Covid-19, restricții ce au dus inițial la închiderea și apoi la limitarea accesului în centrele comerciale, mai apoi existând o perioadă caracterizată prin creșterea galopantă a inflației, cu consecințe asupra puterii de cumpărare și implicit asupra consumului. Este impresionant așadar faptul că, pe fondul tuturor acestor probleme, fiecare din cele 12 segmente au reușit să performeze mai bine în 2022 față de 2019, anul premergător crizei sanitare. De asemenea, dacă analizăm datele din perioada 2019 – 2022, creșterea medie anuală a cifrelor de afaceri aferente marilor rețele de retail a fost de 11,7%, în condițiile în care rata medie anuală a inflației în acest interval a fost de 7,1%. Retailul a continuat și în 2022 să aibă o contribuție importantă la creșterea și formarea PIB-ului, aspect pe care l-am observat și în primul trimestru al acestui an.”,

a adăugat Vlad Săftoiu, Head of Research, Cushman & Wakefield Echinox.

Articole similare

Ad