Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Se pregătește “tahografiada”: înlocuirea masivă a tahografelor până în 2025 pentru a permite comunicarea cu sistemele de control

Producătorii de tahografe nu sunt gata încă cu tahograful inteligent versiunea 2 (G2V2), deși instalarea acestuia în autovehiculele noi va fi obligatorie începând cu 21 august 2023, după cum prevede Pachetul Mobilitate. Practic, peste 2 ani, în transportul internațional vor fi permise doar vehiculele cu cea mai recentă versiune a tahografului. Dacă un transportator a decis să cumpere un camion echipat cu un tahograf inteligent de prima generație în 2023, trebuie să știe că peste doi ani va trebui oricum să înlocuiască tahograful din acest vehicul cu versiunea mai nouă (G2V2).

Probleme cu Galileo

Cea de-a doua generație de tahografe inteligente utilizează tehnologia de localizare prin satelit și o interfață Bluetooth pentru a comunica cu sistemele de transport, astfel încât transportatorii nu pot pur și simplu să își actualizeze tahografele existente. Este necesar să le înlocuiască fizic până în august 2025, împreună cu senzorul de mișcare, deoarece aceste dispozitive se pot calibra doar cu un singur tahograf. Transportatorii sunt, prin urmare, obligați să înlocuiască tahografele pe cheltuiala lor, ceea ce implică deja cheltuieli de câteva mii de euro și este posibil să se scumpească și mai mult. Și totul doar din cauza întârzierilor din partea producătorilor de tahografe care nu sunt gata să livreze ceea ce cere legislația.

Lucrările la tehnologia de autentificare a semnalului de localizare OSNMA de la Galileo sunt în curs de desfășurare și se preconizează că vor fi finalizate până în decembrie 2023. Cea mai recentă versiune a tahografelor inteligente are funcția de înregistrare a poziției vehiculului cu ajutorul unui semnal GNSS, care ar trebui să fie autentificat de serviciul OSNMA. Se așteaptă ca utilizarea autentificării să contribuie la protejarea semnalului de localizare împotriva interferențelor și a fraudei.

CE nu dorește să modifice termenele prevăzute în Pachetul Mobilitate, așa că a publicat recent Regulamentul (UE) 2023/980, care aduce modificările necesare la Regulamentul UE 2016/799, care se referă la cerințele și funcționarea tahografelor. Acest lucru va permite producătorilor de tahografe să fie autorizați să utilizeze noile echipamente. La sfârșitul lunii mai a acestui an, un producător de tahografe a primit deja autorizația pentru cel mai recent tahograf DTCO 4.1, iar acestea sunt tahografe „de tranziție”.

Acestea sunt pur și simplu tahografe inteligente din a doua versiune G2V2, care vor avea toate funcțiile necesare, dar fără autentificarea locației vehiculului. Cu toate acestea, poziția lor GNSS va fi înregistrată corect pentru serviciile de inspecție. Acestea urmează să fie instalate până când serviciul OSNMA va fi pe piață, adică probabil până la sfârșitul lunii mai 2024, cu posibilitatea de a amâna această dată în cazul în care lucrările la tehnologia OSNMA se vor prelungi.

Secțiunile din Regulament în care era menționată autentificarea locației au fost eliminate. De asemenea, a fost adăugată o dispoziție pentru a face distincția între tahograful provizoriu și tahograful real, care urmează să apară în etapa finală a lucrărilor. Este de remarcat faptul că tahografele provizorii vor putea fi actualizate de îndată ce tehnologia OSNMA va fi disponibilă pe piață, dar acest lucru nu va fi obligatoriu pentru transportatori.

Actualizarea va fi posibilă cu ocazia calibrărilor periodice sau a altor lucrări de întreținere a vehiculelor.

Noile tahografe înregistrează activitatea din ultimele 56 de zile

Noile tahografe inteligente vor include o funcție de înregistrare automată a trecerilor de frontieră. Șoferii vor fi obligați să înregistreze încărcarea și descărcarea în memoria tahografului și a cardurilor de conducător auto, ceea ce va permite verificarea înregistrărilor în raport cu documentele de transport. Toate aceste funcții pot facilita verificările conducătorilor auto în ceea ce privește respectarea normelor de cabotaj, întoarcerea șoferilor și a vehiculelor în țara de înregistrare a firmei sau a normelor de plată conform Regulamentul detașării transnaționale în străinătate. În plus, cea mai recentă versiune a tahografului inteligent va include posibilitatea de a specifica tipul de transport de pasageri sau de mărfuri și va fi, de asemenea, echipat cu o interfață bluetooth care va permite comunicarea cu aplicații externe. Aceasta va furniza, de exemplu, informații despre faptul că șoferul conduce sau desfășoară o altă activitate și va exista, de asemenea, posibilitatea de a face înregistrări manuale de la distanță, folosind, de exemplu, un telefon.

Noile tahografe înseamnă, de asemenea, un nou sistem de control. De la sfârșitul anului 2024, inspectorii vor putea verifica datele privind activitatea șoferului din ultimele 56 de zile (în prezent sunt 28 de zile) în timpul controalelor, iar acest lucru înseamnă că, odată cu noua generație de tahografe, va fi extinsă și memoria dispozitivului în sine și a cardurilor șoferilor.

Prima etapă de înlocuire a tahografelor intră deja în vigoare începând cu 21 august 2023, când toate vehiculele noi vor fi echipate cu cea mai recentă versiune de tahografe inteligente (de „tranziție”, după cum se pare). Următoarea etapă va consta în necesitatea de a înlocui cele mai vechi tahografe (analogice și digitale, montate înainte de 2019) în vehiculele destinate transportului internațional. Transportatorii au timp până la 31 decembrie 2024 pentru a face acest lucru. După aceea, toate tahografele din vehiculele destinate transportului internațional vor trebui să fie înlocuite până la 19 august 2025.

Articole similare

Ad